Author |
Topic |
|
Tomac
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2010/04/09 : 14:29:10
|
Hej. Har tänkt gjuta 3 olika lådor, för sub, midbas samt mellanregister i betong (ca 40mm tjock). Ren betong har relativt låg egen-dämpning. Tror att detta kanske inte spelar så stor roll för bas, midbas men möjligen för mellanregistret där man i så fall skulle kunna få resonans-vågor i betongen som då kan orsaka distorsion. Har en tanke på att armera betongen med huggen glasfiber för hållfasthet samt möjligen pytsa i gummi granulat (gamla bildäck) liknande fyllning på konstgräsplaner för att öka egen-dämpningen. Har någon provat med detta för att få betong mindre resonant?
Att gjuta en sandwich konstruktion med någon typ dämplim (Swedac DG-A2) emellan lika tjocka betongsidor skulle säkert fungera rätt bra som dämpning men skulle helst vilja slippa detta då det känns lite motigt byggtekniskt.
Tar gärna emot lite ideér och synpunkter i ämnet. |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/04/09 : 18:30:55
|
Ett hett tips är fiberbetong, där har du redan armeringsfiber med, då jag va på bygge använde vi Redirep 600(tror den hette 600) då vi putsade väggar, fyllde hål osv. Du kan gjuta i princip hur tjockt som helst med den. Är dock osäker på pris, men är den för dyr så kan du ta vanlig betong och blanda i fibrer, de gör dom om betongen är för tunn, borde gå att köpa på din lokala järnhandel. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2010/05/04 : 19:16:57
|
Betong är bra för att det ät tungt. Dåligt för att det är styvt. Lätta styva material har hög strålnings effektivitet. Du skulle kunna göra slitsar (spår) i betongen för att få den mindre styvhet och därmed mindre ringningar. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2010/05/04 : 20:31:54
|
Armera betong med glasfiber funkar dåligt! Glasfibern är för glatt och släpper från betongen.
Hur har du tänkt göra gjutpluggen?
Under mina experiment med högtalare i betong var det lättast att göra alla hål för element o högtalarkontakter ,basrör mm i frigolit. Den blå typen som man isolerar husgrunder ger bäst snittyta. Efter att gjutningen är klar är det bara att skära bort frigoliten.
Även betong behöver stagas. Trä funkar bra. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
lagun49
Member
138 Posts |
Posted - 2010/05/05 : 00:20:17
|
Smart idé med frigolit som gjutplugg! På 80-talet (tror jag) byggde jag en sub-woofer enligt beskrivning i salig Radio & Television. Det var en basreflexkonstruktion med 60 liters innervolym och med 2 mottaktkopplade 10" element (isobarik).
Jag gjorde misstaget att göra innerpluggen i 12 mm spånskiva, som jag räknade med att kunna plocka ut genom elementhålet. Detta misslyckades, pluggen satt fastgjuten, och jag fick fylla hela härligheten med vatten och vänta cirka ett år, innan spånskivan hade löst upp sig (tålamod, tålamod).
När jag sedan flyttade hade flyttgubbarna mycket roligt åt denna koloss, inte volymmässigt, men viktmässigt. Hur lät den då? Jovars, den gjorde sitt jobb, det var ingen snärtig bas, men djuuuuup. När jag lär mig lägga upp bilder tänkte jag göra ett bildreportage med den, för jag har den kvar. Den har spelat i alla år, men jag har fått kona om elementen en gång.
Lars G |
Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/05/05 : 08:04:26
|
Varför uppfinna hjulet på nytt? Ta en titt på betonghögtalarna från Rauna och Opus3. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/05/05 : 09:27:52
|
När vi nu har uppe med cement och murning och så, var det inte länge sedan det här bygget var uppe?
http://www.royaldevice.com/custom.htm |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|