Om det här med dB (och watt) kan jag väl dra slutsatsen att jag knappast behöver mer än 105-110 dB i SPL, om ens det.
I mitt liv har jag haft "vanliga" högtalare med 88-91 dB/w i känslighet och förstärkare i klassen 20-50W. Alla kombinationer har lätt kunnat prestera ljudnivåer i nivå med vräkning och avhysning.
Så om jag räknar. 1W 91dB 2W 94dB 4W 97dB 8W 100dB 16W 103dB 32W 106dB
Eller ca 3dB lägre med 88dB/w högtalare.
Så jag antar att en högtalare som ger max 100 dB SPL räcker rätt långt för de flesta behov. Men några dB extra är ju alltid trevligt, lite overhead.
Ursäkta om jag kapar tråden men även en undran hur det går med planerna?
PP! "Mini Boris" ser intressant ut.. men hur skulle det funka om man använde ex Beyma T2030 diskant istället för ett horn? Betydligt billigare o enklare tänkte jag men delningen kanske kommer för högt då?
Ingen aning faktiskt. Har aldrig använt det elementet. En dome är en helt annan typ av element än ett horn dessutom...Så det blir ju en helt ny konstruktion. Låddan med 18-sound 6ND430 är tänkt att spela ned till 80-100 Hz.
Men icke desto mindre är tanken att skapa ett lite värre system i framtiden. Så finns det fler idéer och förslag så är det bara att spåna på. Petters förslag på en "mini-boris" är säkert inte heller dumt. Tanken är att det ska lira trevligt ihop med en TH-botten. Dvs dynamiskt och med spelglädje (se hur indoktrinerad jag blivit ! ) så det som topp matchar säkert rätt bra.
Men som sagt, jag återkommer mer seriöst med det som trådens ämne berör tidigast i höst vad det ser ut som.