HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tonarmskabel tillbaks in i tonarmen... hur?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/03/22 :  09:38:34  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
När jag plockade bort en PU från min Pro-Jext Xpression så "ramlade de fyra små anslutningskablarna ut" ca 5 cm från öppningen i tonarmen. Ser för jäkligt ut om man monterar en PU och kablarna hänger ut så mycket! Någon som har tips om hur jag ska kunna föra in dem igen på enklaste sätt? Har försökt mata in dem försiktigt - funkar inte - och har försökt pilla in dem med hjälp av en tandpetare - funkar inte heller. De bara böjer och tvinnar sig när jag försöker. Måste jag skruva loss tonarmen så att jag kan dra in dem i tonarmen från det hållet eller hur ska jag gå till väga? Såna här grejer som kan göra en tokig med vinyl ibland!


Edited by - millenniumking on 2010/03/22 09:43:04

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2010/03/22 :  14:07:37  Show Profile Send erixon a Private Message  Reply
De gånger som jag har "pillat" med tonarmskablar har de varit så korta att det har varit svårt att komma åt. Av bilden att dömma har du flera cm över. Lite märkligt om de bara har varit instoppade i tonarmsröret.
Har du en bottenkontakt vid tonarmsbasen? Kanske går det att lossa denna och försiktigt dra tillbaka kablarna.

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/03/22 :  17:43:37  Show Profile Send conny_a a Private Message  Reply
Det går inte att trycka tillbaka trådarna (har försökt på min 9.1) - man måste dra i trådarna från tonarmsbasen.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/03/22 :  17:51:38  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Vid tonarmsbasen ser jag några mm av kablarna innan de går ner under plinten. Det verkar lite för trångt för att försöka dra där. Var det så du gjorde eller lossade du tonarmen? Går kanske att dra underifrån om man lossar luckan på undersidan?
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/03/22 :  18:36:57  Show Profile Send conny_a a Private Message  Reply
Ja, man tar loss luckan på undersidan. Sedan trycker man in kabel vid pickupen samtidigt som man drar ut kabel vid tonarmsbasen.

Ett tips är att se till att tonarmskabeln precis vid tonarmsbasen kan röra sig helt fritt. Tonarmskabeln är visserligen tunn och lätt men ligger det minsta påverkande kraft på armen så hörs det med distortion som följd.

Man kan testa genom att låta armen balansera fritt i luften. Oavsett var någonstans man låter armen balansera utmed skivtallriken så ska den stanna där du släpper den. Samtidigt ska armen röra sig med samma hastighet mot centrum av skivan eller från centrum om du sätter lite fart på armen. Om armen stannar och vänder håll - då är det nån obalans, kanske tonarmskablaget som påverkar. Det kan också var spelaren som inte är i våg.

Skydda nålen vid detta test förstås ...

ESL-57

Edited by - conny_a on 2010/03/22 18:44:59
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/03/22 :  18:56:50  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Ska testa när jag får lite tid över!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000