HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hembyggda Tappade horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/06 :  22:26:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sök runt här på Teknik och DIYavdelningen. Det finns beskrivet i rätt många trådar nu. Framförallt astos då han mäter på pipor med olika veckning.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2010/05/06 :  23:37:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75743&whichpage=3 Asto's mätningar. Fast jag hittar inget om teorin bakom hans resultat.

Men det känns ju som om min teori om att böjen dämpar stående vågor som har hastighetsmaxium i närheten av hörnet, och att stående vågor med ett tryckmaximum vid böjen "förstärks". Då är det alltså fritt fram att konstruera hängmattor!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/22 :  13:18:35  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Skulle det vara någon tanke med att använda två element i samma låda? Skall man då placerar dem efter varandr eller bredvid?

OM man placerar dem bredvid varandra skulle man ju kunna få fram mer traditionella mått på lådan.

Jag har funderat lite på hur man skulle kunna vecka lådan så att den blir mer kubformad. Om man bygger enligt en vanlig konstruktion men i två "våningar". Känns som att det är svårt att få till samtidigt som risken för luftläckage mellan sektionerna ökar.

Enklast vore nog att bygga ihop en vanlig konventionell TH som man sédan kan laborera runt med för att lära sig mer om tekniken.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/05/22 :  15:26:20  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75743&whichpage=3 Asto's mätningar. Fast jag hittar inget om teorin bakom hans resultat.

Men det känns ju som om min teori om att böjen dämpar stående vågor som har hastighetsmaxium i närheten av hörnet, och att stående vågor med ett tryckmaximum vid böjen "förstärks". Då är det alltså fritt fram att konstruera hängmattor!
Sitter och räknar på dessa teorier för fullt i min egen blivande TH

Detta är mitt sätt att se på teorin bakom veckningen utifrån de mätningar som gjordes, och jag ber om ursäkt för min oförmåga att förklara på ett enkelt och bra sätt.

Först bör man titta på vad man egentligen har för ljudhastighet igenom pipan, och det gör jag genom att lokalisera den första och andra övertonen för att få fram grundresonansen. Första övertonen delat med 3 och andra delat med 5 bör ge ungefär samma resultat = grundresonansen

Grundresonans x pipans längd i meter x 4 = ljudhastigheten genom pipan.

Nu är ju säkert inte ljudets hastighet den samma i stående vågen i pipan då geometrin blir avsmalnande åt det andra hållet i den vikta sektionen, men jag har försökt titta på detta genom att jämföra dimensioner och resultat från Hoktunas lilla TH (som är en mycket lyckad konstruktion). Har då kommit fram till att man kan ta medelvärdet på ljudhastigheten ifrån en rak och expanderande geometri för att få fram en ungefärlig hastighet för den stående vågen.

Om man nu orkar sätta sig ner och räkna lite på detta så bör man alltså undvika sektioner i pipan som sammanfaller med 1/4 våglängd av en redan befintlig överton till grundresonansen.

Jag får även en känsla att dessa sektionslängder bör prioriteras närmast elementet, de verkar ge effektivast resultat där.

Det jag tror vi lärt oss hittils är att inte försöka dämpa resonanser utan att istället medvetet "skapa" en ny resonans mellan befintliga resonanser för att jämna till tonkurvan.

Testa gärna teorin med att vika pipan 1 gång, ta sektionslängden och se var resonansen hamnar. Där av simulera med hängmatta eller inte...

Om ingen sågar denna teori helt så kommer jag nog försöka bygga efter dessa riktlinjer inom kort

Mvh Asto
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000