HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Tannoy 623C
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/03/13 :  22:29:24  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jahapp.

Här trodde man att det skulle bli filmkväll, men det blev det inte.

Bakgrund:
PAC "hade lite förmånga Tannoyer" och hans Chevioter skule flytta upp ur källaren så jag fick möjligheten att köpa loss hans 615 - Fantastisk ljud och mersmak. Ett par "fusk" Tannoyer 605 inhandlades som bakanaler, och jag började leta efter en 623C, centerkanalen då grejjerna får dubbla som hemmabio också.

på Ebay i Australien ropades det hitintills enda beviset på att denna högtalare faktiskt existerar. Lite för dyrt, typ vad jag gett för mina fyra befitnliga högtalare - ihop, så det fick bli båt hem.

14V väntan tog slut idag.

PAC och flikkan hämtade på posten eftersom jag städade, PAC sade att paketet "klonkade" och jag började ana oråd. Paketet ser mycket bra ut och inte som att det fått utstå något övervåld. Fram med kameran just in case.

So far so good.

Still good..

Lyfter upp högtalaren ut ur lådan och känner att något TUNGT INTE sitter fast därinne, utan rör på sig. Klonk-Klonk. NEEEJ!!!!

Tar loss tygfronten och disaster!!

Diskanten sitter inte fast och talspolen ser ut som den haft bortamatch.

Skruva-skruva och bevisen som leder oss till följande troliga scenario framträder: Containern högtalaren legat i har släppts från rätt hög höjd och kraften har fått magneten och diskanten att släppa från korgen.

Förutom detta har kraften från fallet dessutom fått spolen i delningsfiltret (som sitter med typ två dl smältlimm) att lossna:

Magneten har sedan, eller vid samma tillfälle, även slagit till lådans toppkåpa och fått den att släppa i limningen och den pekar nu snyggt uppåt i bakkant:

Våldet bör ha varit substantiellt eftersom de fyra ganska kralliga nitarna har slitits ur korgen:

..och här har magneten och diskanten lekt loss med talspolen:

Som den skarpsynte kanske ser så är baksidan på magneten skärmad och det är därför inget vanligt element som sitter i den betydligt vanligare 613.

Suck!

Jag har anmält det till säljaren och han har i sin tur anmält det till ebay/paypal och till fraktföretaget. Jag får nog ersättning, men frågan är om det går att ersätta högtalaren...

Tur i oturen är att inget kosmetiskt eller något som är unikt för 623 (i övrigt) är skadat.

fortsättning följer.......

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/03/13 :  23:05:53  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Vad säger man? Ingenting. Lider enbart med dig...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/03/14 :  15:36:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tråkigt, det verkar onekligen som en kraftig smäll.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/14 :  18:01:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aj aj aj det där ser inget kul ut

Lider med dig. hoppas att du får tag på ett nytt element.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/14 :  22:11:34  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Lider också med dig. Morsan spelar fortfarande på ett par 615.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/03/15 :  11:06:14  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Aj, aj. Mycket tråkigt Hoppas det ordnar sig på något sätt.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/03/15 :  12:15:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ouch, man undrar om de slängt paketet från däck ner på kajen....det ska väl till ganska mycket för att slita loss magneten sådär...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/03/15 :  12:38:54  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jäklar!

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/03/15 :  14:36:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja, jag led ordentligt med theseal när vi kom fram till vad som hänt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/15 :  14:57:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Om nu inte magneten har havererat så kanske man kan med en del handpåläggning få ihop korgen igen.
Med lite tur så kan man hitta en ny kon o på så sätt få ihop elementet...

Men det är en hel del letande o jobb

Hur stort behov är du av skärmningen? Kanske är lättare att hitta ett nytt element utan...

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/15 :  15:13:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har du sett denna?

621

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/03/15 :  17:05:23  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Därdu tobbe! 621 visste jag inte ens fanns, och den ser ju inte heller ut som dom vanliga "sixes".. basreflex och rundade hörn. Elementet ser inte heller helt rätt ut.

Behovet av skärmningen vet jag inte, tänkt placering är en bit under TV (plasma). Sen vet jag inte om plasman ÖHT är känslig för magnetfält. Dessutom ser det ut som att man med milt våld skulle kunna få av "skärmen" och slida på den på en "vanlig" 6.5DC element från 613.

Det andra alternativet är ju givetvis att reparera detta element. Jag har svårt att avgöra ifall det finns några skador på magneten.

Det roliga är att Posten ringde idag och svarade på min reklamation och dom har en schablon-ersättning som ger mig nästan 1000kr.
Nu är målet givetvis att få ihop högtalaren igen.

Så tips om antingen ett element eller vart jag kan hitta delar/hjälp att reparera det befintliga tas med varm hand emot!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/03/15 :  17:45:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Enligt Hilberlinks pdf skall det vara ett element som heter 1676 i 623'an. Den har samma delningsfilter som 613 så man skulle i värsta fall kunna försöka med det 1669-element som sitter i 613mkII.

Tobbe, Hade inte du kontakt med någon i england som kunde reparera Tannoy-element?

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/15 :  18:38:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hör med Lockwood om de kan hjälp till.
Men jag har fått för mig att de mest håller på med vintage o de lite mer exklusivare modellerna av Tannoy.
Men jag kan ju ha fel

Ett element från en 613 låter som en smidig lösning.
Går ju alltid att montera en skärmkåpa om det behövs o då kanske det går att få loss den du redan har..

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/03/16 :  08:27:54  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Tobbe: Lockwood har:
quote:
service and spareparts of ALL domestic hifi speakers to and including present

Jag har kontaktat dom och skickat med bilder.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/16 :  09:04:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lysande, hoppas att de kan hjälpa dig

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/03/16 :  12:21:23  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag skickade bilder i morse och får idag på lunch:

quote:

Niclas:

That is a sad story !
The driver is not repairable, but we can supply Tannoy replacement driver 623 at a cost of GBP67.50 each excluding VAT and carriage.
Cheers !
Roger.

Detta verkar lovande!!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/03/16 :  12:45:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Ungefär tusenlappen du får...

Går detta i hamn gläds jag med dig!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/03/16 13:16:02
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/03/16 :  14:32:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det där verkar lovande.

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/03/16 :  14:54:40  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Fick svar här igen, 1188kr kostar den hemma i min brevlåda! 4 dagar skulle det ta.

WOOHOOOW!!

quote:

Niclas:

The part number is 7900 0353, dual concentric driver 1665, exactly as the original and available from stock at the price given.

Freight to Sweden is GBP27.50 (4 days) VAT is 17.5%, making a total of GBP111.63 for 1 pc.
Payment may be made by bank transfer or card (NOT Amex).

Cheers !
Roger.

:)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/03/16 :  16:11:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Säg till så kommer jag och hjälper dig om du vill.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/16 :  21:04:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Lysande

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/03/16 :  21:07:32  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Härligt!

Försök krama ut sista slanten från posten, även om de har en schablonersättning, så kan de väl lyfta momsen på en faktura?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/03/29 :  08:43:41  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hur går det med elementbytet??

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/04/04 :  09:43:23  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Jag har varit i fjällen och nybilsinköp till frugan fick oss att omprioritera cashflowet under någon veckas tid, men nu skall jag ta mig till och beställa elementet.

Jag fick ett glatt brev från posten där dom höjjde min ersättning något från det ursprungliga utlovade. Snart så.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/06/14 :  17:41:31  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
NU är drivern beställd och betald och jag väntar den i brevlådan any day nu.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000