HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Val av mtrl till högtalarsidorna?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/02/25 :  20:51:29  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Har för ett tag sedan skissat upp en ritning på ett par 2-vägs högtalare som kommer att ha rundade sidor, likt Sonus Faber mfl, och skulle vilja höra era tankar gällande mtrl-val att göra sidorna i? Högtalarna kommer vara 90 cm höga.

Alternativ 1 - MDF 15mm som man sågar spår i med hjälp av cirkelsågen för att kunna böja MDF-skivan.

Alternativ 2 - MDF 2x7(~9)mm och gör följande som alt 1. (fast med två lager tunnare MDF-skivor istället för en tjockare.)

Alternativ 3 - Plywood 3x5mm som redan är relativt enkel att böja redan vid köp.

Vilket alternativ skulle ni gå på och varför?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/25 :  21:06:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Alternativ 2 och så ska du använda Swedac dämplim mellan skivorna. Varför? För att det kommer bli resonansdött och lätt att ytbehandla.

Alternativ 3 om du inte dämplimmar och/eller om rundningen har liten radie, för att plywood är så lätt att arbeta med.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2010/02/25 :  21:23:00  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Jag körde mellantinget av alternativ 1 och 2. 2 Skivor ,en ca 9-10mm å en 16mm. Rätt så enkelt men svårt att få en jämn yta om du inte sågar spåren tätt och exakta. Alternativ till detta kan vara att köpa färdigspårad MDF, dock rätt dyrt.

Med facit skulle jag nog prova plywooden. Enkelt att böja som P-P säger. Å andra sidan är väl inte en bra plyfa billig den heller.

Här är mitt bygge om du vill kolla hur jag gjorde...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63845

Mvh
Staffan





GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/02/25 :  22:17:58  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Jag skulle nog föreslå 3,2mm MDF. Bara att lägga ihop så många lager du behöver upp till rätt tjocklek. Bygg en invändig form som du sedan spänner MDF:en mot med ett gäng spännband. Limma med PU-lim, det ger mindre flex av kompositen när du släpper på spännbanden sen. Du får fördelen av att MDF är lätt att bearbeta och ytbehandla. Kanter på MDF brukar dock kunna ställa till en del besvär vid ytbehandling. Ett tips för att få bra yta på kanter är att grunda dom med golvlack 2 ggr med slip mellan. Sen lackar man som vanligt. Se till att topplacken matchar golvlacken bara så att dom inte löser upp varann.

// Johnny

Edited by - TxF on 2010/02/25 22:25:10
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/02/26 :  07:43:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skulle köra massivtri som valnöt eller något annat och bearbeta det (hyvla) så det fick en önskvärd profil.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/02/26 :  07:47:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det finns mdf att köpa med färdig sågade spår.

Ta en titt på Magils byggen så ser du har han har använt det.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/02/28 :  18:34:17  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Tackar för tipsen!
Har kollat runt på en hel hög DIY projekt och alla löser det på olika sätt...

Det lutar åt att det antingen blir alt 3 eller alt 2, får räkna lite på priset för de olika alternativen också, har inte allt för stor budget...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000