HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med delningsfilter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/03/23 :  21:43:04  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Så!
Har ett par Avance Omega 503 högtalare som jag alltid tyckt om pga homogeniteten, allt har varit bra sammanhållet och inget register har stuckit ut för mkt, lättlyssnade helt enkelt. Dock har de känts lite instängda i ljudet och det är det jag tänkt råda bot på nu..
Som ni kommer att se har det inte lagts ut en förmögenhet på delningsfiltren. Kondingarna och motstånden är ju bara att byta ut mot något bättre men spolarnas värden är för mig okända. Jag tänkte härmed få hjälp med att räkna ut värdena för dessa för det borde väl gå inte sant? Dessutom vill en novis som mig ha reda på vad det är för komponent (den lilla beiga saken med benämning RXE185 )som ligger i serie med signalvägen och om den är nödvändig.





Har jag fått schemat rätt tror ni? Det var så jag kunde följa kretskortet iaf. Skulle tro att högpassfiltret är 18dB runt 4000Hz?

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/23 :  21:54:05  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Den gula pluppen är ett sorts motstånd, en polyswitch, används som överströmskydd, alltså en säkring som återställer sig själv efter mild överbelastning, vid kraftig överström går den sönder och måste bytas.

Den är bra som skydd men kanske mindre lämplig att skicka musiksignal igenom, ta bort den om Du bygger nytt filter och var varsam med volymkontrollen i stället, eller använd vanlig säkring.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/03/23 :  22:02:06  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tackar!
Så är en novis mer upplyst! Tänkte nästan att det måste vara ett motstånd el diod.

Spolen i höpassfiltret kan jag nog gissa mig till om det är ett Butter-filter men spolen i lågpassfiltret kan nog vara knepigare då det bara finns ett x i ekvationen. Gissar på en lägre delningsfrekvens än 4000Hz iaf!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/23 :  22:32:36  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Gissningsvis så är L1 ca 0,3mH, 2000Hz vid 4ohm, L2 bör också vara ca 0,3mh med hänsyn till kondensatorerna, ger ca 3000Hz 18Db butterworth.

Börja med att byta ut de erbarmliga kondensatorerna, elektrolyter har inget i ett delningsfilter att göra, överhuvudtaget.

Riktigt bra och prisvärda alternativ är SCR polypropylen från Elfa, art nr 65-470-87 och 65-471-37, kostar inte mycket och kanske är det enda som behövs för att väcka Dina högtalare, förutom att ta bort polyswitchen.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/03/23 :  22:41:55  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Diskantfiltret är 18 db filter pang på rödbetan så att säga. Spolen i serie med basarna kan se ut som ett enkelt 6dB filter. Men
1. induktansen i högtalarspolarna minskar brantheten i filtret
2. elementet fallande frekvensgång ökar den akustiska brantheten i filtret
3. Baffel effekten förskjuter var delningfrekvensen är
Så den där simpla spolen gör en hel del.
Ofta verkar spolen vara för stor och dela kanske 2 oktaver under delningen för diskanten men i praktiken filar den av det mesta av baffelsteget under delningfrekvenen och sedan bidrar den en del till elementets naturliga fall uppåt.


Jag skulle köpa några meter ek eller boklister säg 5x30mm och sätta några horisontella stag över och under diskantelementet fronten är ju försvagad av de tre hålen
Samt sätta några tvärstag mellan sidoväggarna, lådvibrationer är billigt och bra att åtgärda

Konmponentbyten
1. Ta bort gula pluppen!
2. Byt ut elektrolytkondensatorerna mot plastfilms dito billiga sådana inget audiofiltrams
3. Låt motstånd och L2 vara kvar
4. L1 spolen är en kandidat till byte men dels skall den ha samma induktans (finns multimeter att köpa på HiFikit) dels påverkar motståndet Q värdet på elementet och därmed basreflexavstämmningen så den är inte helt lätt att byta ut.

Det finns svindyra komponenter till delningfilter som kanske är motiverade i högtalare som kostar 100 000 eller mer men sådan snobbismer är bortkastat i högtalare för 2-3000 kr
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/03/24 :  08:30:32  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tackar för svaren!
Gissade på att L1 kan vara klurig att byta ut men det kanske är värt det ändå? Enkla luftlindade spolar på 0,3 mH är ju inte så dyra de heller..
Anledningen till att jag kommer till skott nu är att jag håller på och testbygger stativare hemma utav resterna från en centerhögtlare med samma bas/mellanregister som i ovan nämnda högtalare, Vifas bc -serie. Till dem har jag ett par gamla o billiga SEAS 19TAF/D. Delningsfiltret är inget under än så länge men innehåller Audyn-Cap MKP kondingar o luftlinade spolar men jösses vad mycket mer detaljer i ljudet som kom fram. Nu är iofs diskanten lite för hissad i dessa första test men ändå.
Tänkte alltså göra slag i saken o för en billig peng uppgradera de befintliga högtalarna tills pengar kommer in för en total uppgradering, köpt el DIY. Den som lever får se.

Ang stagning så är faktiskt högtalaren stadgad innuti då basarna spelar i olika kaviteter dock går det ju att göra allt bättre.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2010/03/24 :  09:12:20  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
L1 är snarast mellan 1 och 2,5 mH och med 1.4mm tråd hamnar man på 140-200 kr styck
HiFikits LCR mätare kostar 995 då kan man lika gärna köpa http://www.parts-express.com/pe/pshowdetl.cfm?Partnumber=390-804 och få betydligt mer för pengarna

Conrad.se säljer en LCR mätare för 455 och det är rimliga pengar

Edited by - DrBoar on 2010/03/24 09:13:58
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/24 :  09:21:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du kommer kanske att helt fördärva högtalarnas karaktäristik om du trixar i delningsfiltret.
Det är inte ovanligt att konstruktören tar med komponenters "tillkortakommanden" i filtret. En spole med stort Rdc får ersätta spole OCH motstånd osv ...
Alltså - Låt filtret vara!
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/03/24 :  10:08:47  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Soundbrigade du tycker inte ens jag skall byte kondingarna i filtret?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/24 :  10:34:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Läser jag om hur du upplever problem med högtalarna, grunnar jag på OM det har med delningsfiltren att göra eller om problemen ligger på annat håll.
Nästa fråga är ju HUR ett uppbiffat delningsfilter ger dig det sound du vill ha. Mitt ifrågasättande kommer av att du kan ändra karaktären totalt (åt det sämre) om du börjar byta.
Kondingarna är säkert stora (Farad) varför man valt just den varianten (bipolära elektrolyter) - det KAN vara så att det (relativt) stora ESR dessa kondingar har finns med i filterberäkningarna.

En väg att gå kan ju vara att brygga motståndet på 1,5 Ohm till diskanten och plocka ut det på 22 Ohm i samma krets - då får du lite mer diskant - där har du kanske problemet.

Annars, gör som du tycker, du kan ju få den karaktär du vill ha. Jag är ju bara den torre skeptikern och ständigt kritiske observatören...
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/03/24 :  10:49:22  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Att vara ifrågasättande är bra! 4 hows and 1 why? ;)

Ljudidealen skiljer ju sig åt med mer erfarenhet, iaf för mig. Det jag gillade för 9 år sedan är inte detsamma som idag.
Efter att ha lyssnat på andra anläggningar och högtalare så kan jag säga att jag saknar just de små detaljerna i ljudet. tappas det en nål på golvet i inspelningen vill jag gärna höra det. Vill att cymbaler blir mer krispiga, röster lite tydligare osv. Utan att det blir för vasst vill säga..

Känslan jag fått är att ett enkelt byte av kondingar bruka minska förvrängningarna men jag är som sagt novis och försöker ta åt mig från er med mer erfarenhet och kunnande.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/24 :  11:16:24  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Håller med Ingvar här. Det värsta som kan hända är att du får byta tillbaka kondingarna och köpt lite kunskap för en hundring eller två.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/03/24 :  11:40:44  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Kommer att testa med kondingarna o att ta bort polyswitchen. Återkommer om en vecka el två ang resultatet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000