HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ännu en gainclone
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2009/04/09 :  12:48:34  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Jag har ju kört rör överallt hemma, men vad gör man om man är sjukskriven en månad? Testar en Gainclone!! Jag gjorde det mig enkelt för mig och köpte komponenter och kretskort hos http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/index.html Trafo från http://www.bhiab.se/ och kylelement från Kjell&Company.

Runda slängar en 1000 lapp med "lyx versionen" från Dantimax. Jag har inte byggt in dem i en låda ännu men det låter. Och det låter fint. Väldigt fint. Jag har inte på allvar testat mot min SE enligt Claus Byrith. Jag använder rör, (5687) som linjesteg http://www.raleighaudio.com/chapter_1.htm. Efter påsk ska jag testa på allvar och jämföra och försöka få upp lite bilder.

Mina högtalare är ZU Druid och vad man kan säga än så länge, är att skillnaden inte så står mellan GC och mina SE. Mera analys kommer senare för den intresserade

Glad påsk

/O

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2009/04/11 10:49:41

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/04/10 :  14:28:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Man blir ofta positivt överraskad av de små liven. Analys och bilder ser vi gärna.

Glad påsk du också.
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2009/04/10 :  20:39:52  Show Profile Send ockham a Private Message  Reply
Jag hade problem med bildservern, men när jag kommer hem ska jag ladda upp en bild. och analysera mer. Utan djupeare analys så tyckte jag att basen var lite torrare och fastare

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/23 :  20:19:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
OK, jag kapar första bästa gainclone-tråd för min fråga, ursäkta mig TS.

Men jag undrar helt enkelt vilken av National semiconduktor's LM-kretsar som är bäst för ett gainclonebygge?
Och då fokuserar jag främst på ljudkvalitén (oavsett max W), men andra synpunkter är också givetvis välkomna.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/23 :  21:40:40  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Vad jag har förstådd ska väll LM4780 vara den bästa om man kollar på pappret men inte gjort något test själv.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/23 :  23:54:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hmmm, ja den är ju lite tråkig (för mig ...) då den inte är pin-kompatibel med någon annan.

Ex.vis är LM2876, LM3876 och 3886 pinkompatibla med varandra, så man kan välja olika effekt och komponentpris efter hur andan faller på.

LM4765 är pinkompatibel med LM4766

Sen finns det kanske fler som är pinkompatibla med dessa, men jag har bara kollat i ELFA så här långt.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/03/24 :  00:07:33  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Om jag snabbt ögnar några trådar här och via google så tycker jag mig märka en liten majoritet för LM3886 ...
En slump eller ...?
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/24 :  13:02:31  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Är väll lite lättare att bygga med den kanske?

Tar en annan fråga, hoppas inte trådskaparen misstycker,
Om man skulle köra en GC på 2x12vac trafo, hur mycket tappar man på det?
Vet att man bör ha högra spänning men vad händer om man har en lägre?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/03/24 :  13:23:43  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
En LM4780 är helt enkelt 2 stycken LM3886 i samma kapsel.
Perfekt om man man parallelkoppla eller brygga..

Annars så röstar jag för LM3886 som är enkelt att få tag i, Plus att det finns otroligt många varianter byggda med just det chipet.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/24 :  13:48:51  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Om man skulle köra en GC på 2x12vac trafo, hur mycket tappar man på det?
Vet att man bör ha högra spänning men vad händer om man har en lägre?

Du tappar uteffekt. Se sida 14 i databladet för ett diagram över spänningen gentemot uteffekten för olika laster.

http://www.national.com/ds/LM/LM3886.pdf

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/03/24 :  16:35:41  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
cittroman har ett steg av varje 3875 o 3886,vi lyssnade på dom men hörde ingen skillnad alls,

18 ska de va.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/24 :  17:48:35  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Så om jag har en trafo på 2x12vac 400va så är det bättre att koppla ihop till 1x24vac och köra med en spännigsdubblare ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000