HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 + sidan på kondensator?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/08 :  19:08:58  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply


På vilken sida är plus? Dåligt att det inte är utmärkt eller är jag blind kanske

Drömmer om bra ljud...

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/08 :  19:10:23  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Dom är väll bipolära så det spelar ingen roll vilket ben som är + resp. -

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/08 :  19:20:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Så bipolärara är okänsliga för plus o minus? Där ser man, då har jag lärt mig något idag

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/04/08 :  20:26:00  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Dom där är bipolära som sagt och så spelar det ingen roll åt vilket håll du vänder dom. Annars ska det synas väl markerat oftast med vita streck vilken sida som är - Negativ

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/08 :  21:18:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är ju MKP = polypropen, inte elektrolyter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/10 :  11:18:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ska man vara lustig, eller kanske mer korrekt, djäkligt besvärlig kan man ju hålla koll på vilket ben som är anslutet till yttersta lindningsvarvet, men det är en helt annan sak.
Tidningen Elektor hade en gång i tiden ett bygge av apparat som indikerade detta. Tanken att ha den kollen var att i vissa känsliga applikationer hade man kanske en konding som låg mot jord/nollan och genom att löda den så att ytterfolien var anslutet till nollan fick man en lite skärmande effekt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000