HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygga om högtalare *bildvarning*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/05/01 :  22:07:28  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Hej!

Mitt första inlägg här efter ett par års läsande :)

Jag har en situation kan man väl säga, jag har ett par Sanyo SXM 8000 (florerar under annat namn som OTTO och fisher Ste-1200) som har följt mig i några år, jag stormtrivs med dem, men, dels börjar basen i den ge upp, eller snarare upphängningen på den börjar ge upp och WAF i dessa är faktiskt inte ett dugg högt!
Jag har försökt med allt men sen vi flyttade in i nya villan så får de inte vara med och leka där jag är mest och lyssnar på musik - de är helt enkelt för stora tycker frugan, jag har testat det mesta - gråt, tårar och hotat med skiljsmässa(avslag på det med)....

Eftersom basarna börjar bli dåliga och jag de hela tiden får stå i rum som inte används så tänkte jag kanske begår helgerån och faktiskt bygga om dem.. basen i dem har aldrig varit särskilt imponerade utan det är mellanregister och diskant som har varit det som jag har fastnat för på dem! så jag tänkte helt enkelt plocka ur dessa och delningsfilter och bygga en nya betydligt mindre låda med en ny bas i kanske en 6,5" eller max en 8" skulle jag vilja ha tryck i det hela så kan jag komplettera med en subb istället eller ett tappat horn som jag har sett här på forumet och dreglat lite över! :)

Problemställningar:
1.Jag kan inte hitta nån data på elementen.. vilket förstås ställer till det i val av resten - även om jag hoppas att delningsfiltret håller kvar viss ordning i det hela.

2. Jag ska klämma in det hela i en så liten låda jag kan och ändå ta hänsyn till de befintliga högtalare som ska vara kvar!

3. Jag behöver hjälp med låda och förslag på element till att få ihop något skapligt..

Jag passar på att slänga in ett gäng bilder på högtalarna som de är idag och elementen.

Hela

Högtalare som ska behållas

Mellanregistret, magneten mäter ca 15-16cm i diameter och själva magneten är 1cm tjock. hela skapelsen håller ca 17*17cm

Diskanten

Basen

Membran av metall

Förslag mottages tacksamt!

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/05/01 :  22:24:46  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Som kuriosa så har jag de seanste 8 månaderna jobbat på att få klart ett rörslutsteg som skulle vara till dessa högtalare...

Det är ett Oddwatt som landar in på runt 2*17W som jag även fortsättningsvis vill använda för att driva skapelserna! :)

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2010/05/01 :  22:47:44  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Välkommen till forumet,G-man.

Jag kan inte hjälpa dig med elementen,men jag tycker ditt rörsteg är
en snygg skapelse.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/05/01 :  23:43:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Med lagom bra program ska det väl gå att ta upp Thiele/Small-parametrarna. Men var man hittar sådant är en annan sak. Gör en sökning här inne.

Kul att du kom in hit med.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/02 :  08:28:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Intressanta mellanregister. Dome-mellanregister, inte sådär jättevanligt. Men jag har fått för mig att vissa konstruktioner med sådana låter riktigt bra.

Men en 2-3" mellanregisterdome (misstänker jag att det är) har väl frekvensområdet 500Hz - 5 kHz, give and take.
Och det betyder att du inte kan ha ett tappat horn under detta, du skulle bara nå ner till möjligen 100-150Hz sen faller återgivningen tvärsnabbt.
Är du ute efter ett TH så blir det två element till, större låda och öht en inte sådär jättelyckad konstruktion.

En hyggligt bra bas, 6,5 " till 10" kan nog passa de övriga elementen bra.

Men du måste göra hemläxan lite bättre först.
Hur vill du att dina högtalare ska låta?

Vad lyssnar du på? Artister, musiksmak osv ... Hembioljud?
Älskar du bas, eller tycker du mellanregistret är mest spännande.
Vill du känna rent fysiskt basen i din kropp?

Vad gillar du med det nuvarande ljudet och vad tycker du inte lirar bra?

Sådana här frågor är givetvis svåra att svara på, särskilt att klä i ord, men du kan försöka lite.

Sen, vad är det för designkrav på nya lådan.
Skulle ni tycka att en smal lång var bättre? En stativare, bokhyllehögt ? Kan man göra en smäcker frontsida men bygga på djupet?
Det verkar ju som att du/vi inte har fria händer över formfaktorn på lådan, så det kan ju vara vettigt att få veta vad vi måste jobba efter.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/02 08:29:33
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/02 :  08:31:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Framförallt skulle det vara bra att veta känsligheten på mellan och diskant. Så man inte väljer en bas som måste dämpas = inge bra.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/02 :  08:43:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
En googling på "S30FX01A" gav
http://ameblo.jp/sp3/archive3-200804.html
och vidare till:
http://ameblo.jp/sp3/image-10085631797-10056907015.html

Vem kan Japanska nu då ???
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/05/02 :  12:18:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Google kan

http://ameblo.jp/sp3/archive3-200804.html%26hl%3Dsv%26safe%3Doff%26client%3Dsafari%26rls%3Den" target="_blank">http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=ja&u=http://ameblo.jp/sp3/archive3-200804.html&ei=PFHdS7nXN8iKONCK7IQH&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CBIQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Dhttp://ameblo.jp/sp3/archive3-200804.html%26hl%3Dsv%26safe%3Doff%26client%3Dsafari%26rls%3Den

Länken blir konstig... nå väl, googla på adressen och klicka på översett tillhöger om
sökresultatet

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2010/05/02 15:54:10
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/02 :  22:28:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ja google kan ....

... ge en ett fantastiskt gott skratt ...

Sen var det inte mycket mer värt ...
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/05/02 :  22:36:01  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Mc Square: Tack, jag bygger det som jag alltid har fått för mig att de ska se ut :) Min support i byggandet finns ju här med! nästan all kunskap som jag har anförskaffat mig är Soundbrigades fel ;)

Mickel-mackel:

Visst ska vi göra en hemläxa! :)

Jag kan väl börja med att säga att jag alltid lyssnar på musik, finns det möjlighet så är musiken på, större delen av dagarna på jobbet(koncentrerar mig bättre när jag har musik på) och så ofta det går hemma..
Det i sin tur kanske har gjort att jag är ganska bred i min musiksmak - vad samhället kallar för Mainstream ;)

I min lista på Spotify just nu tex: Takida, Melissa Horn, John Mayer, Cajsastina Åkerström, ZZ Top, Dire straits, Gyllene tider, Celine dion(faktiskt mest för att mycket musik gör sig bra med bra ljud), U2, lite Bach, klassiskt med piano, Enya, Nickleback, Lifehouse osv förutom lite av listmusiken och en liten svaghet när jag kan dra på ordentligt GOA musik tex infected mushrom ...

När det kommer till GOA musik och Trance osv så räckte inte de befintliga basarna till på de där högtalarna iallafall, vid sånna tillfällen måste jag erkänna att jag släpar fram en hembiosub bara för att få sjukt dra i basen, jag gissar att det är en kvarleva från tiden man var i 18 årsåldern och hade 2 JBL GTI 12" basar i bilen(en pegout 205GTI)... spelades Yello - Blender (om ni vet vilken det är) så stog hocketfrillan och nuddade framrutan på bilen. Nu är det inte sånt drag jag behöver igen men..

Det jag gillar med högtalarna som de är idag är helt enkelt rentheten i ljudet, de saknar ju egenskaperna för att spela GOA tex i rent tryck så, så det faller igen på att det är tydligheten i text konserter där man läskigt väl hör minsta drag av fingarana på gitarren tex, eller ett mer konkret exempel som ni själva kan testa, köpte en singel med Celene Dion - A new day has come, i den har de gjort en mastering miss, från början av låten är det en ganska hög överton som inte hörs i några andra högtalare jag har men tydligt i dessa! det gick så långt att jag trodde det var fel på förstärkaren och lånade hem ett =http://www.abrahamssonaudio.com/abrahamsson/amp_no1_09.asp]annat steg bara för att testa, samma sak där, tillslut skickade jag den till Sony som bekräftade ljudet och att de hade missat det och verkade inte ha några planer på att göra något åt det men kompenserade mig genom att jag fick hela albumet och gissa vad... samma ljud där... det jag uppskattar i dessa är alltså den sjuka tydligheten i ljudet mer än trycket!

Hembio är inte aktuellt för dessa.

Undrar om jag kan sammanfatta hela min flummiga förklaring med "framträdande tydlighet" :) Så för att konskret besvara en fråga, vill ajg känna basen i kroppen? framförallt tydlighet i basen, i andrahand kommer toktyck på basen, därav min fundering att komplettera dem med ett TH om behovet av att lyssna på GOA osv uppstår! det rimmar ju kanske dåligt med en 6,5" och världens tryck kanske... Jag älskar bas, men njutninglyssnar med så rent som möjligt.

Jag kunde inte hitta känsligheten på de där sidorna, men gissar vilt att de har ganska hög känslighet då de är väldigt lättspelade, det här http://www.abrahamssonaudio.com/abrahamsson/amp_no1_09.asp kan spela skiten ur dem utan att man drar på speciellt mycket!

Tack för hjälpen så här långt :)

Lådmässigt, bättre att bygga lite mer på djupet än på bredden, stativare vore mest praktiskt
Go to Top of Page

G-man
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/05/03 :  18:49:38  Show Profile Send G-man a Private Message  Reply
Hittat nån länk idag iallafall!

http://www.radiomuseum.org/r/sanyo_sxm_8000.html

Det enda som går att utläsa här är väl att delningsfiltret delar vid 500 och 5000Hz

Men på ett annat ställe detta!

12" porous metal cone woofer, oxidized aluminum hard dome mid, and a metal-ring tweeter. 35 Hz - 35 kHz, and 93 dB SPL 1w 1m. Power handling: 100 wRMS/200w peak. Genuine walnut veneer.

Det ger kanske bara hela högtalaren men det är en indikation till hur lättdriva de är!

och eftersom jag har lagt upp bilder på allt annat så kan jag ju lika gärna lägga upp en på delningsfiltret med...

Edited by - G-man on 2010/05/03 19:59:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000