HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Presentation
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/02/27 :  17:43:52  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Hej allihopa, är det här man presenter sig. I så fall gör jag det nu.Mitt namn är Mikael Eriksson, och har sysslat med denna underbara hobby i över 20 års tid. Jag började en gång i tiden med att tillverka allehanda högtalare enligt ritningar i tidningen Elektronikvärden, som den hette på den tiden. Med tiden blev det väldigt tråkigt att enbart göra efter andras ritningar. Ju mer jag lärde mig, ju mer ville jag stå för hela konstruktionsarbetet själv. Så blev det också. Jag kan säga att i början kunde jag absolut ingenting. Inte ens snickra ihop de enklaste lådorna, för att inte tala om det rent elektriska, jag var kan man säga nästan helt nollställd även där. Men säg vad inte ett riktigt stort intresse för något, kan vända på steken helt och hållet. Jag som inte trodde jag skulle kunna göra de mest simpla lådorna, har nu efter alla år gjort en massa högtalare. De första helt egna exemplaren blev väl lite sådär, men egentligen fullt godkända. Men jag ville längre, hur skulle man få till det optimala ljudet. Jag hade genom tidningen lärt känna Olle Mirsch rätt så bra, en alldeles underbar högtalarkonstruktör. Jag tänkte, att så duktig ville jag också bli. Därför gick jag mer eller mindre in för att försöka hålla mig till det han genom tidningsartiklar redovisat. Jag lärde mig via hans artiklar tex, ett filters begränsnigar och påverkan på ljudet, så som vi hör det. Som de flesta nog nu redan anar, är jag otroligt kritisk vad gäller filterdesign. Jag mår inte bra, om jag inte lyckas göra filtret tillräckligt bra. Impedansen skall hålla sig inom sina 20 %. Fasgången skall också hålla sig inom snäva gränser. Kanske är det ett gammalt tänk, men är man uppfostrad i den gamla skolan, så är man. För övrigt vill jag säga, att den som inte tror sig kunna göra en bra högtalare, kan ta mig som exempel. Har du bara det rätta intresset, och en jäkla massa tålamod, för det måste du ha, kommer du för eller senare att lyckas. Lycka till med dina konstruktioner, och var inte rädd för att experimentera, för det är där kunskapens moder ligger.

Varma hälsningar: Mikael Eriksson.

Om det är någon som vill komma i kontakt med mig är min personliga E-post: pjompe.1999@telia.com

Edited by - Eriksson on 2010/02/27 18:53:28

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/02/27 :  18:24:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hej Eriksson,

Vi har en presentationtråd, så jag flyttar...

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/02/27 :  18:28:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Nä f*n, det gick inte .

Hur som helst, välkommen till forumet Eriksson.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000