HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dämpa eller staga?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/05/05 :  09:10:29  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Att använda sand är en klassiker men jag undrar hur sättning påverkar?
Efter ett tags spelande så lär sanden sätta sig och bilda tomrum, hur påverkar detta ljudet?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/05/05 :  10:06:29  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Så klart inte bra med sättningar. Knepet är att använda torr sand som man sedan "packar" med slagborrmaskinen mot lådan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/05 :  10:08:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Påfyllningshål! Vet en känd audiofil i Gävle/Sandvikentrakten som tankar sina Edgarhorn med sand emellanåt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/05/05 :  12:47:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Tanka sand kan vara något för oljeshejkerna när fyndigheterna på olja är slut.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/05/19 :  23:44:30  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
esl skrev: "jag har en artikel från 1934 där man byggde låda i låda med sand emellan....
1934!"

Norrmannen Stig Erik Tangen har ju byggt den välkända "Almighty" med 160 kg sandfylld låda.
Kan man läsa om här: http://www.speakerbuilding.com/users/1003/

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/05/19 :  23:54:23  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
esl skrev "man byggde låda i låda med sand emellan....
1934!
ONKEN körde horn på 30 talet som var sandfyllda ex.vis
Så inget nytt under solen!
Dessa lådor hade dock kontakt mellan varandra med lister för att öka styvheten och för att fixera innerlådan."

Skall det vara nödvändigt att fixera innerlådan med lister? Blir den inte fixerad av sanden, den lär väl inte flytta sig, och inte är den komprimerbar heller till någon större grad i en sådan konstruktion?

Vad gäller styvhet så är det väl innerlådan som är viktigast och det borde väl gå att göra den tillräckligt styv utan lister? I annat fall borde det vara en kitslig ekvation, andel list kontra att ej förstöra dämpningsförmågan?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2010/05/20 :  09:30:24  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag kanske tänker fel men jag tycker inte att innelådan behöver vara så styv om den har ett högt tryck från sanden utifrån. Viktigast borde vara att sanden tar upp rörelseenergin.

Sen behöver ju listena bara sitta i hörnen för att fixera innerlådan (i hörnen där vibrationerna är minimala).
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/05/20 :  14:29:24  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Sundström, jag förstår hur du tänker, men finns det kvantifierat någonstans hur mkt en viss tjocklek av ett sandskikt tar upp av vibrationerna? Med en för vek inre låda, kanske sandskiktet behöver bli onödigt tjockt? Sådan är jag, och jag skulle inte våga chansa, och jag har varken tid eller kunskap för att göra en studie heller, om jag nu skulle välja att sandladda en låda.

Var det inte så att listerna även användes för stadga? I annat fall är det ju listigt med hörnen, skulle aldrig tänkt på något sådan själv, men då kan det väl inte räcka med hörn?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/20 :  15:57:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vill säga att lådans styvhet agerar mothåll för elements acceleration och sanden står för dämpning av efterklang i lådmatrialet. Såklart hjälper sanden till att hålla emot, men lådan skall inte vara mindre styv innan sanddämpning, än "vanliga" lådor.

Har du sandskikt i lådan så bygg gärna lådan av plywood, som är mycket styvare än spånplatta/mdf. 2 lager 15 mm björkplywood med 20 mm sand mellan blir nog både tungt, resonansdött och styvt nog.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/20 :  17:51:48  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Små glaskulor har med god framgång använts i stället för sand. Man får vara fruktansvärt försiktig att inte andas in det dock.
Är tydligen nästan som vatten att hälla.

Jag skulle hellre staga än dämpa då en resonans med högre Q är betydligt mindre hörbar än en med låg Q. Även om den med lågt Q ligger betydligt lägre i nivå.
Dessutom exiteras den med högre Q inte av så mycket signal till skillnad från den med lägre Q som exiteras av ett stort område frekvenser.

Av samma anledning gillar jag inte MDF eller bitumen. Ställer bara till det.
Ytterst få gånger man drar nytta av egenskaperna i ovanstående material på rätt sätt.

Att dämpa ut trycket i lådan är inte nödvändigt så länge energin är reaktiv och agerar på rätt sätt med elementet. Vilket är hela idén med en sluten låda.
Det man vill ha bort är lagringen av energi samt stående vågor och andra "rouge waves" =)
Man ska se till att hålla dämpmaterial fritt från elementet då man inte vill att massan ska kopplas till konen.
Det viktigaste att dämpa är första reflexen från baksidan av lådan då den lätt går ut genom elementet igen.

Allt är avvägningar och det finns ingen perfekt lösning.

Gäller det sub vill man ju inte sno mer volym än nödvändigt då man oftast redan kompromissat med volymen.

Jag kommer nog bygga mina midbasar i 12mm furuply och bra med stagning. Sen dämpa rejält från magneten och bakåt med lite mer dämpull och lite mindre närmast väggarna.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/05/20 :  21:32:30  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Men frågan är ju hur JBL Array 1400 kan vara så "klent" byggda ? så att det till och med hörs så pass bra ?

Ta gärna en bild på insidan av högtalarna så blir det nog lättare att döma.

Så här står det om lådan i JBL "broschyr" om Array 1400

URL:http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/ProductInformation/ProjectArrayLit.pdf

JBL engineers use lasers
to test the performance
characteristics of various
transducer materials and
laminates, to find those
least likely to produce
unwanted resonances
during peak audio passages.
Its exacting work,
but JBL insists on it.

Edited by - tian on 2010/05/20 21:51:04
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/05/20 :  22:14:44  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Vill inte säga att det hörs som en färgning, men jag tror att det skulle märkas ljudmässigt om man flyttade ner lådbidraget i nivå.

Man behöver inte spela speciellt högt för att även känna att horndelen svänger med, vilket inte kan vara bra ur modulationssynpunkt.

Iom mina erfarenheter med att modda mina förra högtalare LS80, så är man sugen på att även ge sig på dessa..
Hur som helst så låter dom riktigt bra, men ovanstående stör en del med tanke på prisklass.

Dom nämner den klena lådan i denna test iaf.
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/jbl_synthesis_1400_array_bg_loudspeaker/
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/05/20 :  22:21:12  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Placing my hand on a sidewall of one 1400 Array, I felt a mild buzzing sensation at 260 and 130Hz as I played the chromatic half-step sinewaves on track 19 of Editor's Choice#8212;but I heard no ill effects from these resonances when I played Chris Jones's fretless-bass segment in "Blizzard Limbs," from Attention Screen's Live at Merkin Hall (CD, Stereophile STPH018-2).

Ja, han upptäckte något han med.

Klart att du ska "uppgradera" högtalarna
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/23 :  19:58:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply

quote:
PetterPersson, man minskar rörelsen = vibrationerna betydligt med stag!
Ca faktor 8ggr mindre amplitud med tvärstag mellan två väggar.


esl, visst är det så. För att kunna öka i frekvens måste amplituden
minska på vibrationerna. Faktum kvarstår dock att energin måste
absorberas. Bäst är att både staga och dämplimma, men då måste stagen
styva upp så pass mycket att maximal skjuvning fortfarande uppnås i
limfogen.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/05/23 :  20:57:36  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
För att skjuvning skall uppstå måste det röra på sig och det vill vi inte ha på de delar som är ut mot lyssnaren.
Det ideala vore då att ha en konstruktion inne i lådan gjord för maximal skjuvning och dämpning. Med en maximalt stagd låda på utsidan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/05/23 :  21:21:22  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Tror inte det gör någon skillnad om det är utsidan eller insidan som rör på sig.
Kanske tappar ett par dB om det rör sig på insidan men det lär fortfarande märkas.
Man vill ju inte att trycket i lådan ska moduleras av annat än konen.

" Faktum kvarstår dock att energin måste
absorberas."

Om energin, alltså resonanserna ligger en bit över passbandet då? då slipper man ju ställa till det genom att ha resonanser i passbandet om än dämpade.
Man har ju första moden genom lådstorleken som man bör om man kan hålla sig under. Och det är ju inte så svårt att skjuta resonanserna över det i frekvens.
Vanligt dämpmaterial tar ju hand om resten.

Bara vi inte börjar jaga onödiga saker, "all in" är ju kul men kanske inte praktiskt för den vanlige DIYaren.

Ska försöka hitta studien som pratade om resonanser och Q.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/23 :  21:30:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bardis, det är så pass låga frekvenser det handlar om att
vibrationerna, oavsett sida, är i princip rundstrålande. Jag provade
förut att mäta upp resonansfrekvensen på ett par tappade horn med 20
cm breda sidor, 22 mm spån, i en oktagon (Andréns) och väggmaterialet
hade en resonansfrekvens på 115 Hz.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/05/23 :  21:40:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Med "ut mot lyssnaren" menar jag så klart utsidan på lådan!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/23 :  21:44:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okej, då är vi delvis överens hittills. Konen är ju tämligen
akustiskt transparent, så det fodras även god dämpning av insidan.
Annars läcker ljudet ut genom konen.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/05/23 :  22:00:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
"god dämpning av insidan"



Lång gång så dämpmaterialet får lite tid att absorbera och så slipper man att vågen studsar tillbaka mor konen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/23 :  22:11:18  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Japp, det är ena delen, den akustiska dämpningen av den bakåtstrålade
energin. Den andra är att strukturella vibrationer ej ska alstras och
transporteras ut genom membranet.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/23 :  22:17:00  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Läser, läser, läser. . .
-Mer fysik till folket!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/05/24 :  09:03:36  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
PetterPettersson skrev "Bardis, det är så pass låga frekvenser det handlar om att
vibrationerna, oavsett sida, är i princip rundstrålande. Jag provade
förut att mäta upp resonansfrekvensen på ett par tappade horn med 20
cm breda sidor, 22 mm spån, i en oktagon (Andréns) och väggmaterialet
hade en resonansfrekvens på 115 Hz."

Det är här materialval kan spela stor roll. För plywood lär väggresonanser ligga mellan 3-400 Hz någonting (har ursprungsinfo på annan dator). För basar skall det vara lättast att driva de dåliga resonanserna uppåt och därmed bort från aktuellt område med plywood. Svårare dock med plywood ur den aspekten ju högre upp i frekvens man kommer.

Spännande ämne detta, och om jag får plats kanske jag prövar både stagning och dämpning (sand).

Jag håller även med föregående talare, mer fysik åt folket. Det är dock svårare nu när man inte är knuten till universitet, det blir så dyrt med artiklar nu för tiden.

J. Ullberg
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/24 :  09:19:57  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ett material har ingen egen resonansfrekvens. En konstruktion av ett
visst material har en resonansfrekvens. Det är mindre skillnad i
resonansfrekvens än vad man kan tro. Jämför gärna E-modulen
(styvheten) för olika träbaserade material.

Således kommer resonansfrekvensen bero till största del på hur stora de
fria svängande ytorna är och resonansfrekvensens q-värde på materialets
inre dämpning.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/05/24 :  11:20:34  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
För att fylla på föregående talare så om de svängande ytorna har liknande frekvens kommer de att förstärka varandra. Eller om de är multipler. Därför försöker man placera stag asymetriskt.
Detta är så komplext att man borde göra en modell att mäta på innan färdiga lådan är spikad.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000