HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Seriekopplade coaxialhögtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/04/26 :  19:56:52  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kan man seriekoppla coaxialhötalare, som är på 4 ohm för att få 8 ohm, med bra resultat? Funderar nämnligen på bilstereohögtalare till centerbygge.

Mera bilder åt folket

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2010/05/06 :  08:39:46  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Jag är också intresserad av vad som händer med delningsfiltret till diskanterna när man seriekopplar 2 st bilcoaxialer.
Här måste finnas någon på forumet som vet.
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/05/06 :  09:54:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det borde gå att simulera eller vad säger ni?

Med tanke på att punktformigheten lär ryka dit pepparn växer känns det som en speciell lösning, varför funderar ni på den?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/05/06 :  10:35:10  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Att seriekoppla två 4ohm går fint, med delningsfiltert till diskanten händer ingenting, det kommer att funka som om det vore en högtalare.
Eventuell punktform borde vara av sekundär betydelse när man använder bilhögtalare till hemmaljud, känns mera som ett kul expriment, resultatet kan ju bli riktigt bra.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/05/06 :  12:57:54  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Är du säker på det?
Normalt sett är det väl en konding i serie med diskanten och efter att ha seriekopplat två element får man i serie pluspol+kondensator-diskant-kondensator-diskant-minuspol.
Om man tittar från föstärkaren så kommer ju denna krets ha dubblerad resistans och induktans medan kapacitancen halverats. Kondensatorer som seriekopplas beräknas som parallelkopplade motstånd.

Sedan om du kopplar två baselemnent i serie. Borde inte talspolen från de olika element ha någon lågpassgfiltrerande verkan på det andra elementet eller den tas ut av att båda elementen har samma Le?
Det känns spontant som att en seriekoppling mellan två koaxialer kan få en påverkan på de ingående elementen frekvensgång. Frågan är ju dock hur mycket.

Jag har funderat på att snickra ihop någon form av dipol med 6st bil-högtalarkoaxialer placerade i rad ovanför varandra för att bilda en form av line array. Skulle kunna bli ett intressant projekt.

Edited by - mangs on 2010/05/06 18:10:16
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2010/05/06 :  13:08:30  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Pac:
Som mangs också är inne på, att använda dem i någon typ line-array.
MVH
Per

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/05/06 :  19:34:44  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Med tanke på att punktformigheten lär ryka dit pepparn växer

Som vanligt fattar jag inget! Vad är punktformighet? Jag anade att filtren skulle ställa till problem, det var därför jag undrade om man skulle paralellkoppla istället och slänga in några motstånd som kompensation.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/05/07 :  09:26:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Anledningen till att man använder koaxial-hgt är att diskanten sitter mitt i basen ( vid två-vägs) tanken är att ljudet strålar från en punkt isf. två. Om ljudet strålar från två källor så ändrar sig ljudbilden beroende på riktning. Om man därmed sätter två koaxialer bredvid varandra så försvinner ju den vinsten.

Ang. seriekoppling, så förmodar jag att de är de två koaxiala systemen ( dvs. att respektive koaxial-kombo betraktas som en hgt med en plus och minus kontakt) du skall seriekopplas...och då borde det inte vara några problem, eftersom systemen i sig troligen har parallellfilter internt ( antagligen spelar det inte roll om respeketive koaxial har serie heller men har inte ritat det)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/07 :  10:08:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det gör inget då du får dubbla impedansen pga seriekoppling, men du får oxå halva kapacitansen i filtret då kondingarna hamnar i serie.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2010/05/07 :  13:03:28  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Circlomanen:
Då innebär detta att jag delar diskanterna högre.
Om vi säger att det sitter 5myF kondingar där, då blir det istället 2,5 myF man skall räkna på eller?
MVH
Per

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/07 :  13:08:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Noop. 2,5 µF och 16 ohm ger samma brytfrekvens som 5 µF och 8 ohm.
Eftersom både talspolar och kondingar seriekopplas så skall det inte förändras nått.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2010/05/07 :  16:44:11  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Circlomanen:
Tack. Nu börjar jag fatta
MVH
Per

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/05/07 :  19:13:20  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
När jag nu sett er konversation och fått klarlagt punktformighet så känner jag att jag lugnt kan fortsätta projektet " Centerbygget". Tack för hjälpen alla!!!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000