HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bästa inställning för grado gold och en 165a ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/04/07 :  18:59:05  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
Har precis gjort mitt antagligen bästa köp i livet och det på grund av er här på forumet, får inte glömma bror min heller!

Tänte bara höra med er proffs om ni har någon favorit inställning med denna kombo? Vta antiskate och protrac även vikt på nålen?


Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/04/14 :  20:50:37  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
hmm ingen som sitter med en grado guld ? kanske på en annan spelare?

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2010/04/16 :  18:56:06  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Jodå det finns fler :-) har en grado gold sittandes på en Technics 1210:a, har den till att spela singlar då min reguljära spelare är för krånglig för detta.

Nålvikten har jag satt till ca 2 gram (bättre för mycket än för lite), antiskating brukar jag ställa in med hjälp av en blank skiva, alltså ensidig.

Rekommenderar att du försöker hitta någon av Decca's gamla testskivor då brukar ha ett blankt parti för detta ändamål samt även spår för faskontroll m.m.

Comus
Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/04/16 :  20:04:23  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
jaa kanske ska införskaffa en sådan skiva. Jag kör helt utan antiskating vikt.. enligt det lilla bladet man fick med står det "Non-Sensitive to Capacative Load" jag tolka det som att det är antiskate.. men har nog fel som vanligt :) låter ruskigt bra enligt mig i alla fall... men hade ju en gammal sliten philips 400 innan. Kör förresten med stevenson och en i stort sett 90* VTA och ett nåltryck på 1,57g.

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/04/27 :  09:19:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Grattis till vinylinköpet!

Har själv inga Grado-pickisar alls, och ska jag va ärlig har jag nog inga uppmätta data heller.

Jo, okej då, jag har faktiskt en nålvåg.
Jag antar att du gjort pickupinställningen med en "arc protractor" från http://www.ls3-5a-forum.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=vynile;action=display;num=1133882494

Var nog med att du hittar rätt monteringsavstånd och överhäng, det är mycket viktigare än att du väljer "rätt" mellan Stephensson, Löfgren eller Baerwald. Och just Thoréns har ju lite varianter att välja mellan.

När du sedan fixerat HTA (Jag menar spårvinkeln då) kan du tweaka med VTA (höjd på tonarmsbasen)tills du har nålröret i en vinkel på ca 20° (° gör du med [Alt]+[0],[1],[7],[6] Siffrorna på numpaden)
Sen är det bara att laborera, det blir inte alltid optimalt efter ditt tycke och smak. Utgå med tonarmen 100% parallell med skivan, det borde ge en okej vinkel på nålröret omkring 20°.

Om du flexar med nålvikten kan det ju faktiskt vara på sin plats att dubbelkolla VTA efteråt, eftersom nålvikten i sig påverkar VTA också.
Och ja, när man närmar sig sitt idealljud, då är det dax att gå igenom alla inställningar igen och verifiera om det finns justeringar att göra! Det är därför man har lätt att bli neurotisk när det gäller vinylavspelning!

Lycka till och grattis igen!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000