HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ortofon OM-5e ljudkaraktär?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/10 :  17:40:11  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Hur skulle ni beskriva ljudkaraktären hos denna pickup? Jag skulle vilja att ljudet i min skivspelare (som alltså har denna pickup i nuläget) har lite mer snärtighet och, framför allt, ett mer betonat mellanregister. Som det är nu så upplever jag att ljudet är väl luddigt och diskanten är lite för mjukt - nästan piffig.

/ Amatörn

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2010/02/10 :  17:51:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tråkig är det jag kommer på. Det finns så mycket bättre pickuper där ute det är bara att kolla hur mycket plånboken vill släppa till och läs in sig på det som finns i prisklassen.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/02/10 :  18:23:18  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det finns onekligen mycket spännande PU där ute, tyvärr hinner man kanske inte averka så många olika. Samtidigt som man får mycket när man betalar mer, så är det avgörande att verk/arm och PU samarbetar och att de optimeras. Med detta menar jag att det inte är någon mening att hänga på en superpuppa på en billig arm eller spelare.
Jag tror att när en PU ges optimala arbetsförhållanden presterar den bättre än en dyrare skulle göra på en sämre spelar/arm kombo.

Vad vill jag säga med det här då? Jag vet inte, men att jag tycker det är värt att, om man har råd, lägga en rejäl slant på hela kedjan.

Jag har gått från vinylskeptiker till ägare av en enkel Project med en AT95e, som gav mersmak, vidare med två olika PU. Först en Benz Gold, detta fick mig att inse vad man kunde få ut av vinyl. Men detta var inget mot nästa steg. En beggad ACE low som i sin tur fick mig att fundera på vad en riktig spelar/arm kombo kunde ge. Valet föll på Kuzma StogiS/stabiS. En ny värld öppnade sig, i dag sitter jag med denna kombo och en nyservad Benz LP och är så nöjd.

Mina råd är följande- Om du ska byta PU till en dyrare, tänk på nästa steg i spelar/armväg också, tag dessa i beaktande när du väljer en dyrare PU även RIAAt är att tänka på. Och som vanligt- Det är billigare att köpa nåt som man kan vara nöjd med mycket länge även om det är dyrt i inköp, prisvärt är det som man använder ofta under lång tid.

Ang MC vs MM så har jag mina preferenser, båda har sina förtjänster men söker man absolut väljud är MCträsket en otroligt givande och lite krävande väg. MM-vägen är för de lättjefylda.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/10 :  19:41:56  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Japp, håller med... Enter sandman är den fras som ramlar över mig när lägre OM-serien avhandlas...
*gäsp... ZZZZZZ*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/02/10 :  20:02:40  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jag har en Rega P1 som 5e nålen sitter på orginal, har nu bytt till en AT95 och tycker att den gav ett ordentligt lyft.
Frågan är väll bara hur mycket man är villig att lägga ut? Jag ville inte lägga ner mer förens jag har en "riktig" spelare
att sätta PU:n på så AT95:an funkar än så länge kalas för mig.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/10 :  20:19:31  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Vad kul att du nämner AT95 för den har jag faktiskt varit inne på att köpa. Skulle vara kul att höra en mer detaljerad jämförelse mellan de båda pickuperna. Vad upplever du vara den största skillnaden?

/ Amatörn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2010/02/10 :  21:14:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
För pengen är väl AT95an ett givet köp, den rockar på. Ös o driv är min minnesbild, dock är den väldigt grovkornig i jämförelse med tex Benz MC-Gold men kul, spelglad och raka motsatsen till kinkig med källmatrial.
Det kan ju inte gå fel och skulle du inte gilla den så är ju kostnaden inget att ens nämna.
Köp o prova. Om du inte tänkt lägga det tredubbla.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Raw Sugar
fd Amatörn

84 Posts

Posted - 2010/02/13 :  10:15:33  Show Profile Send Raw Sugar a Private Message  Reply
Har precis köpt och monterat en At95:a och provlyssnat en snutt. Har inte lyssnat så länge än men det märks på en gång att det blev mer driv och mellanregistret fick mer kropp. Jag upplever fortfarande diskanten som lite för mjuk och piffing men jag tror att det kanske har att göra med ljudkaraktären på det inbyggda RIAA:t. Initialt blev det, trots det, en förändring till det bättre.

En litet tillägg i efterhand: Jag har precis kopplat förbi det inbyggda RIAA:t i min skivspelare och använder istället det som sitter i min Cyrus One förstärkare. Nu framträder mellanregistret mycket bättre och diskanten är lite skarpare = bra!

/ Amatörn

Edited by - Raw Sugar on 2010/02/13 16:19:14
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/13 :  18:16:38  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Gubbs... glöm inte... vi talar om en puppa för 495:- !!! Så visst fasen finns det bättre, men inte till det priset... no way. Hört den på en hygglig Linnsvarv och det är rent märkligt hur mycket välljud man kan få ut ur en så billig grej... Håller helt med Adagio

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Grison
Starting Member

24 Posts

Posted - 2010/02/15 :  21:03:44  Show Profile Send Grison a Private Message  Reply
AT95:an är dessutom busenkel att uppgradera med bättre nålar, det finns t.o.m. en Shibataslipad nål till den.

Pro-Ject 1Xpression III med AT95HE och Tube Box SEII.
Rogue Audio Tempest II Magnum
ShengYa CD-S10
Philips CD104
H/K TD392
QLN 604 MKII
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/17 :  17:25:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Om-5 är väl lika tråkig som OM-10 men det är ju lätt att fixa till med att byta nålen till en OM-30 eller 40 så blir det betydligt bättre.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/17 :  18:05:46  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vad kostar en OM-30 eller OM-40-nål?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/18 :  10:04:14  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Hitta dom här priserna hos Svalander:
Stylus 30E orig 1465:-
Stylus 40E orig 2176:-

HenrikL
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2010/02/18 :  12:19:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Om-5 är väl lika tråkig som OM-10 men det är ju lätt att fixa till med att byta nålen till en OM-30 eller 40 så blir det betydligt bättre.

Men de är lika tråkiga att lyssna på helt utan någon som helst själ. Det finns de som upphöjer de modellerna till skyarna men oftast stirrar de på mätresultat A/B tester och annan skit ovan på allt påstår att det låter som det gör från ett masterband men hur många har möjlighet att jämföra. Tråkigt så det stänker, musik skall beröra och inte vara kliniskt tråkig.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/18 :  20:11:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Bubbel: Tja, inte lika tråkiga, men visst finns det roligare. Gillade faktiskt Ortofon X-3 MC. Tyvärr bröt jag nålen på den. Men den var väldigt musikalisk, bra stampatakten känsla i den. Så idag är jag tillbaks på OM 30, hade ju den hemma.

HenrikL
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/02/18 :  22:43:00  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Hej,

har precis suttit och testat OM-40 i några olika spelare. Den är inte så lätt att få att spela bra. Den måste dels ställas in väldigt väl (pga sin slipning), dessutom behöver den en trygg och tyst arm. Hittills bäst resultat med en lite bättre Thorens.

mvh

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000