HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kan det bli något vettigt av det här? HiVi ML-TL
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/15 :  00:29:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Bra bok det dära! står en hel del intressant i den...
Ja det verkar så. Mycket är en bra bit över min nivå men det är bara att försöka. . .

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/15 :  00:30:15  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nu har jag fått till lite bättre frekvensgång i rummet. Tyvärr vill programmet att baffeln ska vara hela 1,2 m ut från bakvägg. jag har inte riktigt den platsen

Ringningen har stillat sig lite med. Verkar som det berodde en hel del på att baffelstegskompensationen inte var justerad efter det här kabinettet, tror jag. . .

simmen ser nu ut så här i alla fall.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2010/03/17 :  21:31:05  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Prova att ge linan smalare area, typ 6x6in och röret längre, typ 8in. Kan vara en startpunkt.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/18 :  20:57:36  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Prova att ge linan smalare area, typ 6x6in och röret längre, typ 8in. Kan vara en startpunkt.
-Jag är på resande fot i veckan men ska testa så fort jag kommit hem.

Eventuellt har jag en för lite port också. Det ser fint ut i simmen men drar jag på lite mer watt blir det ganska bra fart på luften i porten. Jag vet inte hur stor fart på luften som är acceptabelt. Fick rådet på http://tech.groups.yahoo.com/group/quarter-wave/ att öka diametern till ca 10 cm och förlänga pipan ca 20 cm.

Finns lite att pilla med

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/21 :  23:24:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Prova att ge linan smalare area, typ 6x6in och röret längre, typ 8in. Kan vara en startpunkt.


-Nu har jag prövat att både förlänga pipan och göra den smalare. 6*6 in blir 232 cm2 vilket är ganska exakt 1*sd som med två element ligger på 237 cm2. Är inte det i minsta laget?

Jag har i alla fall svårt att kontrollera resonanserna i pipan om jag understiger ett tvärsnitt om 2*sd.
Har du möjlighet att göra en sim och visa för jag får inte till det själv?

På MJKs Yahoogrupp fick jag också lära mig att i de förenklade arbetsbladen gick det inte att ändra antalet sektioner pipan är indelad i utan att det påverkar resultatet. Detta går att göra i standardbladen men man måste komma ihåg att inte mixtra med antalet sektioner i de förenklade.

Med en port med diameter om 10 cm kan jag spela med 20 w innan farten på luften i porten överstiger 0,03 m/s vilket MJK definierar som övre gräns. Jag är dock osäker på om han menar för en w eller för alla effekter.

Så här blir frekvens- och impulssvaret i rummet nu (2*sd):





hela simmen

Lite bättre än förut i alla fall.

Jag tror nog att jag ska försöka gifta HiVi-elementen med SEAS-diskanten och skippa TB tretummare. Hittade en liten spännande tweek på zaphaudio där man kombinerat en softdome diskant från SEAS med en waveguide med gott resultat. Vore kul att pröva.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/23 :  09:54:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Här hittade jag ett par spännande länkar om just nyttan av en waveguide till diskanten. Både aeronet.com och troelsgravesen.dk hävdar att man får mindre distorsion i diskantens lägre register samt en något rakare frekvensgång (om jag förstod det rätt).

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/03/23 09:55:57
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2010/03/23 :  10:21:00  Show Profile Send Fredrichc a Private Message  Reply
FForsman, hur gör du när du simmar med MJK's MatchCad-blad vad gäller rummet? Inkluderar du allt, dvs golv, tak, bakvägg, sidovägg osv? När jag gör det så förstörs alla mina simmar till en bergochdalbana av värsta slag . Om jag däremot "fuskar" och bara tar med golvreflexer och väggen bakom högtalaren så hamnar jag på liknande resultat som du..
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/23 :  10:57:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag måste tyvärr erkänna att jag också fuskat och bara tagit hänsyn till golv och bakvägg.

Jag är bara grön nybörjare på det här. Mer vilja än kunskap kan man nog sammanfatta det hela med

Så här blir det med golv-, tak-, sidovägg- och bakväggreflexer. Har också flyttat kabinettet närmare bakväggen för att minska de största svackorna i basen.





Allt blir mycket snyggare om man helt ignorerar alla reflexer Det kanske inte är att rekommendera för slutresultatet med det ser bra ut på nätet. . .

Hela simmen med tak- och sidoväggreflex.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2010/03/24 :  07:37:12  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Det ser ju hufsat ut det där, kan nog funka. Dessa simuleringar säger aldrig exakt hur det kommer bli men det är en bra fingervisning om att man är på rätt spår. Jag skulle bygga en snabb och enkel testlåda för att verfiera resultatet och framför allt lyssna på.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/24 :  23:02:01  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
-Det var roligt att höra.

Testlåda ska det bli men innan jag bygger någonting ska jag överlista LIMP. TS parametrarna i databladet och de jag hittar på nätet skiljer sig ganska markant åt så det känns relevant att ta reda på vad just mina element går för. Sedan köra ett par simmar med riktiga parametrar innan plankor beställs.

Såg också att Elliot Sound Products hade en spännande sida om waveguids också.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/26 :  23:45:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kul det här med att det finns en Yahoogrupp för MJK-arbetsblad-användare. Postade den senaste simmen där och frågade om den var värd att bygga varpå MJK himselves svarar:

quote:
Hi Fredrik,

Your design looks pretty good. The bass output is substantial and flat. One thing you might consider is tuning the enclosure a little bit lower to produce a slightly sagging bass response that goes lower in frequency and then count on some room reinforcement. Other then that suggestion, I think the cabinet size looks good and don't see anything that would raise a concern.

Martin

ROLIGT!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/26 :  20:05:51  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag snubblade över SEAS DIY kit Thor. och blev lite inspirerad. Labbade lite med Mathcad och hackade in Thor kabinettet men med mina HiVi D6,8 istället. Simmade inget vidare faktiskt, riktigt vågigt och med dålig respons i basen. För att få lite mer bas vände jag på lådan så att öppningen hamnade i golvnivå och satte centrum på elementen till 1/3 räknat från stängda ändan samt ökade på volymen en gnutta och då hände det grejer. Nu har jag två typer av TL-kabinett till mina element men ingen aning om vilken som ger det trevligaste ljudet.

TQWT simmen (min variant av THOR).

Kommer en rak MLTL till sin rätt genom en 75 * 100 mm port eller behöver den öppna ändan vara större? Brinesacoustics kör men raka portade MLTL med lyckat resultat.

För att få lite klarhet i vad jag gillar och vad som passar bäst hemma hos oss tar jag Jesper_Nilsson på orden:
quote:
Jag skulle bygga en snabb och enkel testlåda för att verifiera resultatet och framför allt lyssna på.


Därför har idag beställt MDF-bitar för att bygga en av varje och pröva med.

För den som är intresserad finns det en hel del åsikter om THOR som konstruktion och kvalitén på lådans avstämning på diyAudio.



edit: Lade till länk.


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/04/27 14:44:45
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/26 :  20:09:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
AudioXpress hade ett Thor-bygge någon gång 2004/5. Tror det var mest estetiskt.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/27 :  09:00:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
@ soundbrigade

Är det den här artikeln du refererar till eller någon annan? På diyAudi.com pekar diskussionen på att mätresultaten i artikeln inte var riktigt konsekventa. Nu har jag inte borrat djupare i det för jag har bara använt THOR som inspiration och moddat den för att passa mina element och förhoppningsvis leverera lite mer bas än originalet.

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/27 :  12:45:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Inte den .. kan skanna sen ikväll.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/27 :  23:53:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nu har jag två olika högtalare att bygga och hämtat massa MDF som ska limmas ihop.

Den Första högtalaren blir en rak MLTL 112 cm hög. tvärsnitt på 1,6 SD och en port på 75*100 mm på framsidan. Den simmar så här med baffeln en meter från bakvägg (reflexer från golv och bakvägg inräknade).



Den andra högtalaren blir en vikt TQWT på 180 cm. Stäng ände 2*SD, öppen ände 0,5*SD, Porten bakåt.



Det ska bli spännande att se hur de skiljer sig i prestanda så småningom.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/29 :  18:27:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det här med att hornladda en vanlig diskant, eller snarare att förse den med en waveguide verkar spännande. zaphaudio.com använder en waveguide från MCM men de vill inte skicka till europa, tråkmånsarna.
Istället fick jag kontakt med frascati i en tråd på htguide.com som hade gjort ett eget verktyg för att fräsa till samma profil som MCM waveguiden är gjord i. Det ska jag pröva!



instruktion om man gör fräsen i pdf

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/04/30 :  00:03:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Alltid trevligt när utgångarna nästan lyser...

Ganska OffT, men ni får skaffa ett Asus D2:
http://images.bit-tech.net/content_images/2007/09/asus_xonar_d2/light2-800.jpg

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/30 :  10:12:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
-Stiligt, här lyser det så man får ta på sig glajorna

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/06/20 :  23:50:21  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jesper_Nilsson skrev:
quote:
Jag skulle vara lite försiktigare med att försöka få ut för djup bas. Man kan få ut en hel del lågbas ur en stor lina men det blir dålig dämpning av elementet och resonansen blir dominant. Jag skulle göra en lite mindre låda med mer dämpad resonans.
Inte lika gjupt kanske men mer kontrollerad och möjligen oxå mer dynamiskt bas. Sen kommer rummet hjälpa till en del under 50-60hz så du behöver inte rak respons ner till 30hz.
quote:
Om du har de liten nyare ML-TL sim versionerna så kan du oxå simulera hur det blir med bafflesteg och med närhet till några väggar. Det lägger inte in roomgain dock, vilket brukar sätt in runt 60hz och lyfta ca 6dB/oktav i "normala" rum.
quote:
Prova att ge linan smalare area, typ 6x6in och röret längre, typ 8in. Kan vara en startpunkt.
quote:
Jag skulle stämt om linan så att det blir med linjärt i rummet genom att dämpa resonansen mer, för det behöver du nog en mindre låda, möjligen avstämd högre. Kanske får du då oxå mer dämpning av konutslagen 50-60hz vilket inte skadar.

Man kanske skulle lyssna på några av de råd man får . . .

Här har jag stämt av lådan för ett element och maximalt flat respons i ekofri miljö med endast ett element.

Antal element: 1
Intern höjd: 112 cm
tvärsnittsarea: 1.83*sd
elementplacering från toppen: 28 cm
portplacering från toppen: 101,6 cm
portdiameter: 5 cm
potlängd: 12,7 cm
dämpning: 4,8 kg/m3 (0.3 lb/ft3) i övre 2/3 av lådan.



Stoppar man i ett element till utan att göra några andra förändringar ser simmen ut såhär:



Detta kan kanske vara en bättre utgångspunkt än tidigare. Det jag vill uppnå är en rak frekvenskurva i rummet. Helst utan att öka på mängden dämpmaterial i pipan. Jag tror även att porten bör vara större än 5 cm i diameter (nedan är den 7,5 cm i diameter).
Simulerar den rakt i ekofri miljö kommer lågbasen att kraftigt accentueras i rummet #8211; precis som Jesper_Nilsson skrev i tidigare poster
Med Jespers rekommendation på dimensioner ser det ut så här istället:

Antal element: 2
Intern höjd: 112 cm
tvärsnittsarea: 0.98*sd (6*6 tum)
elementplacering från toppen: 28 cm
portplacering från toppen: 101,6 cm
portdiameter: 7,5 cm
potlängd: 20 cm
dämpning: 4,8 kg/m3 (0.3 lb/ft3) i övre 2/3 av lådan.



Ser inte den här kurvan ganska ok ut?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/06/20 23:53:56
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/08/30 :  00:12:04  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

jag diskuterade med Martin J. King om storleken på porten har någon betydelse för ljudets karaktär. Det jag var nyfiken på var om en klassisk TL med samma avstämningsfrekvens som en MLTL låter annorlunda, kan basen ha olika kvaliteter. Som jag förstod MJKs svar så ger den kvartsvågsresonsnsen renare bas än basreflexprincipen. Storleken på basporten sperar ingen roll utan den som är viktigt är hur avrullningen i sig ser ut. En klassik TL har en mjukare avrullning än en MLTL som har ett skarpare knä och sedan rullar av med 24 db/okt vilket ev kan vara svårare att integrera i rummet. MLTL ger dock mindre rippel under 1000 HZ än klassik TL och med mindre dämpmaterial i pipan.

Här följer konversationen för den som vill läsa.

/mvhff




Is there any difference between a classic TL or a MLTL when it comes to sound
duality and the coupling to the room?

A classical TL often has a much bigger opening that connects to the room than
the MLTL, does that effect the energy transfer to the room or is this matter
negligibly?

/mvhff

_____________________________________________


Hi Fredrik,

I think there are two major differences, and probably a bunch of minor
differences, between a TL and a ML TL.

1. A TL will produce a series of resonances and each will interact with the
driver so that a ripple is produced in the summed SPL. Taming the ripple without
loosing bass extension is the challenge. One of the advantages to this is that
at the cut-off frequency (the first quarter wave frequency) the roll off will
transition gradually when approaching the 24 dB/octave slope due to all of the
damping in the TL. To my ear this produces a tighter leaner bass response.

2. A ML TL will have a sharper transition to the final 24 dB/octave roll-off.
But the loading of the TL by a port will signficantly reduce the ripple. The
couple of ML designs I have built had a slightly more punchy bass compared to a
classic TL.

Both of these observations could be challenged depending on somebody elses
design of a TL or ML TL, there is not black and white line between the two
concepts and it would not be hard to find a middle ground where there is
overlap.

With respect to interaction with a room, that is a very hard question to answer
since every room is different. If complexity of construction and final system
size are not limiting, I would think that a TL could be designed to couple
better with a room due to the rounded low frequency roll-off and the first few
room modes.

I have spent some time recently looking at what are typical refered to as BLH
enclosures, they are really TL enclosures based on my definitions since they
work on standing wave resonances, and have found that by using a open end on the
back of the enclosure and corner loading you can design a "TL" that rolls off
early and then by using the room corner boundary conditions end up with a flat
response that goes below the driver's fs value. It takes a certain set of driver
properties but I believe this configuration of TL/BLH has great potential.

Martin

________________________________


Taming the ripple without loosing bass extension is the challenge.

IMHO, the keys to either design are

Setting the driver at 1/5 of the length and

Stuff 2/3 of the length only. Don#8217;t stuff the open end of the pipe.

Mass loading tightens and extends low fr response.

I don#8217;t see room coupling as an aperture/port issue. Aperture/port effects the driver and pipe far more than it couples to room air. Cabinet placement in the room seems to be the greater concern for room coupling. If you want to move the air in the room, move the pipe close to a wall or better still a corner. Most people are unwilling to move to these locations because of other considerations. To say it another way, tune the pipe as best as possible, then determine your best location in the room.

Placing the driver at 1/5 is the most effective location for cancelling unwanted pipe resonances. Stuffing the pipe further reduces the pipe overtones. Together, you should get -18dB or lower attenuation. If the pipe harmonics are -18dB, the driver-port cancellation ripples should be difficult to detect.

However, only stuff 2/3 of the pipe. It is vital to have the port end clear. You want that fundamental pipe tone to freely move near the opening. The stuffing slows air movement of the harmonics but leaving the port end unstuffed allows the primary tone to augment the driver.

As for port loading, I find MLTL to be tighter and deeper, though the more abrupt fall off that Martin mentions may be an issue. I thing the MLTL is the best loudspeaker cabinet there is.


Exolinear

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/30 :  07:30:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Kommer en rak MLTL till sin rätt genom en 75 * 100 mm port eller behöver den öppna ändan vara större? Brinesacoustics kör men raka portade MLTL med lyckat resultat.



Jag gillar raka MLTL då de jag har hört har haft en massa slagkraft i basen. Jag byggde mina egna med ett par B&C 10PS26. De funkar mycket bra. MLTL principen gav mig en 12 Hz djupare bas än alla basreflexlådor jag provade, och den gör det med mycket spelglädje och kraft. Det är en helt annan återgivning än en vanlig basreflex. Mer attack, mer tryck,, mer tyngd mer melodisk och mycket mer väldefierad.

Jag får en hel den flås i mina 7 cm diameter port. Det behövs minst 10 cm diameter. Det är det en mycket potent PA-10a.

Simm på min MLTL här:


Tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71010&SearchTerms=MLTL
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/08/31 :  23:22:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande Circlo. jag har läst din tråd med stort intresse. Tack för simmarna.

jag har ju frågat runt lite om hur rak MLTL fungerar respektive en expanderande dito så det är spännande att höra dina reflektioner och intryck.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/08/31 :  23:32:06  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Labbade lite med portplaceringen i höjdled och upptäckte att ripplet vid 700 Hz verkar kunna tämjas om man justerar den lite försiktigt.

I simmen nedan är porten placerad 99,3 cm från toppen, att jämföra 101,6 cm i föregående posts sista simulering.



Tilläggas ska att dämpningen inte sträcker sig riktigt lika långt ner i denna pipa heller.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/08/31 23:33:15
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/14 :  23:56:35  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ingen kan anklaga mig för att vara snabb

Har simmat ML TQWT (expanderande) istället för MLTL (rak) med lite mindre innervolym. Offrar jag lite lågbas går det att få en rundare avrullning i basen vilket jag hoppas skall bidra till enklare integrering i rummet. Genom att experimentera med portens placering i höjdled tycker jag att kurvan har blivit riktigt platt utan att använda mycket och tung dämpning inuti.


edit: ekofri simulering



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/12/14 23:57:47
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000