HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Parafeed som utgångssteg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/04/01 :  19:42:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Som en parallell tråd (parafeed tråd ) till Bardis tråd om parafeed kopplad interstage transformator startar jag denna tråd.
Ämnet är snarlikt men med lite andra förutsättningar.

Jag spelar själv med ett parafeed kopplat 300B slutsteg och är mycket nöjd med ljudet. Det hindrar ju ändå inte att man kan diskutera om varför, och kritiskt ifrågasätta vilka brister och förtjänster parafeed kopplingen har.

Jag drar lite "surr" först

Ett traditionellt SE-transformator kopplat utgångssteg:


Transformatorn har ett luftgap och därmed rel. låg primärinduktans (ca 25 Henry). Transformatorn måste hantera både tomgångsström (DC) och signalsving (AC) och måste därför dimensioneras fysiskt stor.
Storleken gör att det blir en stor ledarexponering och läck kapacitansen är rel. hög

Ett parafeedkopplat SE-transformatorkopplat utgångssteg:


Utgångstransformatorn har nu flyttats och sitter monterad parallellt med röret.
För att behålla tomgångsströmmen i röret (för signalsvinget), men leda AC via transformatorn så seriekopplas denna med en kondensator.
Bortfall av DC gör att transformatorn inte behöver något luftgap.
Primär induktansen ökar markant (ca 100-500 Henry) vilket betyder att den inte lastar röret lika hårt vid låga frekvenser.
Bortfall av DC gör även att utgångstransformatorns dimensioner kan minskas. Detta innebär att exponerad ledaryta minskar och läck kapacitansen minskar
Kort sagt, en mer "perfekt" transformator, men till priset av seriekoppling av en relativt stor kondensator...

Tyvärr har allt en baksida..
Transformatorn i ett traditionellt SE-steg är inte bara en impedanstransformering. Den utgör ju även Anodlast för röret.

Med ett parafeed kopplat SE- utgångssteg använder man ofta en drossel som Anodlast.
Denna drossel måste då utrustas med luftgap då den sitter i serie med röret (spänningssvinget)

Har vi inte då bara flyttat brister från utgångstransformatorn till anod drosseln ??

/Pix





"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/04/01 :  19:53:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
För att slänga på lite mer "diskusionsbränsle" så har jag ritat denna bild.



Samma parafeedkoppling som tidigare, men bara för AC (det är ju trots allt AC vi lyssnar på)
Det betyder att samtliga kondensatorer är kortslutna då dess impedans ändå är nära noll

Schemat är ritat utifrån Anodresitansen Ra och visar att genom att flytta strökapacitansen i utgångstransformatorns primärlindning till Anodlastdrosseln så har vi inte skapat några jätte lyft..
Kanske att läck kapacitansen primär-sekundärlindning minskats i parafeedkopplingen (och Anodlastdrosseln har ju ingen sekundärlindning)

Finns det andra för/nackdelar?

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/04/01 :  19:58:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag "tuggar" på..
Vad tror ni om en CCS Anodlast och en parafeed kopplad utgångstransformator på det här sättet?



Anoden kommer att lastas av 100-500 henry utgångstransformator paralellt med en CCS som kan göras som en dynamisk resistans i Mega ohms området

I princip är det bara högtalarens spegalde last som kommer att lasta röret i ett väldigt brett frekvensspektra

Detta är i princip den koppling som Bardis visade i grann-tråden, fast aplicerad i utgångssteget
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/04/01 20:02:41
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/01 :  21:25:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Följer, inte utan visst intresse denna tråd, då jag råkar sitta med ett par PF-trafar men inte vet till vilka rör jag ska ha dem till.

Bottlehead är väl den firma som är "störst" på PF (byggsatser), men MapleTree Audio Design har en hörlursstärkare med 12B4A i sitt sortiment.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/02 :  08:12:16  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lars,

För att vi ska kunna leka lite vore det bra om du specade din befintliga anoddrossels induktans , OPTns primär-induktans samt impedansomsättning och PF-kondensatorns värde. Sedan kan man se vad som händer längst ner med drossel resp. CCS alt. gyrator(ställbar grusdrossel).

Då systemet bygger på resonans för att få utökat frekvensområde nedåt finns det fler spännande aspekter.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/04/02 08:15:57
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/04/02 :  09:16:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lars,
Jag kommer inte åt att fysiskt mäta upp dessa parametrar utan att riva ner steget.
Men det skulle vara intressant att utifrån nominella värden se vad som händer med olika alternativ.

Rör (300B,) ca 65mA tomgångsström
Anoddrosseln (med luftgap) induktans 30 Henry
OPT (55% Nickelkärna utan luftgap) primärindiktans 350 Henry
Kopplingskondensator (pio) 3,9 uF

Tyvärr har jag inte möjlighet att mäta strökomponenter som läckkapacitans mm.

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/02 :  11:14:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Helt ointressant med läckkap etc. när vi ska titta på resonanser och fasvridningar 1-10Hz.

Den ursprungliga kopplingen med anod-drossel beter sig inte riktigt 100%. Tidigt basfall och stor fasvridning.

Fasvridningens inverkan kan diskuteras då det inte handlar om mer än 35 grader vid 20Hz kontra 9 grader för de optimerade.

Om man kör samma PF med CCS/gyrator så behövs en kopplingskondensator på ca 12uF för att få samma egenskaper som en "vanlig " trafo med 40H primärinduktans. Går man lägre i kapacitans faller det tidigare på samma gång som fasvridningen öker. Går man högre så får man ist en puckel mellan 1 och 10Hz.

Se länkad bild nedan.

Valde 40H induktans då en högklassig trafo 3,5k:8ohm borde ligga någonstans kring detta värde.

Nackdelen med CCS måste vi ha en B+ på minst 700V.

www.eflatjump.se/PIX.PNG

Observera att detta är en teknisk genomgång. Den behöver inte överensstämma med subjektiva lyssningsintryck.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/04/02 :  15:13:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lars,
Simuleringen förbryllar mig, Det är framför allt i frekvensextremerna som jag upplever att detta SE-steg utmärker sig positivt i gämförelse med andra SE-steg
Jag skall kolla upp komponentvärdena lite bättre och återkomma
När det gäller CCS/Parafeed, så har jag svårt att få till tillräckligt med +HT.
Kör redan ned C-filter och ca 650V HT
Men det är ett DRD-steg så jag har ca 450V över 300B steget.
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/02 :  20:01:41  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
att detta SE-steg utmärker sig positivt i gämförelse med andra SE-steg



Troligtivis beror det på de järn som används. Det skulle också kunna handla hur järnen mättas.

Du behöver inte bli så förbryllad. Kom ihåg att de överreducerade 3,5k är den dominerande lasten.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/04/02 :  22:56:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Från det ena till det andra..
Jag har ett par o-renoverade Quad II´or ståendes på byrån
Och en ogenomtänkt tanke for genom mitt huvud
PSE med CCS/parafeed och spännings-multiplikator
Är detta hädelse eller?
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/04/02 :  23:18:47  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
HMMMM

Om chassierna är i bra skick utan några extra borrhål mm så är det hädelse.
Trots att jag inte är Q2 fantast

Men om dom redan är mycket ombyggda så är det bara å gasa.


När det gäller lasten som röret ser så varierar den med högtalarens impedans.
Hur blir det om man har en liten puckel neråt
Man får väl en svängnings krets med drossel, konding och utg järn

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/02 :  23:46:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Är detta hädelse eller?



Lite "bränna på bål"-varning är det nog.

Själv har jag ett par påbörjade QII där jag öppnat utgångsjärnen och kopplat om till "vanlig" OPT. Kanske man måste hänga på?

quote:
Man får väl en svängnings krets med drossel, konding och utg järn


Jo, det blir en hel del parametrar som tillsammans kan orsaka festliga elektriska fenomen.

Ska lägga upp simuleringskretsarna imorgon.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/04/03 07:46:55
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/03 :  10:35:38  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Sätt nu inte påskägget i halsen! Hybridkopplad parafeed 300B!

Efter PIXs funderingar på CCS lekte jag med några modeller bla den vänstra som är en gyratorkopplad version där signalen tas på "fel" ställe.

Jämfört med den högra fås bl.a. indikationer på fem-sex gånger så låg THD.

www.eflatjump.se/hyb300b.PNG

Men precis som med CCS går det åt rejäla kylflänsar ca 30W ska kylas bort.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/04/03 10:45:22
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/04/03 :  13:03:49  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
vilka spänningar rör sej runt irf240?
Är inte den 200v device?
Nät delen fixar man den med 2st 400v på varann?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/03 :  13:08:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hasse,
Det ska inte vara en 240 IRL. Det ska vara ngt som tål 7-800V. Har inte tänkt så långt som till att bygga IRL. En högbrant pentod typ E130L skulle ev. också kunna användas.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/04/04 :  13:29:02  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hittade lämpliga transformatorer på Sowters hemsida.

http://www.sowter.co.uk/Parafeed-transformers.htm

Det finns en speciellt framtagen för 2A3

Kostar 123 Pund.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2010/04/04 13:29:49
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/04 :  14:48:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hittar inte primär-induktansen!? Ett måste om man ska dimensionera ett steg.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/04/04 :  15:18:24  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Märkligt!
Ett litet mail till Sowter kanske?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/04 :  17:09:17  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Bardis!
Är det värt besväret? 123£ verkar väldigt dyrt. Tillkommer kostnaden för en AudioGrade kopplingskondensator. Vet du ens om parafeed låter bättre än konventionell? Personligen ser jag inte några direkta fördelar.

PIX,
Så här skulle utgångssteget(höger) på en lemlästad QII kunna se ut rent idémässigt:




mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/04/04 :  17:50:26  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hej Lars!
Rider på nyhetens behag. Principen är nog bra. Väl utsträckt frekvensregister.
Men skall testa LL1674 på mitt hörlurssteg först. Då får jag en A B jämförelse, i alla fall mellan trafarna.
Har ju en DAC på gång med. Skulle det inte funka med trafokopplat om man skalar upp I/V motstånden så man får lite bättre gain? Men hur var det nu. Då hamnar man inte på ideala värdena? Blev det OT nu?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/04 :  22:13:12  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Bardis,
Du kan öka I/V-motstånden om du vill ha rejält med distortion. Har för mig att jag PM:ade dig om att det var "no go". Inte heller att få in en trafo i min design!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/04/04 22:16:56
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/04/05 :  08:21:55  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Just det. Det hade att göra med dynamikomfånget var för nära taket.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2010/04/05 :  11:33:27  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
En potentiell fördel med parafeed utgångssteg som man sällan ser utnyttjat är möjligheten att använda en spartrafokopplad utgångstrafo vilket skulle kunna ge ännu lägre förluster och högre bandbredd. Varför används inte detta mer?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/05 :  12:15:00  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Låter intressant. Men är inte det ung. detsamma som att ansluta sekundären mellan primärens minus och jord?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2010/04/05 :  13:18:57  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
quote:
Låter intressant. Men är inte det ung. detsamma som att ansluta sekundären mellan primärens minus och jord?


Jag förstår inte rikift hur du menar där, men en sparkopplad trafo är som att man i ditt schema på lemlästade Quaden tog bort lindningen L1 från utgångstrafon och i stället kopplade in sig på ett uttag på L2 som motsvarar samma varvtalsomsättning som L1 gjorde. Att tänka på är att i en sparkopplad trafo är alla varven både primär och sekundär samtidigt vilket innebär att alla varven alltid är med i "primären" medans antalet varv i "sekundären" varierar beroende på hur man kopplar in lasten. Det blir lätt att anpassa sekundärimpedansen för det är bara att göra så många uttag man känner för för olika laster och dom icke inkopplade uttagen är ingen nackdel med "dödtråd" som ligger och tar plats i lindningen som det blir på en fulltrafo.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/04/05 :  13:41:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det du säger med oerhört många ord är precis det jag sa. Nu blev det inte särskilt lättbegripligt.

Men en bild är mer än tusen ord:





mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000