HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Basdipoltopologi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/08 :  12:22:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hejsan, jag har byggt in två h-bafflar i en tv-bänk från IKEA (TOBO) men då anläggningen nu flyttar in till eget rum finns chansen att bygga separata h-bafflar, fortfarande á la OcAs BaHs.
Tanken uppstår då att blanda in fler element.

Tittar man exempelvis på Linkwitz' Orionhögtalare så har den två element "isobariskt" kopplade med två h-bafflar i en låda på höjden:
Kan den lika gärna ligga ner?
Kan det vara två h-bafflar i separata lådor på varandra?
Om man har två separata, liggande, h-bafflar, hur långt ifrån kan dessa vara för att fortfarande uppnå "isobarism"? (Här är tanken att de skall vara på varsin sida om min banddipol, som är cirka 30 cm bred vid foten.)
Kan en tredje h-baffel tillföra någonting, placerad bakom lyssningsplatsen?

Mina planer är nu att bygga sex BaHsar (tre per sida) och experimentera enligt ovan.

Synpunkter mottages tacksamt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/08 :  12:50:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Basarna i Orion är inte isobariskt kopplade. Det är två Peerlesstior i parallell i basen.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/08 :  12:55:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok, då missförstod jag (blandat ihop med andra lösningar i hastigheten). Den ena är dock bakvänd och fasvänd för att minska den sammanlagda distorsionen? Samma frågeställningar som oven gäller.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/08 :  13:08:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Den ena är dock bakvänd och fasvänd för att minska den sammanlagda distorsionen?
Ja, det är riktigt. Det är för att släcka ut andraton.

Jag tror det kan funka bra att ha dom på vara sin sida om banddipolen.
Däremot är jag skeptisk till att ha en bakom för det blir många tidsvariabler som antagligen kräver mätning/mjukvara.

Vill du ha tryck och djupbas så skulle jag vilja rekommendera dig att titta på tappade horn också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/08 :  13:18:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack för svaret, jag hade googlat lite på "linkwitz isobaric orion", och då får man ju de svar man frågar efter...

Jag har XTZs mätmikrofon/programvara, det borde väl räcka?

TH ligger lite längre fram.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/08 :  13:20:00  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Jag funderade på att bygga två torn med fyra 15" i varje. Ömsom framåtriktat, ömsom bakåtriktad och fasvänt. Tar inte upp så värst mycket plats och ser nog rätt ballt ut. Rejäl strålande yta också, så basen kommer nog kännas i bröstet även om de inte går avgrundsdjupt. Värt att prova? Skulle bli ca 150-160cm höga och ca 45 cm breda.

Med tanke på vad bara två stycken Eminence 15" åstadkommer i H-baffel så borde åtta stycken kunna dundra på rätt rejält...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/08 :  13:38:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jo, det var också en tanke. Fast då med tre i varje stapel. Med en cirkulär urfasning i botten på varje enskild h-baffel och motsvarande upphöjning i toppen kan man ju leka vilt med både riktning och push/pull.

Samtidigt mister man golvets gynnsamma inverkan på de två översta, eller spelar(!) det ingen roll?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2010/04/08 14:13:39
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2010/04/08 :  14:47:49  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Här finns mycket läsning om öppna bafflar i ett kul projekt av Norrmannen Stig Erik Tangen.
Mycket nöje!

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/142015-my-open-baffle-dipole-beyma-tpl-150-a.html

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/08 :  14:56:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Aha, ännu en som gillar Seas W22EX001!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/04/08 :  15:58:35  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Vilken hjälte!

Jag får nog börja spara..

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/10 :  10:20:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Ja, det är riktigt. Det är för att släcka ut andraton.



Vilket är då bäst ur den synpunkten: en låda eller två lådor?
Dvs var sker utsläckningen: i rummet eller i lådan?


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/10 :  14:41:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
De ska vara nära varandra för att man ska få utsläckning. Sen är ju frågan om man VILL släcka ut andraton.
Det kan ju låta bättre om man bevarar distorsionspektrat. (andraton som maskerar tredjeton)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/10 :  15:03:14  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Okay, då är det bara att börja bygga och mäta sedan. Det blir som sagt tre "legobitar" på varandra på var sida.

Tack för all hjälp, återkommer när jag har byggt klart och mätt lite (och lyssnat förstås).

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/13 :  09:52:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Förresten, har du sett dessa trådar:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=28336
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44890


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/13 09:54:09
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/14 :  23:41:42  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nej, dom trådarna hade jag inte lyckats hitta.
Men till det tarvas väl andra elementegenskaper än de Alpha 15a har?

Har varit på IKEA nyss och köpt sex stycken 246x60 Lagan i ek för att göra mina sex diskreta BaHsar. Sågning och fräsning är planerat i helgen så än finns det chans (risk?) att ändra sig.


Argumentera gärna om varför tre alpha 15a i en baffel (246x60) skulle vara bättre än i tre diskreta BaHsar (3 st 43x43)?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/15 :  08:45:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Alpha 15a har så pass hög Fs så du kommer knappast under 40Hz.

Här är ett alternativt element som går ända ner:
http://www.parts-express.com//pe/showdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=295-455

Lägg också märke till Xmax för de båda elementen, Dayton IB kan
flytta mer än tre gånger så mycket luft som Alpha 15a.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/04/15 08:59:46
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/15 :  09:15:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Argumentera gärna om varför tre alpha 15a i en baffel (246x60) skulle vara bättre än i tre diskreta BaHsar (3 st 43x43)?


En H-baffel är två st resonanta korta kvartsvågspipor som mynnar åt varsit håll från elementet. De kan förstärka övertoner (distortion) påtagligt om de har rätt (fel) djup. En 30 cm djup sektion på en H-baffel har en kraftig peak runt 285 Hz, med upp till 20 dB förstäkning. Detta kombinerat med de stora konamplituderna man får i i öppna bafflar gör att det lätt blir knas.

En ren stor baffel utan sidor (H) har inte de problemen, men lite lägre verkningsgrad för en given storlek. Allt över 15 cm djup på "H"et kan ge kraftig förstärkning av dist.

Alphan i all ära, men stirra dig inte blind på Qts. Det är ganska ointresant, då med stora membranytor så dikterar dipolerna sina egna förhållanden. Man kanske inte skall gå under 0,2, men allt över det funkar smaksens med tillräckligt stora dipoler.
På diyaudio finns det en tråd om nån som köpte två st Precition Devices PD21(nånting) som han ställde på golvet med en tegelten under magneten, ingen baffel förutom konens egenyta, och det funkade bra. "lite tunna under 30 Hz" vill jag minnas att han sade. De har en Qts på 0,25 (ca).
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/15 :  09:21:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag måste bara tillägga att jag provade mina B&C 10PS26 hängandes i luften, helt utan baffel, och de var klart godkända ned till ca 60 Hz. Detta utan EQ eller andra tricks. Skulle man stoppa 4 st sådana i en stor baffel skulle det nog kunna prestera ruskigt bra ned till ca 45-50 Hz. Inga subbar precis, men jag ville bara påvisa att Q-värdet inte är så viktigt som det sägs på vissa sidor ibland.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/15 :  09:40:20  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kan också tillägga att jag byggde mina med 20cm djup i kamrarna. De var inte tänkta att spela mer än till max 100hz, så hur de beter sig ovanför det spektrat var inte så jätteviktigt.

Väl värt att notera är också att den akustiska delningsfrekvensen på H-basarna är en helt annan än den elektriska. Ta den akustiska delningen och dividera med 2 så hamnar man ungefär rätt, iaf i mitt rum och med mitt filter. Tror att ett brantare filter än 24db/oktav kan vara vettigt till H-basar för att få bort så mycket slask som möjligt.

Mina H-basar spelade fullt godkänt ner till runt 40hz utan att tappa i volym. Under 35 dalar det duktigt dock med Alpha 15. Heller inget för de som vill spela vrålhögt och med dunkande djupbas, men musikaliska och ärliga är de iaf, även omd et sista djupet och konsertvolymen fattas dem.

Annars har ju AE-Speakers rätt vettiga element för OB-applikationer, men de är dyra som fasen...

H-basen tappar dessutom lite i verkningsgrad, ca 6-8 db. Så Alphan med känslighet på 97db i snitt ger i en H-baffel mellan 90-93db. Värt att notera när man kollar andra element. Hittar man ett element med känslighet på runt 88-90db så är man helt plötsligt nere på 80-84db och då krävs det mer pulver, mer Xmax osv för att det ska hända något...

Rådfråga gärna Scorpion här på forumet angående OB och hjälp att räkna, han är makalöst duktigt!

Och visst kan det mesta funka i OB, bara man bygger den rätt och kanske har lite elektroniska hjälpmedel. Linkwitz har ju lyckats med XLS-basar som på pappret är rent bedrövliga för OB.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/04/15 :  11:30:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
XLS har Fs på 19 och det är ju bra, bra Xmax, men lågt Qts och därför EQar farbror Linkwitz en del i Orion. Jag tycker inte de är bedrövliga. Orion är dock ganska lätta att bottna och det är därför man kan komplettera med Thor-subbarna. CH här på forumet har en sån kombo men jag tror han föredrar sin ofattbart brutala Thiel SmartSub SS4, snarare än Thorparet.

Jag har byggt dipolbasar med Pro Audio SW12, Peerless SLS 12" och med Dayton IB. Av dessa var Dayton IB kung. De gick djupast, spelade renast, tydligast och var näst intill omöjliga att bottna. Hade då två Dayton IB per sida jämfört med fyra per sida av de andra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/15 :  11:39:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack för era synpunkter.
Jag går ändå vidare med mitt koncept.
Det handlar ju också om att någon gång sluta modda.

Även andra delar i kedjan skall uppgraderas, så det dröjer nog några år innan jag är tillbaka på basarna. Jag hoppas också att kunna bilda lite egna uppfattningar på DIY-mässan i Göteborg.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2010/04/15 12:05:51
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/15 :  18:46:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är en Eminence Delta 15LF i en H baffel som har en yta på 1600 cm2 (40 x 40 cm) och 20 cm djupa sidoväggar på varje sida.

Man kan lätt se att vid andra, tredje och fjärde deltonen av distortionen från många vanliga bastoner så är verkningsgraden mellan 10 och 20 dB högre än grundtonen. Det är inte bra... Dist blir det alltid, och billiga element som EQas hårt rör sig oxå mycket. Disten ökar oftast exponentiellt med konamplitud. Kombinerat med 15 dB högre verkningsgrad i distortionsspectrat än grundtonen, så ställer det extrema krav på elementet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/15 :  18:58:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Detta är samma 40 x 40 cm baffel, men bara 1 cm djupa sidoväggar.

Lägg märke till att verkningsgraden i passbandet inte minskar så mycket medans skillnaden vid 285 Hz är 7 dB. En betydande förbättring tycker jag.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/04/15 :  19:04:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är data från alternativ 1, om nån vill leka med simuleringen. (Den med 20 cm sidoväggar fram och bak.)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/04/15 :  20:48:50  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Det där var riktigt intressant!

Kör man Martin Kings Excel-fil får man helt andra resultat, den visar nämligen ingen topp alls vid 285hz utan påminner mer om din andra variant...

Vore väldigt kul att prova dessa både varianter och A/B testa! Stackar man ett gäng på höjden så vinner man ju lite db och man får större strålande yta dessutom. Sedan kan man väl labba lite mer paralell och seriekoppling för att få lite olika effekter...

Hursom, mkt intressant!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/15 :  21:47:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så laborera med sidodjupet skulle ge mer än att laborera med bakvända element a la Linkwitz´Orion (som var min ursprungliga tanke)?

Stackar man några (tre) element på en 40 cm bred baffel med elementen på cc-avstånd 40 cm + väggtjocklek (i detta fall 28 mm, totalhöjd 132 cm) och med en ram med mellanliggande bitar för att bilda tre "virtuella" lådor, så borde man snabbt kunna bygga om sidodjupet i full skala.

Vad jag har förstått så bör baffeln börja vid golvet, dvs första elementet i golvnivå, för att utnyttja den bashöjning som upppnås enligt Edge. Eller kan man helt enkelt strunta i den; tre element ger ju ändå ordentligt med tryck?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2010/04/15 21:59:09
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000