Author |
Topic |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 22:18:43
|
Som tidigare nämnt i någon tråd så börjar det strula med min hembränning.
Jag bränner bra skivor för att ha i bilen, även en del "samling/mixskivor"för att ha som demomaterial.
Det här har fungerat ypperligt men nu har det börjat krångla helt otroligt.
Nu fungerar nästan inga bränningar, de första 6-8 spåren blir oftast helt felfria men sedan skiter det sig, det distar, ibland helt groteskt, ungefär som när katten fastnat under nålen på gramofonen, ibland "hoppar" det också.
Vad jag inte förstår, bland annat, är hur det kan bli "dåligt" det borde bli rätt eller inte alls?
Jag kan acceptera att brännare/dator tröttnat och inte klarar att bränna skivor längre men det borde bli helt oanvändbart, jag menar brännaren skall göra hål i folien eller låta bli att göra hål i folien, det skall bli 0 eller 1, inte 0,37 eller 2,7182818459.
Kan möjligen någon förklara dessa digitala fenomen för en vitskäggig gubbe som nästan är klar med hästsvansen så är Nobelpriset i metafysik (eller möjligen i demensvård)som i en ask.
Digitaltekniken borde fungera, eller inte fungera, 1 eller 0, jag menar: why are we created just to suffer and die? Wat is the meaning of life?
Vänligen svara inte 101010.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 22:51:26
|
Svaret i hexadecimal form lyder 0x2A Nä, skämt åsido. Det låter mycket märkligt, antingen funkar eller funkar inte en bränd skiva. Har aldrig varit med om några mellanting, men man kanske skulle misstänka att hårdvaran dvs. brännaren börjar tröttna på sitt uppdrag. Prova att ställ ner bränningshastigheten och se om det gör någon skillnad, annars skulle jag prova med en annan brännare. |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 22:51:56
|
Kan det vara de andra bitarna? De av plast alltså? Jag skulle nog prova på en annan brännare eller byta CD- skivor. |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2010/02/10 : 22:54:32
|
undrar om denna ligger i rätt avdelning?
Men för att svara seriöst på din fråga, ibland har jag varit med om att man ha köppt en uppsättning skivor som har haft fabrikationsfel och flertalet skivor har krånglat.
Har du bytt märke eller liknande på dina bränn-skivor nyligen?
Provat en skiva ifrån en annan förpackning?
edit: här var man alldeles för långsam |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
Edited by - Tomas J on 2010/02/10 22:55:20 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/02/11 : 06:35:19
|
Det låter som en dålig batch av skivor.
Bränn nån annan skiva och på låg hastighet. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/02/11 : 07:23:34
|
Jag har provat olika skivor, brukar alltid använda Philips printable, dvs sådana med skrivbar etikettyta, fanns inga sist så jag råkade få Trax printable. Sonyskivor brukar alltid funka men fenomet finns även där, likaså på Maxell.
Provat ner till 4x brännhastighet och olika brännprogram.
Eftersom problemet uppkommer efter ett antal spår, dvs längre ut på skivan kan det kanske vara problem med wobbling av skivan eller att lasern/styrningen krånglar i de yttre områdena. Den rippar dock helt felfritt och det går ju med en gräslig fart utan att det blir fel i avläsningen.
Sedan ljuger den också eftersom den påstår att den bränt skivan utan problem, skyller ifrån sig, skulle det vara mitt fel kanske?
Skall prova att bränna i realtid och se om det funkar.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2010/02/11 : 08:12:35
|
Låter helt klart som att antingen brännaren och spelaren har lite( extremt lite, men ändock) olika "spårvidd". Distandet du nämner kommer troligen när läsaren får information från två spår bredvid varandra samtidigt. Prova skivorna i en annan spelare, alternativt köpeskivor i spelaren och berätta hur det går. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/02/11 : 09:56:58
|
Låter som att din brännare har blivit trött, lasern har inte oändlig livslängd direkt. Eller så har mekaniken börjat glappa såpass att det stör. Ev har du fått lite smuts på fel ställe så skivan inte centreras ordentligt eller kommer 100% plant.
Sådana här saker leder till att groparna (som är av olika längd beroende på om det är en 1:a eller 0:a) blir fel storlek, eller oexakta i kanterna eller på fel ställe.
Har man problem börjar man att testa uppspelning i olika CD-spelare, sen testar man andra brännbara skivor och slutligen är det bara brännaren kvar att misstänka. De två första stegen är du ju klar med.
http://www.youtube.com/watch?v=FFowIfC5bqs |
Edited by - Mickel-mackel on 2010/02/11 09:58:43 |
|
|
|
Topic |
|