HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Söker låt från mässan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/17 :  13:39:20  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
På en demo (Vivid Audio) jag var på spelade säljaren en låt av Vivaldi. Det var ett ganska kort fiolstycke. Kan någon säga vem som framförde låten och vad stycket heter?

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/02/17 :  13:54:50  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Ett lysande program som vi använde en del under mässa är TrackID som finns för tex Sony Ericsson telefoner eller Shazaam för iPhone.

Programmen tar upp en bit av ljudet och visar sen vad det är för låt och skiva. Väldigt bra och träffar oftast helt rätt.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/02/17 :  13:59:14  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
På en demo (Vivid Audio) jag var på spelade säljaren en låt av Vivaldi. Det var ett ganska kort fiolstycke. Kan någon säga vem som framförde låten och vad stycket heter?


Varför ställer du inte frågan direkt till Vivid Audio?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/17 :  15:03:28  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
TrackId är bra, men det är inte kompatibelt med min telefon tyvärr.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/02/17 :  18:36:17  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Du kan nog Pm:a Patric genom forumet, tror han heter Ceasar i efternamn med risk för att göra bort mig.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/02/17 :  18:53:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Patrik Caesar

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:20:30  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Tack så mycket!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/17 :  23:53:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Årstiderna var det, vet inte vilken sats

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/17 23:54:38
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/02/18 :  06:42:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Började det hotfullt+dissonant för att sedan gå vidare i otroligt kraftfullt och explosivt? Kort sagt en rackarns urladdning?

En av de absolut bästa inspelningarna(musikaliskt) som jag känner till av de fyra årstiderna är den med Sven Erik Sparf och Drottningsholms Barock ensemble.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/02/19 :  13:26:10  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Tack för svaren. Jag har lite svårt att återge låten såhär i efterhand Pac. I synnerhet eftersom jag aldrig lyssnar på klassisk musik normalt. För mig stämmer alla klassiska låtar in på din beskrivning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/19 :  13:50:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Sven Erik Sparf och Drottningsholms Barock ensemble.

Nej, det var en annan inspelning. Men just den du nämner är också min favorit.

Här är den: http://www.bis.se/index.php?op=album&aID=BIS-CD-275

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2010/11/11 :  19:26:46  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message  Reply

Snacka om att missa ett topic.

Jag har ett antal olika inspelningar av Vivaldi på originalinstrument.
Italienarna är riktigt bra på att tolka musiken på ett frächt sätt som verkligen visar ett intressantare spectra av musiken en de nästan larvigt högtravande, förnäma och därmed i min mening tråkiga tolkningar som gjorts.
Den mest intressanta av detta sönderspelade stycke tycker jag är Il Giardino Armonicos.

Nu har det kommit fler och fler som gör intressanta tolkningar, ibland lyckas de, men allt som oftast framstår de lite som "Copycats"

Sorry att jag missat detta.
MVH
Patrik


Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2012/02/02 :  21:32:06  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
Tack!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000