HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp med MC-pickuper!?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/03/10 :  11:26:01  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Stefaeri2001 - Tyvärr, så bor jag alldeles för långt ifrån Uppsala för att det kan bli aktuellt med någon provlyssning. Jag uppskattar erbjudandet, dock!

Jag har faktiskt precis gått och blivit med en Lenco L78 som jag hoppas mycket på. Kan bli aktuellt med en ny plint så småningom men jag ska testa den som den är ett tag först. Kommer att börja med en AT95:a så får vi se hur det låter. Blir det aktuellt med ett byte till en annan pickup så ska jag verkligen kolla in Shure. En fråga dock - vad är skillnaded mellan Shure M75 och den modell som heter M97xe i ljudkaraktär?

Jag var lite sugen på en Sonab 85s också - det finns ett antal på Tradera t.ex - men det blev en Lenco till slut. Jag vet inte hur de skiljer sig i kvalitet och ljud, men förhoppningsvis låter Lenco bra nog.

/ Amatörn
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/03/11 :  00:14:22  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Ja, det har ju mycket att göra med just det exemplar man köper att göra (hur välbevarat det är) och hur bra man lyckas serva det. Att se till att spelaren står i våg, rengöra och ge några droppar olja till tallrikslagret, putsa upp finishen, sätta på en bra ersättningsrem, skruva åt alla skruvar, ställa in armen noggrant, är sånt som bidrar till den senare njutningen.

Vad gäller M97 har jag aldrig kört en sådan men det är en mycket modernare konstruktion, med borste. Annars sägs ljudet ha samma karaktär...

Här är en test med lite mätningar...

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shure_m97xe_e.html

Annars tycker jag att denna recension pekar på en stor likhet med M75...

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1092402094&read&3&4

Man bör uppleva en sådan Shure (vilken som helst av dem) om man gillar vinyl och inte var med första gången (en M75 var förstahandsvalet på många spelare på 70-talet...)

De har nåt speciellt...

Och tycker man det blir för varmt och oupplöst efter ett tag - eller bara vill pröva nåt annat - är det bara att köpa en ersättningsnål som Bubbel sade, finns också till exempel hypereliptiska nålar för några hundringar hos lp gear.

S
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/04/07 :  00:29:41  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
OK! Då har jag äntligen fått hem min Lenco L78 och testkört den. Det låter ju skitbra! Det satt en Shure M75 MB type 2 som verkar vara i ok skick - det enda som jag noterat på den är att det lilla röret (tror det heter cantilever på engelska) sitter lite snett i förhållande till pickuphuset, men det verkar inte brutet eller skadat på annat sätt.

Lencospelaren verkar för övrigt vara i bra skick och drivhjulet (av metall) ser fräscht ut i gummit och jag hör inga oljud när den roterar. Samtliga funktioner verkar funka som de ska - autostopp, tonarmslyft, on-off switch.

Tyvärr så saknar jag lite detaljer till tonarmen. Jag har ingen antiskating vikt med tillhörande fäste och heller ingen vikt för att justera nåltrycket. Den stora vikten på tonarmen finns och jag har grovjusterat nåltrycket med hjälp av den, men jag skulle givetvis vilja ha alla delarna. Så om någon sitter med dessa delar (eller en hel tonarm) så är jag mycket intresserad.

En fråga för dem med Lenco: Vad kan jag förvänta mig för ljudförbättringar om jag bygger en egen plint till Lenco'n? Tycker det låter bra i originalplinten med fjädrande chassi, men jag har förstått att denna typen av skivspelare helst ska monteras stumt i en tung plint. Hur kommer det sig?

/ Amatörn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/07 :  11:13:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu när du skall göra en ny plint så kan jag rekommendera denna sidan http://www.lencoheaven.net/forum/index.php där har vi en massa trevliga tips på hur man skall gå vidare för att få en så bra spelare som möjligt. Jag hänger där själv en hel del och kommer vad det lider att göra en skifferplint, de ljudmässiga skillnaderna är rätt stora för original chassiet verkar vara en kompromiss. Vid tiden av Lencons tillverkning hade också de stora tillverkarna fjädrande chassi vilket jag tror var den största orsaken.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000