HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kameraval - rationellt eller inte...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/04/15 :  14:04:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Orkar ni med en systemkameratråd igen?

Jag innan "Digitalrevolutionen" haft en Minolta Dynax 4...med 28-80 och 75-300 (kit). Som jag gillade mycket.
Har som första digitalkamera haft en Canon Powershot 3is (Superzoom, "compact"), som efter 15000 bilder börjar ta slut.

Funderar på en DSLR för jag vill tillbaka...

Sony (fn. A550) har hela tiden funnits som prioriterat alternativ eftersom det känns dumt med Minolta-gluggar som bara blir liggande....Men är det rationellt att tänka så? Är de gamla objektiven tillsammans APS-C sensorn användbara?(jag vet att 28mm inte längre ger samma vidvinkel)

Eller ska man strunta i detta och välja den kameraten som känns bäst.
Jag kan inte direkt efter att ha känt och klämt på olika Canon, Nikon etc. direkt säga att ena är bättre än andra, jag anpassar mig ganska fort till knappar och menyer. Just nu känns Canon mest bekant, men det är ju naturligt pga. Powershoten? (Sonyn känns inte dålig, den heller)

Funderar...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/04/15 :  14:25:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Köpte själv en Pentax K200 eftersom jag alltid kört Pentax tidigare, men har efter snart två år aldrig använt de gamla gluggarna...I och för sig så fotar jag mest vidvinkel, så det är kanske en annan sak om man kör mycket tele?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/04/15 :  15:21:29  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Glöm de gamla gluggarna, även kitobjektiven till de billigare systemkamerorna lär vara bättre. Köp den kamera som dina händer trivs bäst med!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/04/15 :  17:15:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
För mig eller rättare sagt min fru blev det en Nikon D5000 som instegskamera efter väldigt mycket läsande och velande.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/18 :  19:32:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Låt de gamla gluggarna bli ett extra plus om allt annat mellan två modeller från olika tillverkare är objekten.
Hitta något som stämmer med hur du använder kameran och hur den ligger i din hand. Jag köpte en sony850 och blev galet glad. Hade tre högklassiga äldre minoltagluggar som hade kostat över 30k att köpa nytt så för mig var incitamentet ganska starkt för sony, men jag väntade i många år innan jag köpte en dslr inom sony. Under tiden körde jag lite olympus, har en e420 som "resekamera". 850 är för stor och tung för att hänga med på cykelturen i skogen till exempel.

Kolla också ut objektiven du är intresserad av, vad kostar det inom märket, ibland kan det vara stora skillnader.
Så, hitta något som passar dig och hur du fotar och använder kameran. Är portabilitet viktigt så skulle jag köra olympus alla dagar i veckan till exempel. Jag ogillar Canonikon, för mycket fokus på hög iso ger sämre bilder vid normala isotal, det är där jag tar 98% av mina bilder, så det var viktigt för min del.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/18 :  19:53:13  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Min fästmö köpte just en Nikon D5000 efter grundliga marknadsundersökningar och är mkt nöjd, kan bara konstatera att det är en kanonkamera... funderar själv på att byta upp till en systemkamera, har bara en Kodak Easyshare just nu... funderar på någon av Sonys instegsmodeller... lurar man sig själv kanske att sikta för lågt och titta för mycket på prislappen?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/18 :  22:27:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Sådär! En Sony A500 beställd... nu vill jag ha leverans..!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/04/19 :  08:30:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Trevligt guy gadbois, om det inte blir en Sony för egen del, så vet du var det finns en beggad svinbillig telezoom i fint skick

Varför blev det Sony för dig när D5000 är en "kanonkamera"? Trodde fö. att det var Canon som har monopol på kanon-epitetet

Tack för övriga svar...det blev inte lättare direkt.

/M

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/19 :  09:26:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
För min del var det ett specifikt erbjudande och "kanon"pris som fällde sista avgörandet. I övrigt var min plus- och fördelslista enligt följande... Bildstabilisatorn i kamerahuset vilket ger billigare uppgradering med objektiv, ljuskänslighet upp till 12800 ISO (fotograferar i skumma miljöer en del..), hög batterikapacitet (bättre än Nikon D5000), snabb autofokus (den i Nikon D5000 är relativt seg..)

För min fästmö var det här med att filma i HD ett viktigt kriterium, dock inte för mig, därför var Nikon hennes val. Min förhandsgissning är väl ändå att Nikon är den som tar snäppet bättre bilder generellt - men den var dyrare också...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/04/19 :  13:15:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hur upplever du sökaren i Sony'n vs. Nikon? Det klankas ju på Sony för deras är liten

Nu har ju du inte fått din A500, men du kan ju inte upplevt det som jätteproblem?

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2010/04/19 :  13:19:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag har glasögon och kan därför inte kika i sökare med någon större bravur, jag har därför koncentrerat mina önskemål kring live-view skärmens storlek och vridbarhet... :-)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/04/20 :  16:15:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Grattis, ut och fota i vårsolen då då. :) Du har en kompisSonySkjutare här i alla fall.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000