HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bästa trådlösa volymstyrningen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/19 :  18:10:59  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Har funderat lite på vad som skulle ge bäst ljud om man ska styra volymen i ett diy försteg?

De två alternativen jag har tänkt på är Motorstyrd pot. eller en pga2310
dessa kommer styras via pic processor.

Någon som har tankar/erfarenheter av detta?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2010/03/19 :  22:14:51  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Låter kanon båda två, eller varför inte ett tredje alternativ; motorstyrd pot i kombination med optpvolym (ldr)? Tänkte försöka mig på en sådan kombo när jag hittat någon som säljer rätt LDR'er :)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/20 :  00:02:01  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hm du kanske det blir en pga2310 då, någon som vet om det går att kombinera den med en pot så man kan sänka/höja även på försteget utan fjärr?

Uniper hade väll det på sitt försteg? Kanske han kan förklara om han läser detta?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/03/20 :  08:26:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du har ju ljusvolymen också ... Finns beskrivet här om en optokopplare som volymkontroll. Alla säger att den är toppen.
Sök på optisk volymkontroll!

Edited by - soundbrigade on 2010/03/20 08:30:20
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/03/20 :  09:18:39  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jag funderar också på hur man bygger bra volymkontroll i dessa dagar.
Jag tycker PGA2310 verkar kul, men den kräven en del digitalteknik runt.
Volymen regleras genom att man skickar en digial styrsignal till kretsen som berättar vilken volym det skall vara i vilken kanal.
Alltså behövs någon sorts mikroprocessor. Där tyckte jag att det blev ett litet stort projekt för en så enkel sak som att reglera volym...
Greven på elektronikforumet har också byggt en fin apparat med 2310:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=17545

Och han reglerar volymen med något som heter rotationsgivare tror jag.
Ungefär som du tänkt dig Hemling?

Olle Norell
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/03/20 :  11:32:17  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag är fortfarande överförtjust i mitt försteg jag byggde med PGA2310, en PIC-processor styr allt och jag rattar bara en vanlig potentiometer som man lätt kan ersätta med en fjärrstyrd potentiometer.

se min gamla byggtråd här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46329&SearchTerms=twisted,pear

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2010/03/20 11:32:58
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:39:08  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Man borde väl kunna koppla ihop en processor, multiplicerade DA (eller digipot) med LDR's för en högkvallitetspot? Fullt digital styrning av en analog pot?
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2010/03/20 :  12:41:18  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
Jag vill minnas att man provade det på diyaudio, men att man inte riktigt nådde lika bra resultat som med den enkla lösningen. Fast det var något år sedan så det kan ju vara något som är fixat. Det vore sannerligen en häftig lösning
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/20 :  18:13:14  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Iofs så finns det ju ett mer eller mindre färdigt paket för fjärrkontroll.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/03/21 :  00:39:40  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
mm blir en pic som ska styra volym och ingångar och sen ska det vara en fin display med.
har en kompis som pluggar till elektronik ingenjör som skulle hjälpa till med programmering av pic:en så den biten är lugn.

Har mer eller mindre bestämt mig för pga2310 men vi får väll se.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/21 :  09:23:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har jst beställt ett antal optokopplarkort för ett volymbygge.
Tänkte styra det med en motorpot med McGyvers styrning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2010/03/22 :  10:04:29  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Här finns en hel del inspiration att hämta:
http://www.mhennessy.f9.co.uk/preamp/index.htm

Vill man kunna justera volymen på en pga2310 med en ratt på frontpanelen är den enklaste och snyggaste lösningen en rotationsgivare. Mikrokontrollern kommer man inte undan, eftersom man måste skicka önskad volym som två bytes (en per kanal) till pga:n. Det är dock inte så svårt att programmera den. Fjärrstyrning fixar man med en ir-mottagare och lite programmeringsjobb.

Man kan använda en vanlig potentiometer också, och koppla den till en ad-omvandlare. Fördelen med den lösningen är att man inte behöver någon display för att se volyminställningen. Nelson Pass använde den lösningen i något av sina försteg tillsammans med en stegad relä-volymkontroll, men vilket kommer jag inte ihåg. Nackdelen är att man måste ta till en motorpott för att kunna fjärrstyra.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/03/27 :  09:50:02  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Elektor har presenterat en lösning med, fast med PGA2311.
http://www.elektor.com/magazines/2004/april/high-end-preamp-part-1.56898.lynkx

Detta verkar vara författarens sajt:
http://www.dh3ben.de/html/electronics/pga2311_preamp.shtml

Det finns ju schema och layout så man kan få idéer!

Olle Norell
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/03/27 :  20:53:58  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
hemling: Jag kan tipsa om MAS6116 - den kan du programmera precis som med PGA-chippen, fast denna är utan inbyggd op-förstärkare, så du kan välja en själv istället - den arbetar alltså endast med att justera volymen! Har nyligen köpt en själv för just mitt förstegsbygge.
Själv bygger jag en 6kanals förförstärkare, och tänkte använda MAS för framhögtalarna, och pga2311 till (eventuellt inkopplade) Bak/Center/Sub

URL:
http://www.profusionplc.com/pro/gex/pcatdtl0?ipartno=MAS6116AA

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000