HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Balanserade kablar, vilken standard finns?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/13 :  15:40:19  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Hur ser standarden för balanserade kablar och anslutningar ut?

Finns det flera standarder eller är det en som gäller för lågnivå audiosignaler?

Efter att ha läst lite så verkar det vara populärt med 100ohm utimpedans och ett minimum av 10kohm inimpedans.
Gamla kablar hade 600ohms impedans medans moderna har tex 75ohm.

Jag är fortfarande osäker på hur det ska se ut och hur standarden för balanserad audio ser ut?

För mig ser det ut att vara samma som alltid, låg utimpedans och hög inimpedans? Inget nytt bara för att det är balanserat?

Edited by - markusA on 2010/03/13 17:09:22

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/13 :  17:28:37  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Den ursprungliga standarden 600/600 ohm 0dBV är relativt gammal och är baserad på att profesionell utrustning oftast hade transformatorkopplade in/utgångar för linjenivå, fortfarande en utmärkt signalstandard för audio.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/13 :  17:41:09  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Kan du utveckla lite?
600/600 0dBV blir lite kryptiskt för mig?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/03/13 :  18:04:32  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
600ohm ut/ingångsimpedans härrör från en tid då professionell audioutrustning var rörbestyckad, eller möjligen ac-kopplad halvledarutrustning.

För att skapa ett känt interfaceförhållande mellan apparater så använder man transformatorkopplade in/utgångar, definierade till 600ohm ut/ingångsimpedans.

Kabeln, oftast partvinnad med skärm, skall ha en impedans mellan 100 och 150 ohm.

Jag skrev fel, som så ofta, det skall vara 0dBu (eller 0dBm) vilket specefierar full utstyrning inom professionell audio, linenivå, 0dBu = 775mV. Idag har proutrustning oftast 1,2V som nivå för full utstyrning.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2010/03/13 18:11:41
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/03/13 :  18:17:08  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Aha, det var rackarns.
600ohm både ut och in slår verkligen knut på tankarna för mig. Jag är inte inläst på hur ut/in trafos funkar?
För mig låter det som extremt dålig verkningsgrad men jag missar uppenbarligen någonting?

Jag leker med tanken att bygga fullt balancerade rörförsteg och OTL rörmonoblock. Tänkte det kunde vara en bra idé att läsa på lite om just den balanserade biten.
Om man behövde impedanceanpassa in-/utgångarna för att stämma med standarden osv?

Den enda ingångstrafon jag funderade på var väl för att konvertera SE till balanserat?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/03/13 :  20:42:52  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
0dBu (eller 0dBm) vilket specefierar full utstyrning inom professionell audio, linenivå, 0dBu = 775mV. Idag har proutrustning oftast 1,2V som nivå för full utstyrning.
Ingvar det är inte full utstyrning utan det kallas för nominellnivå. Jag skulle vilja säga så här att i Amerikatt är den nominella nivån +4dBu eller 1,22volt precis som du skriver medans i Europa är det +6dBu eller 1,55volt. De nationella radio och TV bolagen i norden kör dock med 0,775volt som 0:a sedan låter man topparna gå upp till +9dBu. Det här betyder ju att man ligger -9dB under den digitala maxnivån. När man tittar på SR#180;s musikmasterinspelningar brukar dom som regel ligga precis under 0 dBf medans man i TV kör -9dBf. Det mesta som spelas in idag ligger på HD men trots detta kör man så här och lägger en testton 1KHz = 0,775mV. Det här är kanske lite OT men det kan ju ändå vara kul att veta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000