HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Vad ska jag göra med mitt gipstak?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2010/04/08 :  13:22:44  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Jag har ett undertak av gips. Höjden är 246 cm. Bakom det finns ett tomrum på 15 cm upp till betongtaket. Bankar jag på taket så bullrar det rejält.

Jag spelar aldrig högt och har bara stativhögtalare som inte går så djupt.

Jag vet egentligen inte om det orsakar några problem. Hur ska jag veta det?

Jag bor i en hyreslägenhet så det är inte mycket som jag kan göra. Finns det någonting?

Skulle det hjälpa något att täta springorna mellan vägg och tak?

Edited by - Njord on 2010/04/08 15:16:10

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/04/08 :  16:22:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag vet egentligen inte om det orsakar några problem. Hur ska jag veta det?

Är detta definitionen på hjärnspöke?

Å andra sidan ges ju fantastiska fysiska möjlighet att behandla taket! Går bygga väldigt kraftfulla akustiska konstruktioner här. Men så är det bara en hyreslägenhet...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2010/04/08 :  16:39:28  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Ju längre man håller på med det här eländet, desto fler hjärnspöken drabbas man av.

Man går och slår lovar kring sin anläggning och undrar - hur skulle det låta om bara...

Livet var så mycket enklare på den gamla goda tiden när man bara hade en enkel stereo från stormarknaden.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/10 :  11:22:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kolla på Slot resonator

http://www.mh-audio.nl/ACalculators.asp
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/04/10 :  17:47:49  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kolla vad hyresvärden kan tänkas gå med på till att börja med
Potential finns ju för att göra något riktigt bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000