HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Konkret guide till SB+NAS
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/18 :  12:54:57  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
OK jag ger mig. Min cd är inte så himla bra men det har möjlighet att användas som DAC iaf vilket är något.

Jag funderar på en Klämlåda och NAS för att göra det enklast och billigast.

Mina krav: vill kunna spela musik
Vill inte ha en massa höga fläktljud undertiden man spelar musik
Billigt men ändå inget skräp
Mycket HDD plats
Stabilt


Min tanke är att man kan koppla en klämlåda till en NAS med slimserver installerat och en DAC till det och sedan köra, stämmer det?

Konkreta tips uppskattas.
Jag har inget Wifi hemma snabb dator eller annat som kan användas till detta.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/18 :  13:21:10  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Wifi behövs inte, och datorn behöver du mest för att rippa skivor och installation av Squeezebox server om du inte köper förinstallerat...däremot en router för att koppla samman SB, NAS och Dator.
Skiljer iofs bara någon hundring mellan trådbunden router och en med inbyggd Wifi.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/18 :  13:29:07  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Prislista
Squeezebox: 2300:- för en classic upp till 16000:- för transportern
Router 3-600:-
Nätverkskabel om du inte kör trådlöst. Hundralappen max.
NAS:
De tillverkare som jag provat som stöder Squeezeservern bäst är Qnap och Synology
Strax över 2000:- om du vill ha plats för två hårddiskar.
Hårddiskar: Strax under 1000:-/st för 1 TB. Även om du köper en NAS för två hårddiskar går det att köra med en till att börja med.

Programvaran är gratis.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/18 :  13:29:59  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Datorn kan jag rippa med helt klart. Varför kan inte SB+NASen vara ihop kopplat utan datorn sen så man bara lyfter NASen till datorn vid behov. Om jag köper ett nytt album sen kan jag ju ta en usb överföring? eller det funkar inte så?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/18 :  13:32:10  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
iofs så är det hög tid att börja köra trådlöst snart här hemma eftersom laptop snart kommer göra intåg hoppas jag. Har fått för mig att det är ett aber att ställa in säkerhet och portar hit och dit.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/18 :  13:32:25  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Min utrustning:
NAS:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410014
SB:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=20804
Router:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=215488
Hårddiskar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461197

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/18 :  13:37:19  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
quote:
Datorn kan jag rippa med helt klart. Varför kan inte SB+NASen vara ihop kopplat utan datorn sen så man bara lyfter NASen till datorn vid behov. Om jag köper ett nytt album sen kan jag ju ta en usb överföring? eller det funkar inte så?


Jo, så kan man självklart göra, men det kräver ju lite kabelflyttning då och då. Dessutom får du exempelvis möjlighet att köra spotify och sånt...

quote:
iofs så är det hög tid att börja köra trådlöst snart här hemma eftersom laptop snart kommer göra intåg hoppas jag. Har fått för mig att det är ett aber att ställa in säkerhet och portar hit och dit.


Blir lättare för varje år som går, men jag kan förstå din oro. I början var det helt tokigt svårt för en amatör att sätta upp ett trådlös nätverk.


edit: stavning

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Edited by - Boergars on 2010/03/18 13:39:19
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/18 :  13:45:43  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jo jag kollade på att köra trådlöst för ett par år sedan och beslöt att stationärt var nog en bra ide.
Spotify är ju inte dumt och internetradio om det går.

Det lättaste skulle vara en SB och extern hdd kopplad till den. Har SB en wifi mottagare i sig själv?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/18 :  17:46:22  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
SB har inte möjlighet att koppla till extern HD.
Tror eventuellt att nya SB Touch ger den möjligheten när den kommer. Wifimottagare har den däremot.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Edited by - Boergars on 2010/03/18 17:48:12
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/18 :  20:03:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Får ta och kolla upp denna lösningen.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/03/19 :  18:22:07  Show Profile Send grushog a Private Message  Reply
Ett alternativ till synology och qnap är Bubba|2 från svenska Excito. (www.excito.com)

Squeeze Server kommer förinstallerat så det var bara att lägga upp musiken och köra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000