Author |
Topic |
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/25 : 10:25:39
|
Jag skall med spänning under dagen läsa Jodas länkar, men vill redan här påpeka att jag inte håller med om att konstruktionernas resonansfrekvenser skulle vara lika i olika trämaterialbaserade högtalarbyggmaterial. Det finns fler trådar om lådmaterial etc, på diyaudio.com än den som Joda länkat till där skillnader och likheter mellan olika material jämförs och min tolkning i stort är att inte försumbara skillnader föreligger. Sedan så klart så finns ju skillnader i hur man tolkar när en skillnad är signifkant eller inte. Skall under dagen även försöka hitta lite av de data som jag har fått höra tidigare.
Vidare så undrar jag lite över det här med sandladdade lådor och den ökade baffelbredden och hur det påverkar t.ex "baffle diffraction step"? I mitt fall skulle det t.ex göra min subdel minst 7.8cm bredare och det om ytterlådan bara görs i 3/4" BB ply, från runt 30 cm till nära 38cm bredd. Påverkar inte detta på något sätt? |
J. Ullberg |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/05/25 : 12:06:44
|
Stereophile skriver något intressant här:
"Listening to pink noise from behind the cabinet with the horn section disconnected, I could hear a slight hollowness coloring the sound. However, this came not from the lively cabinet, but from some low-level peaks in the port's output at 400 and 600Hz (fig.3, red trace). The fact that the port faces to the speaker's rear will reduce their audibility with music."
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/jbl_synthesis_1400_array_bg_loudspeaker/index5.html |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2010/05/25 : 14:38:07
|
En konklusion var att dubbelväggiga sandfyllda konstruktioner är inte bätter än att först limma på klinker plattor på spånskiva och sedan nålfiltsmatta på klinkern, enklare och billigare... |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2010/05/29 : 13:52:44
|
Mina papper är lite för många, har därför inte hittat några "hårda" data som jag trodde att jag hade. Hittade dock att plwyood skall vara lite hårdare än MDF, och det är lite, 1260 mot 1200 i en enhet som heter janka.
Dock så i sista stycket i BBCs lådbyggarpapper från 1977 sägs att jämfört med MDF så har plywood färre "resonansmodes" för en given konfiguration. Vidare så har någon citerat Olson som skall ha sagt att plywood har "a higher speed of sound than MDF" vilket skulle ge panelresonanser vid högre frekvenser.
Och när vi ändå är inne på stagning, har någon någonsin betänkt vad det är för material man egentligen avänder till stagning? Tappan skall i sitt JAES papper från Juli 1962 kommit fram til att "solid soft wood" är ett mkt lämpligare material än både spån och MDF.
Jag får väl försöka skaffa både Olson och Tappan och kolla om uppgifterna de sägs ha kommit fram till stämmer. |
J. Ullberg |
|
|
Topic |
|