Author |
Topic |
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/13 : 16:33:37
|
Hej! Eftersom jag inte hittat stativ som direkt passar eller är prisvärda tänkte jag höra om någon har tips på person/verkstad som skulle kunna tillverka stativ till mig, helst i stål om det inte blir för svårt/dyrt. Mått kommer att bli ungefär: -topplatta 25x30 cm -bottenplatta lite större -tjocklek beroende på material (trä eller stål) -höjd 50 eller 60 cm Jag vill ha runda stolpar mellan topp och botten, 1-4 st beroende på material och vad som finns att tillgå. Jag vill kunna fylla stolparna med t.ex. sand. Jag vill därför att topp eller botten är avtagbar (vet inte riktigt hur det skall gå till men inte svetsat alltså) så jag kan måla delarna och sedan fylla med sand innan montering. Vem skulle kunna hjälpa mig med detta, gärna i södra Skåne? Hälsningar från Janne i Malmö P.S. Vet inte om detta inlägg blev i rätt forum nu... |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2010/02/13 : 18:48:25
|
Anvil i uk.
Sjukt trevliga.
men det är iofs låååångt borta från malmö |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2010/02/13 18:49:01 |
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2010/02/13 : 18:58:03
|
Det blir nog inte prisvärt att specialbeställa stativ. Du kan säkert hitta ett par begagnade på Hifimagasinet. Seriösa stativ brukar gå att sandfylla. (Man skruvar loss topplattan och fyller med sandfyllda plastpåsar. Baka sanden i ugn först för att ta död på småkryp.)
Om du är osäker om höjden så är det klokt att satsa på 50 cm. Då kan du experimentera med olika underlägg för att höja stativet till perfekt höjd.
Topplattan kan du tillverka själv. Bara att såga till lämplig träbit. Det brukar finnas färdiga skruvhål på stativen.
Jag har själv köpt ett par beggade Atacamastativ som jag ska fixa till. Min tanke är att snygga till dem med hjälp av vinylfolie. Kanske från detta företag:
http://www.d-c-fix-shop.de/marmor.aspx?itemsonpage=0
Funderar på marmorfolie men jag har inte bestämt mig ännu. I Sverige kan man köpa dessa på Hornbach byggvaruhus.
Kanske något för dig JWO? |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 16:46:51
|
Tack för bra tips om "avdödning" av sand och andra praktiska detaljer samt olika tillverkare. Den tyska sidan var bra. Har Anvil någon sida med sortiment eller för beställningar? Jag lyckades inte hitta något... Janne |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/25 : 00:38:06
|
Nja. Bästa tipset hittills är den tyska sidan du skrev om. Men inte så billigt. Jag fick en offert enl. mina önskemål och det landade på 650 ¤ inkl. transport. Å andra sidan har jag tittat på de lite dyrare Atacama-alternativen och de blir också uppemot 5000 kr. Då tycker jag ändå de tyska stativen är riktigt häftiga i jämförelse, stor topplatta, tjocka stativrör, bronsspikes. Har inte bestämt mig än. Vill helst se mina nya högtalare först. Och kanske lyssna till och med Vem vet, jag kanske inte gillar dem över huvudtaget... |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2010/02/25 : 13:30:23
|
Tjena Janne,
om du berättar lite om vilka material, storlekar, eventuellt gör en skiss så kan jag CAD:a upp något till dig som jag skickar till en laser-/vatten-skärarfirma som du sedan får pröjsa för jobbet och den mycket lilla materialkostnaden. Sedan får du skruva ihop det själv. Observera att jag naturligtvis inte tar något betalt för detta utan det innebär i princip ingen ansträngning alls, så det är en filantropisk gärning. Så att inga moderatorer får för sig att jag skulle tjäna pengar på detta. Om du tycker att det är en lockande lösning. Det finns några riktigt vassa firmor i Malmö.
Vänligen Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/25 : 23:59:33
|
Hej Pontus! Ja, det vore kul Vad är en laser-/vattenskärarfirma? Jag har tänkt mig rostfritt SS2333/AISI304, även om jag tänkt måla dem på utsidan. Finns det annat som är billigare och lika robust och som inte oxideras, förzinkat eller galvaniserat stål av något slag? Hur brukar man fästa plattorna vid de lodräta rören eller profilerna. Det brukar sitta en skruv i plattan mitt för varje rör. Betyder det att det sitter ett svetsat plattstål över rörets mynning som inte täcker hela mynningen (så man kan fylla benen) eller finns det andra lösningar som inte behöver svetsas? Mått och skiss har jag men vet som sagt inte hur man tekniskt fäster benen vid plattorna. Ni som har stativ hemma får gärna berätta Klarar en skärarfirma av att slipa till kanter och fixa gängade skruvhål för att fästa plattorna och för spikes? Janne |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 00:28:16
|
Laserstansning, -skärning, vattenskärning etc är vanliga exempel på bearbetingsmetoder för metalliska ämnen. Jag har använt en firma som laserstansar i Malmö och de är bra att ha att göra med och jag kände mig inte rippad på något sätt. De jobbar dock oftast med större serier så det kanske blir lite väntetid. Rostfritt lär fungera utmärkt men jag vet inte om det ger optimal yta att lackera. Kolla med lackerare innan du bestämmer dig. Jag vet inte exakt hur lösningar ser ut på de gängse stativ som finns men det är inga problem att rita något sött som fyller den funktion du vill ha och som är lagom smidigt att tillverka. Det lättaste vore att nästa fast en gängad stång, centrerat, i botten på cylindern, den gängade stången svetsas då i en platta fäst inuti cylindern. Cylindern fäster i en fläns med cylinderns innerdiameter i din bottenplatta. Då låser du alltså fast den under botten plattan med en mutter. Det medför att bottenplattan får en kavitet eller blir lite upphöjd. Annars kan du ju fästa muttern i bottenplattan och sedan skruva i hela cylindern för hand, men det känns lite väl mycket ikea.. I topp fyller du med lämpligt resonansfrekvens-flyttande material och sedan träs topplattan på din(a) cylindrar. För att få det vridstyvt hade jag lagt en damask som fäster runt dina cylindrar. Lägg på toppen. Klart.
En firma som skär metaller har, vad jag vet, tillgång till resten av den utrustning som en mekanisk verkstad stad.
Så det ska nog inte vara några problem. |
sales@lazyboyaudio.no
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 07:46:57
|
Visst! Så klart! Vad smart! Gängad stång måste det sitta i cylindern/benet/profilen. I mitt fall blir det två cylindrar, diam. > 100 mm. Jag tror det blir rätt vridstyvt också men jag hängde inte riktigt med i hur man fäster bottenplattan. Jag är kanske trögtänkt så här på morgonen Jag ska kolla materialval med lackerare och ställa en ny fråga på forumet om hur de "riktiga tillverkarna" fäster bottenplattan... Strålande! Det känns som det kan bli ett projekt av detta! Janne |
|
|
Jonas
Member
738 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 07:57:41
|
Rostfritt känn väldigt overkill om du tänker lackera, det räcker fint med någon typ av vanligt konstruktionsstål (det kan eventuell mekaninsk verkstad hjälpa dig med). Se bara till att slipa ytan ren från eventuell oxidering och grundmåla sedan med någon typ av rostskyddsgrund. Sen kan du måla med lämplig färdigstrykningsfärg ovanpå. Då får du en yta som klarar utomhusklimat... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 08:36:37
|
Synd att du bor så långt bort annars hade jag kunnat hjälpa dig, har plasmaskärare, svets osv. Men som vanligt så bor jag fel. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 09:29:38
|
Stridbeck verkar väl å göra stativ ser de ut som på hans hemsida...
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 10:52:42
|
Hej igen, tyvärr blir det inte vridstyvt om du inte förhindrar att topplattan kan vrida sig i förhållande till cylindrarna. Prova, så inser du att profilerna även måste fixeras mot vridning. Men det är lätt fixat.
Hör gärna av dig om det uppstår några problem. Kom förresten att tänka på nu att med en enkel gasdämpare med rätt fjädring så kan vi helt förhindra att stativet svänger med kabinettet. Det innebär att vi inte ska ha mekanisk koppling mellan topplattan och cylindrarna som når golvet. Lätt fixat. |
sales@lazyboyaudio.no
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 15:37:12
|
Hej Pontus! Ja, jag inser att konstruktionen inte blir särskilt styv om bara gänstången/-stängerna fästs vid topplattan (och botten). Jag ville ha stor diameter på rören för att öka stabiliteten men det betyder att jag måste se till att profilerna/rören inte rör sig i förhållande till plattorna. Lösning: ett spår i plattan ca 1 mm djupt (räcker det?) och 1 mm tjockare än rörgodset (t.ex. materialtjocklek-rören 2 mm, spår 3 mm brett. Gängstång brukar väl vara gängad på utsidan, eller det kanske man kan fixa gängat på insidan? Det borde bli lättare med försänkt insex-skruv då, tycker jag... Jag tänkte ställa högtalare på dämpmattor i hörnen så stativet får gärna vara styvt och tungt. |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 16:01:54
|
Det verkar logiskt, prova och se om det ger önskat resultat! Jag hade nog sett till att du inte behöver fästa din topplatta utan att du istället ska kunna lägga på den, alernativt pressa, så att den inte kan "ramla" av. Så är den enkelt demonterbar för att du ska kunna ta ur sand/filler. |
sales@lazyboyaudio.no
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 16:22:51
|
Ja, om det funkar med spår i botten- och topplatta för profilerna/rören så är det bara försänkt skruv genom topplatta som fäster i gängstången och drar röret mot plattan och sitter på plats i spåret, röret alltså (utan att vara svetsat eller fäst någonstans). Men som du säger, säkert bäst att prova och sedan förbättra innan målning om det inte blir bra. Nackdelen skulle vara att röret inte sitter tight mot bottenplattan heller innan toppen är påskruvad så eventuell sand får placeras i tygpåsar eller liknande. Kritiska parametrar blir längden på gängstången och kvaliteten på gängorna och fästskruvarna (två uppe och två nere. Spännande! |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2010/02/26 : 17:33:38
|
Om svetsningen av plattan som fäster gängstången är tät så behöver du inga tygpåsar. Om jag fortfarande är med på hur du menar. Annars går det lika bra att använda något annat tätningsmaterial - INTE silikon - i botten.
I topp så är det fortfarande okritiskt. Använd standardgänga och standardkvalitéer på stänger, ser här inga behov av andra kvalitéer. Om du ska kunna ha ett par större stativare så ser jag gärna att du använder skruv, och följaktligen gängstång, av lite grövre kvalitét. Detta för att du ska kunna dra lite hårdare utan att plasticera skruv. |
sales@lazyboyaudio.no
Edited by - Beat on 2010/02/26 17:34:18 |
|
|
|
Topic |
|