HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga balanserad utgång
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/29 :  13:45:30  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply
Hej!

Jag sitter med ett par adam högtalare som har både rca och xlr ingångar, hittils har jag nyttjat rca då det är vad som funnits till hands, men nu har jag byggt en liten förförstärkare (som också bara erbjuder rca) som skulle kunna konverteras till att generera en balanserad signal. Efter sökning här så har det också varit på tapeten några gånger, men inget som har kunnat hjälpa mig har framkommit.

Efter lite googlande verkar de flesta överens om att en balanserad signal är att man har två signalvägar med samma signal, men i motfas.

Så nu är frågan hur löser man detta?

Jag läste lite datablad om olika rör som jag har i mitt försteg, philips datbladet var en fröjd att läsa och där hittade jag dessutom något intressant.

Datablad Philips ECC82

På sidan 3 och 4 finns följande scheman:




Är det möjligtvis så enkelt att Vo och Vo' skulle vara i motfas?
Jag gissar att detta indikerar något annat dock, för om det vore så enkelt skulle väl fler utnyttja balanserade signaler?

mvh
Jonas

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord

Edited by - Jonas Haggård on 2010/03/29 13:46:22

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/29 :  14:00:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja de är i motfas. Det där är för att vända fasen i rörslutsteg och driva slutrören i push-pull.

Det finns många sätt att göra detta:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/split.htm
http://www.tubecad.com/march99/page4.html
http://www.tubecad.com/april99/page5.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/03/29 :  15:14:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hej Jonas!

Kollade in Adams hemsida. Det finns inte någon som helst informtion om huruvida högtalarna har balanserad ingång eller inte. XLR innebär inte med automatik att så är fallet. Kanske det står något i din manual? Allra bäst är om du har ett schema.

Adams högtalare verkar, beroende på modell, ha Zin mellan 10 och 30kohm och en känslighet på bortåt 4V om jag förstått allt rätt.

De fasvändare du tittat på är kanske inte de allra lämpligaste i sådana här sammanhang då de vill ha en mer högohmig last.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/29 :  15:55:17  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply

Bra sak att kontrollera! Har aldrig tänkt på att man kunde använda XLR utan att köra balanserat. Efter kontroll i manulen så ska de vara balanserade så på den fronten är de Go For Invasion. Inimpedansen är skriven till 10 kOhm.

Exemplen jag hittade i philips datablad var mer för att se om jag var på rätt spår alls, då jag är grönare än en gröngöling i grönköping upphittad av tant grön.

Nu ska det läsas på lite och se hur enkelt/svårt det behöver bli.


smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/03/29 :  16:41:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Efter kontroll i manulen så ska de vara balanserade så på den fronten är de Go For Invasion.


Hej igen!

Vad står det i manualen? Att de är äkta balanserade eller att de klarar att ta emot balanserad signal?

Om vi tänker lite till så inser vi att slutsteg och filter inne i högtalaren med all säkerhet inte är balanserade.

Kanske bättre att ta bort en balanserad ingångs OP-Amp istället för att lägga till 2 rör i signalkedjan.

Om du ska bygga ett bra balanserat rörsteg så ska det nog göras allra bäst med trafoutgång.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/03/29 17:12:19
Go to Top of Page

Jonas Haggård
Starting Member

21 Posts

Posted - 2010/03/29 :  17:19:43  Show Profile Send Jonas Haggård a Private Message  Reply

Något sådant står det naturligtvis inte något om i manualen. Så man kanske anta att de bara använder pin 2 och 1 om XLR används...

I manualen står dock att man bör använda XLR om man har den möjligheten, sedan så har de svarat lite kryptiskt om ingångsnivåerna:

Acoustical: 100mV make 87 dB SPL in one meter distance
Electrical: 8V RMS (XLR); 4V RMS (RCA) ! Please note: these are the max RMS values

Så något verkar skilja mellan hur de hanteras, men det var kanske det du menade med att ta bort en OP amp på den balanserade sidan? Om det ändå inte är någon skillnad i hur signalen hanteras skippar jag nog det hela, men eftersom jag tänkte dra ganska långa kablar trodde jag mig undvika risk för störningar genom att använda balanserat...

smörkola, membran, tejp, hink, bil, tall, dator, stövel, päls, vatten, kaffe, katt, handduk, lampa, bok, telefon, fansjävlasnöhelvete är exempel på svenska ord
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/03/29 :  19:23:16  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Oavsett balanserat eller obalanserat är det viktigt att köra så korta kablar som möjligt.

Klurade lite efter det att jag kom hem. Om du vill testa balanserat med rör så är en Concertina(andra rörhalvan i det första exemplet) troligtvis det bästa, dock inte med ECC82 och så låg Ia. Sedan är det också beroende på hur ditt försteg är kopplat.

Concertinan har låg THD(mindre än 0,1%) och fh låg Zout(så länge båda båda utgångarna belastas lika).

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/03/29 :  21:33:56  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
ADAMs högtalare är avsedda för studiobruk, vilket innebär att de definitivt är balanserade (tror aldrig jag ens hört talas om icke balanserade aktiva monitorer för studio).

En variant är ju att helt enkelt använda en balun....
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/29 :  23:12:18  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jensen transformatorer har information på sin hemsida hur du balanserar en signal mha transformator.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000