HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Har jag förköpt mig?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/04/26 :  20:28:19  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Är det vårt att ställa in en vpi scout? Har nämligen köpt en beggad, lite impulsköp blev det
Har aldrig haft en hifi-vinylspelare innan.
Armen är monterad men hur är det med pick-up och motorn?

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/26 :  21:05:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Grattis!
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara mycket värre än någon annan spelare, men om den har original arm så är det väl en enpunkts-upphängning va? Kanske kräver lite mera balansering för att få rätt vinkel på pickupen, men bortsett från det är det samma saker som gäller.

Och motorn är väl bara att ställa på lagomt avstånd från tallriken och köra?

Vad har du för planer på pickup?
Tror du kommmer att blir oerhört nöjd! Och oerhört imponerad av ljuder från en god vinylspelare!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/04/26 :  21:13:55  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Tack!

Har fått tips om Lyras pick-uper.
Funderar på insteget.
Har varken skivor eller riaa steg men de gångerna jag hört vinyldemo har det bara låtit så bra...
Jag var nästan tvyngen att köpa en själv men börjar som sagt tvivla nu.
Skulle jag köpt en som riktar sig mer till nybörjare (med fast motor m.m) och som är enklare att ställa in?
Hur underhåller man en vinylspelare? Ska det oljas in och bytas ut saker efter en viss speltid?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/26 :  22:19:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst är det en smula mera pyssel än med en CD-spelare, men det är ju en del av grejen med vinyl. I alla fall för mig! ;)

Om den är i gott skick och välskött kan du säkert spela i ett par tre år med en normal musikkonsumtion utan vidare underhåll.

Du bör ju dock, innan du tar den i bruk, se över lagret och smörjningen till detta. Drivremmar brukar behöva bytas efter tre fyra år om de är av gummi även om de är hela och driver tallriken som de ska. Sen är det ju pickupval och montering av denna.
Du kan säkert hitta en Arc Protractor som passar din spelare på antingen:
http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml
eller här:
http://www.ls3-5a-forum.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=vynile;action=display;num=1133882494

Det verkade ju inte vara några krångligheter att ställa in tonarmen heller vad jag kunde se. Bara en "azimuth" inställning som tillkommer då armen är enpunktslagrad, men denna sköts ju med motvikter på lagerhuset. (Denna skall se till att pickupen har en rak anliggning mot skivan sett framifrån)

Ta dig tid bara och läs manualen några gånger så du får kläm på vad som skall göras så brukar det låta sig göras utan krångel sedan. Och om du inte känner dig säker så kan säkerligen nån forummedlem eller annan bekant hjälpa dig med de första stegen

Närå, jag tror att du kommmer bli supernöjd med spelaren! Det är ju faktiskt en väldigt vettig konstruktion och den kommer att snurra många sköna timmar när den är på plats och är injusterad!
Inte som en Linn som man ska hålla på o fjolla med som en gammal engelsk bil med dålig kvalle!


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2010/04/26 22:22:29
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/04/29 :  02:14:39  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag är mycket nöjd med min Lyra Dorian i Helius Standard arm på min Systemdek IIS.
På drygt 26 år har jag aldrig gjort något åt tallrikslagret och inte ens bytt drivrem!
Dock använder jag Michells skivklämma och drar alltid igång skivtallriken till ungefär rätt hastighet med tumme och pekfinger i samband med att jag drar åt chucken, innan jag startar motorn, vilket säkert är skonsamt för rem och motor.
Fjädringen har jag inte heller behövt röra sedan jag installerade spelaren i min nuvarande bostad för 14 år sedan.

"If it ain't broke, don't try to fix it!"

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/29 :  20:35:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
På drygt 26 år har jag aldrig gjort något åt tallrikslagret och inte ens bytt drivrem!


Då skulle jag vilja påstå att det är hög tid! Det är en mekanisk/elektrisk konstruktion och en sådan kräver underhåll, allt annat vore att fara med osanning i min mening.
Om man inte sköter underhållet så kan man säkert lätt med normalt gott hörselminne tycka att den lät lika bra som den där höstkvällen för 25 år sedan. Men gör en service vetja och se om du inte upplever den som mycket mera välspelande?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

silwerfeldt
Member

82 Posts

Posted - 2010/04/30 :  12:06:51  Show Profile Send silwerfeldt a Private Message  Reply
Fick du inte med en "protractor" till din spelare? Det är 2 st metall skenor som du sätter på spelare för att ställa in armen och sedan är det bara att justera nålvikten och det jag fick kämpa lite med var att få den helt rak... tipset jag har är att du kan vrida på kontakt kabeln till rca dosan (ger det mening?) antingen åt höger eller vänster beroende på vilket håll du.

Tro mig jag är själv en nybörjare och jag fick lite hjälp på traven här på forumet och provade mig fram. VPI Scout är en ganska enkel spelare att ställa in, men du behöver en nålvåg (sök här på forumet det finns billga att köpa från hong kong...).

Jag har en denon DL-103SA och det är ett djävla drag hemma hos mig spelaren är riktigt grym. Har haft en del spelare hemma men denna behåller jag.

Köp en ny rem eller tvätta den eller iaf damma av den för det samlas damm på den som gör att den glider på motorn..
motorn placerar du mitt i och sedan tar du ett platt föremål och trycker in den så den är i nivå med kanten på spelaren. Då stämmer det.

Lycka till och jag vet att Lyra PU är kanon så har du råd så köp en och tips på ett kanon riaa som jag gillar är ASR mini basis. Har dykt upp begagnade lite då och då.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2010/04/30 :  18:05:15  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Tack för alla era svar.
Känns lite bättre nu när jag hört lite åsikter om underhåll, inställning m.m.

Faktum är att jag ännu inte tagit leverans av spelaren så jag vet inte vad som följer med men jag tror att den ska vara komplett inkl kartong.

PU kommer att bli en lyra efter rekommendationer från den lokala hifihandlaren. Riaa vet jag inte... Men det löser sig säkert!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/05/02 :  17:53:25  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
@AlfaGTV:
Det finns inte så mycket underhåll att göra på ett "järnspett", har du några konkreta förslag?
Jag kan ju dra upp innertallriken ur lagret, torka av spindeln, vira en trasa om en penna och försöka torka ur gammal olja ur lagret, men vad ska jag ersätta den med?
Fjädringen är perfekt, tallriken är plan och trycker jag till på skivtappen gungar tallrik och arm rakt upp och ner med några dämpade oscillationer utan tendens till böljegång.
Helius Standard Arm har endast tre kulor i varje lager för att eliminera glapp, de blåser jag rent från damm försiktigt med tryckluft på burk för fotoändamål. Blåser jag hårdare behöver jag sannolikt ersätta med någon droppe smörjmedel, men vilken sort?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/05/02 :  19:34:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
lennartj:
Jag känner inte till din spelare i detalj, men jag antar att den mår bra av att få lageroljan utbytt mot ny lämplig typ av mineralolja. Svalander har en mineralolja som är bra, andra hävdar att det går bra med vanlig olja avsedd för bilen. Jag tror nog att båda är bättre än den gamla.

Att du förmodligen kommer höra en förbättring av rytmik och "pace" med byte av drivrem tvivlar jag inte på!

Om chassit sedan inte tarvar justering är det ju toppen, men Linn-ägare verkar serva med fjäderjustering vartannat, var tredje år eller så.

Vad gäller tonarmen vet jag inte riktigt vad som krävs på din modell, men du lär ju ändå justera in den om du byter pickup. Det antar jag att du gjort under de åren du haft spelaren i bruk?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/05/02 :  20:49:30  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Ja, när jag bytte till Lyra Dorian var det naturligtvis nödvändigt att mäta och ställa in överhäng, armhöjd, nåltryck, antiskating och kolla att jag inte ställt till azimuten.
Jag kan ju kolla vad Ågrens har att säga om underhåll av tallrikslagret, de sålde Systemdek så länge de tillverkades.
Reservrem köpte jag när jag anade att Systemdek skulle försvinna från marknaden.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000