Author |
Topic |
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 11:09:31
|
Letar kamera, klämt lite på Nikon D300 och därför kikat på Nikon D300S och fick efter idogt berättande även grunna lite på Nikons D90 som efter övervägande dock känns galet plastig.
Eller bör man köpa Canon 7D, eller slå till lite hårdare och köpa en fullformats Canon 5D.
quote: Vill ha en väderskyddad och välbyggd kamera jag kan ha länge på hobbynivå, och då även en kamera jag kan lära mig ta förhoppningsvis rätt bra bilder med. Fullkomligt hatar kalle anka smäck och grunkor som går sönder och saker som strular, betalar gärna för bättre kvalite när jag väl köper och har alltid gjort så.
Fotograferat med rulle för länge sen, mycket macro bilder och tele, men ruttnade ihop på kostnaden att framkalla alla bilder dock.
Åkte med god vän till Media Markt och klämde, pillade. Men kände mig mer förvirrad i valet efteråt än innan.
Pratade med en fotovän igår som rek mig att även titta på Canon 50D med fin optik (normal-zoom 24-70) till.
Söker några goda att tänka på tips till mig eller om jag kanske verkar helt fel ute och någon då snällt kan meddela detta så är jag tacksam.
Tips på lättläst nybörjar-literatur / kurser är även intressant. |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 12:25:55
|
Skillnaden är mest tycke och smak. Rent krasst ska man välja märke efter optiken.
En bra sak brukar vara att kolla vad kompisarna har, så man kan låna gluggar och tillbehör. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 13:02:43
|
Tjenare Passerati, Håller med Zalve, det är mest tycke och smak. Personligen gillar jag Nikon och kör med d300 tillsammans med både nya och beg. objektiv från min "analoga tid". Men jag skulle lika gärna kunna tänka mig en Canon... Dessa både märken är väl de som dominerar marknaden, och då finns också många beg. optik.
Min d300 tillsammans batteripacket och med en 17-55a är som en stridsvagn som har varit med om en del resor, och den bara tuffar och går... Då d300s nu finns (med filmningsmöjligheter) finns det nog en del 300:or på beg-marknaden. http://www.fotosidan.se/ är en bra sida för bilder, tips/trix och annat. De har ett bra forum också.
|
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 13:10:53
|
Fullformat har sina førdelar men inget hus ær bættre æn optiken man hænger på. Just Fullformat lider gærna av vignetering vid vidvinkel. Ska man printa ut sina bilder i større format då ær givetvis FF bæst. Ska man inte det då ær inte FF lika givet.
Happy Hunting |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2010/03/22 : 14:07:19
|
Klämma är ett måste. Känna vilken som "ligger" bäst i handen. Nikon och mina händer passar inte bra ihop. SÅ det är väldigt personligt. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 11:29:20
|
På mycket höga ISO så brusar Canon mer en Nikon enligt dom tester jag sett. Men hur ofta kör man på ISO-tal på 3000 och över. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 13:16:38
|
HLindgren: Beroende på vilka kameror som testas så är det möjligt men generellt har Nikon (haft) mera brus än Canon. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 13:29:30
|
Vad de har haft är väl synnerligen irrelevant information om man är ute efter en ny kamera? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 14:04:05
|
Jag har kört med en LITEN sensor ganska länge.(En 5 år gammal systemkamera, endast 6 mp) Den fungerar fint till det mesta. Visst,, Ska man fotografera i mörkare utrymmen, så behöver man nåt som klarar STORA ISOtal, med lite brus, Annars så fungerar något äldre kameror bra,, Beg ger mycket för pengarna som vanligt. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 15:49:07
|
Kör inte Fullformat med den nyare kameran heller. Dock lite större sensor än 1.5X(Nikon) & 1.6x(Canon) som drakarna har på sina Konsumentsystemkameror. |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 15:58:38
|
Ett möjligt tillägg är att om du vill använda äldre optik så använder Nikon fortfarande samma fattning som på 60/70-talet du kan alltså använda vilken Nikon optik som helst (givet att allt då så klart blir helt manuellt, glöm autofocus, samt automatisk bländar inställning!) Canon däremot bytte fattning när man gick från det äldre analoga FT/FD-systemet till EOS. Skulle du alltså springa på ett äldre Fisheye eller ett äldre tele med bra optik kan du använda det till din nya Nikon, med Canon är det kört. |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2010/03/23 : 20:20:03
|
Tror du blir väldigt nöjd med vilken kamera du än väljer från Nikon eller Canon under förutsättning att du väljer utifrån dina behov.
Utgå från vad du skall fotografera och hur ergonomin passar dig. Kommer ISO egenskaper vara av intresse? Vill du ha en snabb kamera som har möjlighet att ta många bilder i följd och i en hög hastighet? Vill du kunna filma? Bör den vara extra väderskyddad och tåla lite ovarsam hantering?
Vilka objektiv kan vara av intresse? Hur presterar dessa och vad kostar dom till respektive tillverkare? Hur ser begagnatmarknaden ut för de tillbehör du eventuellt behöver eller vill sälja.
Hur ser din omgivning ut. Finns det någon kompis som har systemkamera? I så fall vilka märken är representerade?
Glöm inte bort att optiken är viktig, med dagens kameror där upplösning ökar hela tiden så blir optiken viktigare.
Som exempel kan jag ta Nikons kitglugg 18-55 Vr, den klara en upplösning på 6mp. Om du sätter den gluggen på en D300S så kommer du inte att utnyttja kamerans fulla kapacitet.
Kanske inget direkt svar på din fråga, men det är svårt att välja kamera till någon annan då man inte vet hur den kommer att användas. |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
Edited by - Audionet on 2010/03/23 20:21:26 |
|
|
matta
Member
627 Posts |
|
HiFiHåkan
Member
73 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 14:30:38
|
Själv är jag canonist (500D) och är mitt i en fotokurs på medborgarskolan i örebro, kan varmt rekommenderas om man har lite eller ingen erfarenhet av systemkamera. Kursledaren är nikoman och enligt honom spelar det ingen roll vilket av dom 5 stora märkena man köper, vilket ju också konstaterats tidigare i tråden. Nikon och Canon är ju störst, men även olympus, sony och det femte som jag alltid glömmer bort gör bra kameror.
En skillnad på nya och något äldre systemkameror, som man bör ha i åtanke om man funderar på begagnat, är att hastigheten på autofokus har ökat mycket i dom senare generationerna (enligt en fotograferande vän till mig.) Han har haft en några år gammal canon-värsting och var mycket imponerad av hastigheten på autofokuseringen på min nya 500D. Så mycket att han köpte sig en ny 5D själv :)
Jag rekommendera canon för den tycker jag är snyggare och ligger bättre i handen :)
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 15:54:19
|
Jag använder en Nikon D200 och har nästan helt slutat fundera på att skaffa nytt kamerahus. Lägger pengarna numera nästan bara på optik och minnen.Det finns ju en del bra piratoptik att köpa men jag håller mig numera helst till originaloptiken trots att den är dyrare.
För det är en annan känsla i Nikkor än i t.ex Tokina trots att det kan vara samma tillverkare från början.Men rekommendationen är ändå att om man vill komma billigare undan gärna kolla upp tredjepartstillverkare som Tokina, Tamron och numera även Sigma. För en del av deras optik är de som vinner i tidningen Foto.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2010/03/24 15:56:54 |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 20:08:54
|
Mycket handlar om känsla, tycker jag. Lite samma som med hifi. Det är helt och fullt psykoval, det erkännes, så slipper vi den debatten... Jag vill heller inte hålla i en badanka (=flyter i badkaret). Canons semiproffs-serie är mycket kamera för pengarna om man vill stanna innan hela årets uppdateringsbudget går åt skogen. Kör själv beggad 30D med Canon vertikalgrepp och det är en grej för män. Du går inte med den i halsrem hela dagen på mässa utan att det känns. Kitobjektivet som i regel ingck/ingår i köpet på dessa modeller är inge' kul. Köp till ett normal-zoom direkt. Kan rekommendera Canons EF-S 17-85 IS USM (IS = Image stabilizer, USM = Ultrasonic motor). Tar man brännvidden x 1,6 får man ekvivalent 35 mm brännvidd; ca 25-110 mm, en mycket användbar brännvidd för ca 80% av fotandet för mig. En 40D beggad för budget eller ny 50D ger många sköna bilder. Mest kamera för pengarna? Beggad lågmilare 5D mkI. Fullformat för ung 8 loppor. Om jag hade pengar... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 20:26:22
|
Jag kan nämna en nackdel med Canon som jag märkte när jag gick över till den mörka sidan. Det är blixthanteringen, där är Nikon bättre! |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 20:48:12
|
Innan hade jag en Nikon D70 med Nikons Sb-600 blixt. Blixten reglerar själv spridningen av ljuset på dom olika brännvidderna o deras läge P tar hand om ljusmätningen på ett perfekt sätt.
Nu kör jag med en Canon 1Ds-Mk2, tycker att jag först nu börjar få känn på den kameran Blixtsystemet är inte lika lätt att använda utan sätter mer krav på användaren. Bland annat så får man justera sljusspridningen manuellt. Jag har även en starkare blixt idag vilket för mig faktiskt har varit en nackdel. |
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 21:50:14
|
Hej Johan du plåtar väl Raw eller? Då borde ju blixten inte vara något direkt problem.Men ja du tycker ju det så. Men är det en Canon blixt du använder då?MvhKristofer |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2010/03/24 : 21:58:05
|
Yeps, bara .raw .raw o det är Canons egen blixt, 580ex
|
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 07:50:03
|
quote: Hej Johan du plåtar väl Raw eller? Då borde ju blixten inte vara något direkt problem.Men ja du tycker ju det så. Men är det en Canon blixt du använder då? MvhKristofer
Bara för att man plåtar i RAW så hjälper inte det om man får FÖR mycket starkt ljus på vissa ställen, Slagskuggor och liknande.
Med blixten rakt fram, så kommer jag ihåg att min 10D styrde blixen till optiklänged. Med 1Dn är lite klurigare tycker jag,, dock har jag inte kört så mycket blixt med den, |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 08:10:07
|
Finns det bara två kameramärken??
Jag har för mig att det finns fler
Skämt å sido så kommer ju Canon med en riktigt dräpare om man kollar specen: 550D. Den verkar ju faktiskt vara i hälarna på en 7D till ganska mycket mindre pengar.
Själv tycker jag ju att Canon känns lite plastiga (förutom proffskamerorna förstås) men det där är ju en smaksak
I valet mellan Nikon och Canon hade jag tagit Nikon men egentligen tror jag nog att alla systemkameratillverkare idag gör helt ok kameror. Själv är jag helnöjd med min Sony som jag köpte mest för att jag hade ett par gamla Minoltaobjektiv liggande och att den hade inbyggd bildstabilisering i huset. Att jag sedan tyckt om och använder deras Live-view funktion också är bara en bonus.
Nya Pentax K-x samt K7 har ju fått fin kritik och bra spec också. Dessutom har ju Pentax erkänt fin optik. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 08:31:29
|
Dan
Därför jag föreslog semiproffs-serien. Tycker som Du att alla modeller på 100-nummer och 1000D är plastiga, små och inte alls känns solida. Dom är säkert bra, men när det gäller känslan att manövrera saker är ju inte förnuftet inkopplat. Får ju inte väga som en badanka och kännas som om LEGO's Duplo är mer solitt.
Stör mig dock att 550D och 5D mkII kan filma i HD, men fasen inte 50D. En jäkla miss Canon!
Det som jag tycker med Sony, det gäller allt från dom, är oviljan att ansluta sig till öppna lösningar. Kör med egen blixtsko som exempel i kameravärlden. I andra brancher har dom motsvarande hyss för sig. Allt för att hårdvarulåsa kunderna när dom väl motats in i fållan. Ofta med metoder som billigare priser på stommen, för att sedan ta ut större vinster sedan på tillbehör och annan kringutrustning. Jag personligen ogillar metoden och väljer ogärna märket oberoende vad det gäller. Räcker med att dom gör sensorerna i nästan alla SLR-kameror... |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 12:48:44
|
Du har säkert rätt 24U
Jag tänkte inte så mycket på blixtsko mm när jag valde utan det var att jag redan hade objektiv som passade som gjorde valet ganska enkelt. Vissa funktioner också. Jag är helnöjd än så länge och Sony har visst rätt fina semipro med FF också, a850 - a900
Fast i valet mellan Nikon och Canon tror jag nog att jag valt Nikon men detta enbart med den berömda magkänslan och inget annat
Fast den där 550D har ju ruggiga specar.....
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2010/03/25 : 13:44:03
|
Så är det, det ska va gött å leva å man ska lyssna på kistan när den pratar mä en...
Har en kompis som kör Sony i sin lilla hemmastudio och visst fasen tar dom schyssta bilder...
Är nog så att de flesta är bra och valet man gör grundas på annat än bara rationella orsaker. |
|
|
Topic |
|