HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vad är felet med Lenco's tonarm?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/27 :  16:34:18  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
En snabb fråga:

Vad är det egentligen för fel på tonarmen som sitter på Lenco L75/L85? Det verkar vara den allmänna åsikten att dessa tonarmar inte är något vidare och att man bör byta ut dem, men jag har inte hittat någonting om varför de är så dåliga. Jag har försått att det finns någonslags packning som inte har så bra livslängd, men dessa går ju att byta ut.

/ Amatörn

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/27 :  17:08:16  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Insåg precis att jag skrev L85 - det ska vara L78, istället. Det finns ju iochförsig en skivspelare som heter L85 men den vet jag inte om den har samma tonarm.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2010/02/27 :  19:01:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
I tonarmen finns det två block av gummi som tonarmens knivlager vilar på dessa gummiblock har den förmåga att omvandla sig till en gegga och då fungerar inte tonarmen inget vidare men det går att göra nya block som ersätter de gamla.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/02/27 :  19:22:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det finns väl nya V-block att köpa, eller.

Bubbels analys är nog riktig.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/02/27 :  19:29:56  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Det finns väl nya V-block att köpa, eller.

Spettkaksbagaren i ST Herrested har nog sådana skulle jag tro

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/27 :  20:25:49  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Jo, jag är medveten om att det finns utbytes v-block att få tag på. Jag tycker bara att det verkar konstigt om dessa packningar/lager skulle vara det som gör att Lencoanvändare säger att originalarmen inte är bra. Många som håller på med dessa skivspelare bygger ju egna plintar och trixar & håller på (inte menat som något negativt) - och då borde ju det vara en baggis att byta dessa "slitdelar". Det skulle ju aldrig falla dessa entusiaster in att kalla själva skivspelaren för dålig bara för att originalplinten inte är tiptop.

Byter man ut dessa v-block så är det inget fel på tonarmen, alltså?

Jag frågar eftersom jag har fått intrycket av att det inte är lönt att använda t.ex en L75 om man behåller originalarmen. Är den så dålig?

/ Amatörn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2010/02/27 :  21:09:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är nog en smaksak vad man tycker är bra och dåligt tonarmen är gjord för MM och klarar av sin uppgift med bravur men det finns de som har MC puppor monterade. Men vill man vidare ut i träsket blir det att dumpa armen och skaffa något bättre så är det med de flesta tonarmar.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000