HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Förkylning-dålig ursäkt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/09 :  00:11:25  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Har funderat ett tag och undrar varför så många använder sig av förkylning som ursäkt för att inte kunna göra saker?

Om jag inte har feber så tycker jag att jag fungerar alldeles utmärkt!

Lite snuvig eller ont i halsen har inte stoppat mig att göra det jag vill?

Nu ska man väl ta hänsyn till omgivningen också men ändå?

"Jag hade tänkt gå på bio,bygga färdigt högtalaren,löda det sista osv.Men jag vart förkyld!"

Är det jag som är Stålmannen eller?

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/04/09 :  01:02:00  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag skulle nog inte gå på bio om jag var förkyld, men pyssla lite med sånt som är kul kan man ju göra.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/09 :  01:11:39  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag vet, bio var väl inget bra exempel men, jag tycker jag hört hela mitt liv folk som klagat på
att dom vart förkyld och var tvungen att ställa in diverse aktiviteter-därav min fråga:
Är det bara en dålig ursäkt för att slippa undan?
Ingen ifrågasätter dig om du säger att du är förkyld?

Edited by - Wheels on 2010/04/09 01:13:57
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/04/09 :  06:30:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Sjukdom är en väldigt idividuell åkomma. "Förkylning" är ett brett begrepp som innefattar en hel mängd lustiga symptom och infektioner. Vi skall nog passa oss för att alltför lätt dra likamedtecken mellan egnakroppen-erfarenheter och resten av befolkningen.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/09 :  07:27:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tycker det är upp till var och en att känna efter vad de vill och
är kapabla till. Man ska inte anstränga sig allt för mycket när man
är förkyld i alla fall. Och alla idioter som kommer sjuka till jobb
har jag inte mycket till övers för!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2010/04/09 :  07:36:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Det går inte att blunda för att det finns människor som känner efter ALLDELES för mycket och som använder förkylning som anledning att inte behöva göra något allt, t.ex. stanna hemma från jobbet.

Själv är jag som du, har jag inte feber så presterar man ju i princip som vanligt oavsett om man har ont i halsen, snuva eller hosta. Har inte varit hemma från jobbet p.g.a. förkylning en endaste gång. Magsjuka ja, 2 ggr på 14 år, förkylning = aldrig. Men det beror förstås också på vilken typ av jobb man har och hur mycket man interagerar med andra människor.

Tror detta har till största del med inställning att göra. Jag liksom du tror inte alls att jag är någon "superman" eller skulle alltid komma väldigt lindrigt undan.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2010/04/09 07:53:45
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2010/04/09 :  09:38:18  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Har en variant på förkylningssyptom som innebär att hjärnan går ner i "powersave mode", stänger ner det mesta helt enkelt och nöjer sig med att registrera intryck... Behöver inte hänga ihop med feber alls, men en sån dag går jag inte till jobbet, eftersom inget vettigt kommer att produceras överhuvudtaget!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/09 :  18:07:17  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Att man är lågpresterande vissa dagar är väl normalt.
Men som rannagarden sa,"Vi skall nog passa oss för att alltför lätt dra likamedtecken mellan egnakroppen-erfarenheter och resten av befolkningen".
Kvinnor och alvedon känner vi ju till?
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/04/09 :  18:16:57  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag tillhör den där delen av befolkningen som jobbar oavsett fysiskt tillstånd. Dock försöker jag planera för att undvika alltför intensiv kontakt med omvärlden om man bär på något som smittas, fx förkylning.
Värt att tänka på:
Nu har jag precis fått en liten, som kan drabbas av något som heter RS. RS viruset beter sig "som en vanlig förkylning" för oss vuxna, men är potentiellt dödligt för spädbarn upp till 5-6mån. Värt att tänka på är IMHO att sånt som vi vuxna starka friska och vackra männ sköljer ner med morgonkaffet kan ta kål å småttingar, gamla och svaga.

Jag har därför faktiskt börjat stanna hemma i större utsträckning än tidigare för att skona min omgivning från sjukdom.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/04/09 :  18:17:41  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Det jag kan säga om mina "förkylningar" är att jag lika gärna skulle kunna ligga i koma...jag blir TOTALT nedslagen och känner mig som ett bojsänke. Som tur är har jag dessa "förkylningar" väldigt sällan.

Men vissa blir rejält sjuka av vanliga förkylningar. Inget att säga om det,eller gnälla över.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/09 :  19:14:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag vill inte kalla lite snörvel för förkylning. Förkylning är väl när man har feber, snuva och/eller hosta.

Är jag lite snörvlig och rosslig i halsen så går jag till jobbet. Har jag feber och det andra så stannar jag hemma.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/09 :  19:37:44  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Isåfall utgår jag ifrån att alla som är förkyld och inte fungerar har feber?
Eller?
Visst en gång fick jag bihåleinflamation och var tvungen att käka penicilin, mådde urkasst och kunde inte göra något.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/04/10 :  08:57:48  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag hör till gruppen som släpar mej till jobbet trots förkylning.
Frisk luft,mycket vatten och god sömn brukar funka för mej.
Men själklart ska man inte jobba fysiskt hårt med feber i kroppen.

Jag bruka dra ner tempot några hack och tigga åt mej lite enklare uppgifter om jag känner mej risig.
Jag har även provat att jobba med gips.
Efter ett brott på båtbenet tjatade jag till mej ett sportgips,vid gipsningen formade jag insidan av handen så att skruvdragaren skulle passa.
Efter 2 månader så var ortopeden helt förbluffad,av den tydliga frakturen fans inte ett spår,han tittade på det skitiga gipset och frågade vad jag gjort? jobbat

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/04/10 :  09:40:44  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
På min avdelning på jobbet har vi ganska hög sjukfrånvaro statistiskt sett. Lite märkligt kan man tycka beror detta på att många av mina kollegor tillhör gruppen som anser att om man är vid liv så ska man släpa sig till jobbet. Senast härom veckan kom en av mina kollegor till jobbet dagen efter att han haft magsjuka och kaskadkräkts. Dagen därpå var tre personer till sjuka;-(

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/10 :  11:24:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite förkylning har ingen dött av. Är det någon annan som bryr sig??!! ... Nä! Då så ....
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2010/04/10 :  12:07:31  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Boergars, precis min erfarenhet. Folk kommer in till jobbet i vilket tillstånd som helst och dagen efter har vi ytterligare ett par sjuklingar. Våran sjukfrånvaro har blivit betydligt bättre sen det gått ut påbud att vill man jobba när man är förkyld/har magsjuka etc MÅSTE man jobba hemifrån.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2010/04/10 :  15:58:24  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Jag brukar råda folk att vara försiktiga av den anledningen att en kompis till mig fick en förkylningen som i sin tur slog sig på hjärtat.

Vad som hände sen var att hans hjärta blev försvagat och kunde inte återhämta sig.

Det slutade med en hjärtbyte. Peter levde två år med sitt nya hjärta han dog 43 år gammal RIP PETER

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/04/10 :  16:27:50  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Jag tror att det är mycket "manlighet" i att jobba trots att man är sjuk och kanske skulle vara hemma istället. Plus att jag tycker att det är respektlöst mot andra människor att komma till jobbet och sprida smittan vidare.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/04/11 :  14:09:31  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Att jobba trots sjukdom och de riktiga orsakerna till varför, kan vi tyvärr inte diskutera här. Då kommer det en moderator och talar om att det passar sig inte. Men jag kan säga så här; jag går numer till jobbet även med feber om inte symptomen helt däckat mig, det finns receptfria mediciner för att hålla febern i schack. Har inget med manlighet att göra, ej heller brist på respekt för mina kollegor. Vidare får jag ingen kick alls när glorian skaver. Inte ens att "ligga bra till" på jobbet är ett skäl jag bryr mig det ringersta om. Jag hade helt klart helst stannat kvar hemma om/då jag känner mig som beskrivits, då jag inte vill jobba sjuk, inte vill smitta mina kollegor/kunder eller på annat sätt utsätta dessa för förkylningssymptomen. Jag råkade ut för en hjärtmuskelinfektion vid 14 års ålder efter att ha tränat förkyld och med halsinfektion, så jag vet de medicinska farorna. Trots alla de risker och olägenheter det innebär att gå till jobbet när man är sjuk, finns det tyvärr ett mycket bra skäl till att inte stanna hemma... Men vi skall bara inte tala om det här...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/04/11 :  18:55:56  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
När jag jobbade inom sjukvården så avskydde jag karensdagen. Speciellt om jag blev smittad av en patient.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2010/04/11 :  19:10:37  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
quote:
Jag tror att det är mycket "manlighet" i att jobba trots att man är sjuk

Tur att man inte är manlig av sig.

Tycker också det är respektlöst att jobba trots att man är sjuk.
Har upplevt en del som kommer trots hosta snörvel + att en sjuk person är inte speciellt effektiv.

Jobbade tidigare på en arbetsplats med över 1000 anställda och sprang på sjuka personer varje vecka.

Är man sjuk skall man stanna hemma och inte smitta ner andra punkt slut.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/04/12 :  20:11:05  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Det är andra saker som måste på plats innan kravet på att stanna hemma kan ställas tyvärr... Alla kan inte avvara det tapp som denna åtgärd innebär. Och fingret skall inte hötta åt dem, utan åt ett helt annat håll, tycker åtminstone jag. Som sagt, jobbar gör jag för att kunna leva och inte i något egensyfte. Stanna hemma av hänsyn till kollegor/kunder skulle jag därför mer än gärna göra om omständigheterna så tillät...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/04/12 :  21:09:01  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Har inte heller någon möjlighet att ställa in på grund av lite snörvel.
Är man egen företagare så hänger ens inkomst på dom jobb man får.
Men, jag försöker i möjligaste mån att undvika att ta i hand och håller mig på avstånd så mycket det går.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2021/03/09 :  23:02:29  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Glodde lite i gamla trådar ikväll. Vem skulle åka hem till någon med "snuvig" näsa idag?
Go to Top of Page

Dato
Member

292 Posts

Posted - 2021/03/09 :  23:59:13  Show Profile Send Dato a Private Message  Reply
https://youtu.be/90WD_ats6eE

https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2021/05/16 :  00:00:13  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nej nu är de flesta mycket försiktiga, med all rätt. Känner faktiskt lite förkylningssymptom ikväll,så nu får man vara försiktig och se hur det utvecklas. Har inte varit förkyld de sista åren kom jag på nu vid närmare eftertanke, undrar vad det beror på... Det var länge sedan jag var sjuk förutom magproblem sista tiden.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000