HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Finns det tysta USB hårddiskar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/04/14 :  22:31:53  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Med tanke på möjligheten att koppla en USB disk direkt till Squeezebox Touch skulle jag vilja ha tips om TYSTA diskar.
De jag har erfarenhet av är Lacie Porsche design och WD MyBook, båda 3,5". Lacie är skapligt tyst och WD väldigt skramlig och brummig.
Är det fö bättre med 2,5" än 3,5" i det avseendet?
/Micke

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/14 :  22:46:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
2,5'or är generellt både tystare och svalare.
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/04/14 :  23:10:47  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
2.5:orna blir dock inte så svala om det är de snabbare modellerna, eller som jag ser det "onödigt snabba" i så många fall.
En tyst och stabil disk är en 5400rpm-modell oavsett storlek, jag har dessutom uppskattat dem som stöttåligare än motsvarande 7200rpm:are.
En 2.5" disk på 5400rpm skulle jag säga helt optimal för vad du ska använda det till, med den (fysiska) storleken så slipper du dessutom extern strömförsörjning.

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/04/15 :  18:19:57  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Finns det ngt märke som är tystare än de andra?

Om en 2,5" ska drivas utan externt nätagg, vilken är då max tillåtna förbrukningen?
/Micke
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2010/04/15 :  18:53:38  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
om inte pengar är ett problem så finns det ju SSD diskar. De är ju helt tysta.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/15 :  18:54:57  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Du kan ju alltid skippa färdiga produkter och köpa en tyst, intern hårddisk och sedan ebaya in ett valfritt och tomt kabinett.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2010/04/15 :  18:56:20  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Aldrig en WD disk igen, fy fasen vilket oljud!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/04/15 :  19:20:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
I min NAS hadde jag en WD den var tystare än den Hitachi jag har nu..
3,5"
Edit:Båda:7200v/m
Det kan vara ganska stora skillnader ibland..
Läs mass tester på nätet,dom brukar mäta ljudnivån..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2010/04/16 02:46:58
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/04/16 :  01:04:25  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Som sagt, det är hastigheten det handlar om här, sällan märket. Använder själv ett gäng 2.5:or externt, med ebay-lådor, (fick ett helt gäng med lådor för en skitsumma) :-)

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/04/16 :  09:59:39  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Sammanfattning så här långt:
- 2,5" bättre än 3,5"
- låg spinnhastighet, max 5400rpm, är att föredra

/Micke
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2010/04/16 :  10:40:21  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Har haft lite olika diskar i min server och senaste tillskottet (1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ) är den tystaste jag ännu stött på om vi pratar om 3.5" och 7200 varvare... Speglar två stycken. Är tystare tillsammans än någon annan jag hört. Måste lägga örat intill vid skrivning för att höra dem.

Skulle inte tveka att peta in den i en extern USB-låda då den är betydligt tystare än någon av de USB-lådor som jag kört med tidigare (exempelvis så låter mina nuvarande externa Lacie betydligt mer!)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/16 :  11:24:58  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
fick ett helt gäng med lådor för en skitsumma

Jag köpte mitt 2,5" chassi för 20-25:- inkl frakt OCH USB-kabel.

quote:
Har haft lite olika diskar i min server och senaste tillskottet (1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ) är den tystaste jag ännu stött på om vi pratar om 3.5" och 7200 varvare

Den kör jag med och har bra erfarenhet i allmänhet av samsungdiskar.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/04/29 :  17:03:48  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Men alltså, att köpa en intern hårddisk och använda den som en extern är inte en särskillt bra idé om man inte har tänkt igenom det noga.

Alla hårddiskar (förutom SSD) kräver kylning. En protabel hårddisk har rätt mängd kylning indesignad i kabinettet. Tar man ut en hårddisk som är tänkt att sitta inbygd i en dator så tar man bort dess kylning. Klart den blir tystare, men den kommer att ha väldigt mycket kortare livstid.

Det finns nu i och för sig ganska hightecha kabinett som ger bra kylning utan fläkt, men disken måste vara designad att dra minsta möjliga ström och det är inte säkert en intern hårddisk är det. När det gäller Touchen måste man också kontrollera vilken USB-standard den har. USB 2.0 levererar t ex mindre ström än USB 3.0, så om man vill slippa att ha hårddisken inkopplad i vägguttaget måste man matcha detta.

Edited by - Downil on 2010/04/29 17:26:53
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/29 :  17:06:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Tror du på fullt allvar att det är olika sorts diskar i datorer som i externa HD-chassin?
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/04/29 :  17:18:37  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Micke-Mackel/
Jag tror att det finns tusentals olika hårddiskar. Väljer man en extern, som endast har stömförsörjning via USB, 2.5'' och 5400rpm så tror jag man gör ett bra val.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/30 :  07:43:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Men alltså, att köpa en intern hårddisk och använda den som en extern är inte en särskillt bra idé om man inte har tänkt igenom det noga.



Extern hårddisk = intern i låda.
Samtliga mina tre har kommit med vanliga 7200rpm (Samsung) i förutom min tredje på 1TB. Denna var från början en 1TB okyld nätverksdisk från LaCie som jag formaterade och bytte kabinett på. Så kan de säljas så från början så behöver man nog knappast tänka efter före innan man gör samma sak själv.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/30 :  09:01:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men SSD-disk borde väl vara helt tyst, eller hur ...?
http://www.eis.nu/cgi-bin/eis/eis.cgi?120524454088760=2&30604084
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/04/30 :  10:01:06  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag har iof varit med om att man har haft en speciell mjukvara i hårddiskarna som sitter i USB-diskarna så att dom automatiskt stänger av sig när dom inte används. Helt värdelöst när man vill sätta den i internt i datorn istället
Annars har jag aldrig varit med om att det varit någon skillnad mellan diskarna.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/30 :  10:34:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Köpte en Lacie på 1 Tb på Netonnet o den är tvärtyst.
Tänkte jag skulle ha den till en Touch men vad man har läst så fungerar ju Touch ingetvidare med usb diskar.

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/desktop-3_5-tum/extern-harddisklacie-neilpoulton-1tb/121984.4089/

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/04/30 :  15:11:16  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
quote:
Men SSD-disk borde väl vara helt tyst, eller hur ...?


Det är väl det ultimata, men eftersom .flac blir mer och mer populärt och tar 4ggr större plats än .mp3 så räcker inte 250Gb-diskar särskillt långt längre. En 1Tb-SSD-håddisk kostar 40 000 kr.
Ganska dyr ljuddämpare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000