HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 LodjursJakt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/11 :  19:33:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Varför jagar man räv? Det är väl ingen som äter rävar.

En bekant som jagar skröt om att han hade "knäppt en räv" - jag ifrågasatte vad det skulle vara bra för och svaret jag fick gick ut på att rävar ska skjutas för de tar minsann harar och rådjursungar - och de är tydligen jägarnas egendom...

quote:
quote:Okej, de gör en del nytta också typ vinterutfodring (undrar varför...)
Ok,är ju inte så svårt att räkna ut...

Nej, det var lite ironiskt menat - tyvärr finns ingen lämplig smily (tex. en sådan med rullande ögon)


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/11 :  19:42:18  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
I jaktlänken som finns på föregående sida finns förklaringen till rävjakten. "Uppvärmning" kallar de det.

EDIT: I filmen The cove försvaras delfinslakten med att de äter upp all fisk för yrkesfiskarna - vilket är nonsens men japanerna vill ju bli kvicksilverförgiftade så...

Edited by - huzze on 2010/02/11 19:44:59
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/11 :  19:44:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag känner ett antal jägare som är rädda för och/eller HATAR lo och varg. Det är en bra grund för en förnuftig viltvård!

Stocksolida och extremkonservativa gubbar som tror sig stå över naturen (och alla andra människor).
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/11 :  19:50:11  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Är jägare själv och har en släkt som är jägare. Men skulle ALDRIG jaga rovdjuren!! Dom gör mig en tjänst. Dom håller viltstammarna friska. Vilket gör att de rådjur som jag fäller är mycket fina och friska. Visst finns det kanske inte lika många men rovdjuren var här före mig. Och Argumentet att vargar tar hundar?!? So what!! Jag släpper min jakthund i deras revir. Och det är väldigt väldigt sällan som en varg söker upp hunden, utan det är hunden som söker upp vargen, och då gör vargen det det är programmerad för. Hur många jakthundar omkommer i trafiken föresten

Nej mera rovdjur i vår natur säger jag, för det är något speciellt att se en björn, lo eller varg eller kanske till och med järv (lyckans dom som får se en sån).

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2010/02/11 :  21:38:28  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
quote:
Du behöver inte ta fram ett förslag, men att bara föreslå "de får väl hängna in renarna" är att förenkla det hela å det grövsta och helt bortse från ett sätt att leva och verka som funnits i tusentals år.


Helt sant, det var en grov förenkling, och inte alls ett förslag som någon behöver lägga vikt på.

Om dom nu gjort detta i tusentals år och klarat det fint, varför skall det vara en kris nu helt plötsligt? Dom får väl lösa det som dom gjort innan, i fler tusentals år. Vilket förmodligen inte innebär att skjuta dom. Vi får väl ändå hoppas på att vi utvecklats ett snäpp eller två de senaste tusen åren.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2010/02/11 :  22:29:58  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Mschill...har du aldrig ,under några omständigheter, skjutit en räv?
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2010/02/11 :  22:48:36  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Stefan, skillnaden är att de inte får jaga längre till skillnad från tidigare.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/02/12 :  07:02:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Hörrni,
politiska diskussioner är viktiga och bra, men kanske inte på HiFiForum? Vilka diskussionsfora finns det där sådana här saker debateras

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2010/02/12 :  07:33:37  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Ayn: Och det är bra, ett bevis på utveckling. Och det är nu makter som är flera tusentals år tillbaka i utvecklingen som vill ta fram vapen och gå tillbaka till som det var för länge sedan.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2010/02/12 :  09:29:12  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Okej, då har vi uppenbarligen varsitt synsätt. Som Pac påpekade börjar vi komma in på rent politiska domäner så jag föreslår att vi låter det bero här.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2010/02/12 :  15:20:04  Show Profile Send StefanL a Private Message  Reply
Håller med, vi lär inte lösa det här, så vi kan tänka på den kommande helgen istället!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/12 :  16:11:04  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Klenkar: Nej jag har aldrig skjutit en räv. Finner inget värde i att skjuta djur jag inte kan äta.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/02/18 :  16:11:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Angående rennäringen och rovdjursjakt så är frågan inte värst politisk.

Skillnaden mellan nu och förr är milsvid. Dagens rennäring har blivit kommersiell som allt annat.
Förr var det överlevnad och naturen fick skjuta till det som renarna inte gav om det blev ett dåligt år. Bär, fisk, naturhushållning. Vargar och rovdjur tog regelbundet renar och man dödade dem i en kamp för överlevnad. I mina ögon ganska naturligt.

Om vi tar ett jättehopp framåt så går ju även våra samer i skolan, har anställning och betalar skatt, har skyldigheter och rättigheter och rennäringen är som vilket företag som helst där vinsten skall maximeras. Inget ont i något av det.
Man nu jagas rovdjuren med skoter och gevär. Dom har ingen chans alls. I princip inga vargar släpps förbi renlandet. Dom går upp i rök, försvinner som gas på vägen ned från finland och söderut...

Om det kan man absolut ha åsikter! Frågan har ju såklart en politisk lösning men det verkar som om djurkramare och jägare har två olika språk... Och med samerna somen extra krydda i mitten blir det ju en röra

opethic:
Det är väl knappast någon garanti att djuren har haft det bra bara för att de har fått beta gräs i grannens hage - de kan ju vara hur misskötta som helst i övrigt.
Om jag inte äter kött alls så slipper jag ha några djurs liv på mitt samvete.
Å andra sidan - jag har svårt att tänka mig ett liv utan mjölk, ägg, läder/skinn och annat som djur ska behöva lida för att vi ska få... suck!


Detta är heller ingen lätt fråga men om man tar det basic, från grunden: Så fort enheterna blir för stora går djuren från att vara individer till produktionsenheter. De långa frakterna av hel eller halvdöda djur över europa är det tydligaste exemplet. det är helt enkelt billigast att frakta dem så. Kyl- och frysbilar kostar mer pengar.

I USA finns ohyggliga avarter till grisfarmer. De läggs i avkrokar, innehåller både 10 och 20 tusen grisar under ett tak, sk "superfarms". Gödslet de producerar är ett avfall de inte kan göra av med så de sprayar ut det i naturen på ställen där det inte tas tillvara.

Hela idén med närproducerat är småskalighet. I en mindre grisanläggning tar bonden hand om gödslet och ser till att det kommer ned i grödan för det foder som grisarna sedan äter. Transporterna blir kortare och miljövänligare. Djuren är mer individer för bonden och det finns betydande chans att de har ett mycket bättre liv än annars. (garantier finns ingenstans men därför kan man ju inte avstå från att göra ett bättre val)

Om du dessutom handlar KRAV-märkt så har de den bästa kontrollen av både ekologin och även av djurhälsan. Det är därför Krav kostar mer. Enkelt val för mig.

Hoppa detta inte är politiskt, det är inte meningen. Hojta till i så fall Pac.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/02/18 :  17:02:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Om du dessutom handlar KRAV-märkt så har de den bästa kontrollen av både ekologin och även av djurhälsan.


Kanske en sanning med modifikation......

Många djur som föds upp inom Kravs regelverk befinner sig i en "industriproduktion", känner en kravbonde som mjölkar sina kor med robot, hur naturligt och ekologiskt är det?

Krav är faktiskt en industri det med, finns många kravgodkända gårdar som är storproducenter.

Nog med OT...

Vad det gäller rovdjursdebatten, så är det väl till en stor del en motsättning mellan stad/ landsbygd..

Personligen gillar jag inte jakten på våra rovdjur, möjligtvis om det finns en tillräckligt stor stam kan jag gå med på det.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/02/18 :  17:42:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Att krav är någon form av Emil i Lönneberga har aldrig påståtts. Krav har strängare regler för medlemmarna än traditionellt jordbruk plus egna kontrolörer och det är väl vad som räknas. 100% kan man aldrig få.

Men dom har koll på att gårdarna följer de ekologiska riktlinjerna och de har koll på att djurstatusen uppfyller de krav de har.

Att mjölka med robot känns inte alls främmande för Kravbönder. Dessa kor vandrar för det mesta fritt ute i stora hallar och ger sig in i mjölkhallen med jämna mellanrum eftersom de får en liten kraftfodergiva varje gång.

Att kedja upp i långa rader som gamla tiders fängelseladugårdar där människans tidsoptimering satte standarden med fulla juver, spenskador och en industrirytm för djuren med mjölkning på fasta tider. Personalen jobbar nu ändå bland djuren med att mocka ut, ströa och ge foder så omvårdnaden blir snarare trevligare.

Mjölkrobotarna är desstom outstanding på att ge svar på infektioner eller feber hos korna och varje individ får en personlig profil i datan. Nya tider till fromma för djuren!

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/02/18 :  18:33:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Att mjölka med robot känns inte alls främmande för Kravbönder. Dessa kor vandrar för det mesta fritt ute i stora hallar och ger sig in i mjölkhallen med jämna mellanrum eftersom de får en liten kraftfodergiva varje gång.


Precis som konventionella mjölkproducenter har det, dvs de som har mjölkrobot.

quote:
Att kedja upp i långa rader som gamla tiders fängelseladugårdar där människans tidsoptimering satte standarden med fulla juver, spenskador och en industrirytm för djuren med mjölkning på fasta tider. Personalen jobbar nu ändå bland djuren med att mocka ut, ströa och ge foder så omvårdnaden blir snarare trevligare.



Så byggs inte mjölkstallar nu för tiden, vilket är bra, både för djur och djurskötarehälsa.

Vad det gäller byggnader och teknialiteter så är det faktisk ingen skillnad på krav eller konventionell mjölkproduktion.

quote:
Mjölkrobotarna är desstom outstanding på att ge svar på infektioner eller feber hos korna och varje individ får en personlig profil i datan. Nya tider till fromma för djuren!


Tyvärr är det ett fåtal kravkor som får njuta av fördelarna med robot.

Vad det gäller infektioner, så gäller samma sak både för krav och vanlig produktion, en juverinflamation, (mastit), måste alltid behandlas med antibiotika, mjölk som kommer från behandlade djur får inte blandas med den övriga mjölken, så ingen skillnad där heller, en skillnad som jag tror finns, inte säker, är att mjölk från behandlade kor får användas till kalvar, dock inte i kravalternativet.

Den stora skillnaden i mjölkproduktionen vad det gäller krav/konventionell är att fodret skall vara ekologiskt framställt när det gäller krav, men det är en annan fråga kanske.......

Hoppas inte att HLindgren tar illa upp av den stora mängden OT i sin tråd, i så fall ber jag om ursäkt, (jag ska ju föregå med gott exempel ).




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/02/18 :  19:17:01  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Min farfar var jägare... Han tillhörde ett jaktlag. Dom drack sprit och jagade. Det hände att någon blev beskjuten såsom varandes någon lovlig skogsvarelse. Innan spriten gjort nytta talade man om viltvård. Senare skulle vart enda jävla rovdjur skjutas för de tog viltet. Före var det noga att bevara stammen, när ansiktsfärgen steg jämfördes älg och råbockshorn för att se vem som plundrat naturen på den mest livskraftiga hannen som borde fått fortsätta att så sin vildhavre för att få stor och stark stam. Detta exempel är inte det enda jag kan dra. Det finns, liksom i alla intressegrenar, yrken och föreningar, folk som både kan och vill. Sedan finns det också folk som gärna ger sken av och sprider rökridåer. Och som i alla dessa, många gånger otillåtet generaliserade grupperingar, finns en liten klick som drar resterandes anseende i skiten. Så har det alltid varit, är nu och kommer alltid vara. Vi kan bara, i varje sammanslutning, försöka städa bort dessa avarter. Städningen får inte gå till på samma sätt dock, för vi är ju trots allt en civiliserad varelse... Eller?

Källitteratur: Flugornas herre...

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2010/02/18 19:17:53
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/02/18 :  21:25:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
PG: Det är lugnt, var roligt att det engagerade så. Skrev en liknande tråd i Skogkatt forum, trodde det skulle skrivas mer där , det är ju ändå ett katt djur och ett väldigt vackert sådant men det var knäpptyst.

När det gäller KRAV så har jag lite inte riktigt med hur dom tänker i vissa delar, vet inte om det är ändrat nu. I början fick man knappt ge djuren antibiotika vid sjukdom, och det är djurplågeri.

Nu har vi hittat närproducerat , tror inte det är kravmärkt. Men jag vet var djuren finns o att dom går ute , slaktas på ett litet slakteri i närheten. Så där kommer jag köpa kött i fortsättningen.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/02/18 :  22:07:54  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Människan är en jägare, vilket visar sig på olika sätt, vissa djur tycker jag det är ok att skjuta av, lodjuret känns väl kanske lite onödigt att jaga, kanske ligger det en machokultur bakom men att skitsnacka en hel folkrörelse kanske man skall lämna därhän.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/02/18 :  23:58:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Tja, när det som motiv för att jaga rovdjur framförs att det är för att de äter upp djuren jägarna vill jaga ja då tappar jag respekten totalt, tyvärr. Jaga vildsvin, rådjur och annat som växer okontrollerat. Men, ni kommer sist i kedjan, ni får ta det som blir över EFTER att utrotningshotade djur får jaga sitt. Samma sak gäller i vatten, japp, jag fiskar.

Sen gnället om att folk är rädda, för vad? Varg har inte gett sig på en människa sen urminnes tider i princip. Björn verkar bara anfalla jägare, typ hund skäller på björn och släpar med den till husse.
Hund blir uppäten i skogen, ja vad förväntar ni er? Finns det varg i skogen, skicka inte ut er livskamrat i skogen. Usch, jag är så less på det. Min jakthund blev dödad av varg jag är så ledsen. Skyll dig själv, är hunden din vän, skicka inte ut den ensam i skogen.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/02/19 :  10:33:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
PG: jag vet, vänner av småskalighet, ekologi och djurvård har slagits mycket för att komma ifrån det gamla traditionella sättet att hantera djur på.

Fjäder i hatten till de krafter som baxat in de gamla traditionella bönderna och giftspridarna i allt mer rätt fållor. Idag när de flesta är där så är ekologiskt och Kravmärkt inget att ha, "vi är lika duktiga"

Så varför du tyckte det var konstigt att en Kravbonde hade mjölkrobot förstår jag inte riktigt.

H Lindgren: det traditionella jordbruket öste in antibiotika oavsett om djuren var sjuka eller inte. Fortfarande är detta vanligt ute i europa. När bromsen drogs åt skapades nog många skrönor...

Sopwith: visst är det så. Jakt är ett seriöst fritidsintresse. Problemet kommer väl med tanken om ensamrätt i skogen när det passar. En ganska absurd tanke.

Claes Ireland: Håller väl med till största delen. Med varg och björn i naturen runt oss får jägarna anpassa sig. Krocken sker ju eftersom det varit nästan tomt på dem under ett par generationer och man ställs inför nya saker.

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/02/19 :  11:45:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
PG: jag vet, vänner av småskalighet, ekologi och djurvård har slagits mycket för att komma ifrån det gamla traditionella sättet att hantera djur på.

Fjäder i hatten till de krafter som baxat in de gamla traditionella bönderna och giftspridarna i allt mer rätt fållor. Idag när de flesta är där så är ekologiskt och Kravmärkt inget att ha, "vi är lika duktiga"

Så varför du tyckte det var konstigt att en Kravbonde hade mjölkrobot förstår jag inte riktigt.


Jag vet inte hur insatt du är i historian.

På 50 60 och 70-talet var det i princip staten och länsstyrelserna som
styrde och ställde med subventioner, de bestämde jordbrukets utveckling, det skulle vara stora och rationella enheter, det krävdes
förvärvstillstånd från myndigheterna innan en jordbruksfastighet fick
byta ägare.

All mark skulle täckdikas, öppna diken läggas igen, våtmarker försvann mm mm.....

Att skylla bönderna för att vara profithungriga giftspridande marodörer är kanske inte helt rättvist, de var tvingade till det.

Folk flyttade in till städerna och de ville ha billig mat, så det var förutsättningen för det som gällde då, och ingen brydde sig om miljön.

I början av 90-talet skulle bönderna börja marknadsanpassas, omställning 90, vilket ändrades igen i och med EU-inträdet, där blev det ett par steg tillbaks, men är nu tillbaka igen med marknadstänkandet.

Krav och ekologiskt har blivit en del av marknaden, vilket är bra, för det har visat sig att det går att tjäna pengar på det också.

Jag försvarar givetvis inte de stolligheter som förekom tidigare men det är bra att veta varför det var som det var förr.

Sedan kan man alltid diskutera om krav är den slutgiltiga lösningen, för där finns en del icke hållbara argument för att det är det bästa för vår jord.

Det ekologiska tänkandet har fört utvecklingen framåt, inget snack om saken, men det stora problemet är den ständiga urbaniseringen, där maten ska transporteras in till städerna och det mänskliga avträdet inte återföres till kretsloppet, så länge det inte sker kommer det totala kravsamhället att vara en utopi.




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2010/02/19 :  16:26:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message  Reply
Med risk för att vi hamnar i en gammal näringstråd...

Den tid du berättar om är inget kul. Med i smeten var ju också LRF.

Men hela tiden har det funnits goda krafter som dragit åt ett annat håll. Det är ju knappast regering, LRF och jordbruksverket som plötsligt börjar svänga.

Det ekologiska tänkandet har fört utvecklingen framåt, inget snack om saken, men det stora problemet är den ständiga urbaniseringen, där maten ska transporteras in till städerna och det mänskliga avträdet inte återföres till kretsloppet, så länge det inte sker kommer det totala kravsamhället att vara en utopi.

Helt rätt i sakfrågan. Men slutsatsen är knappast att dissa det ekologiska tänket eller Kravmärkningen. Om utopin är rätt finns ingen anledning att sträva mot sämre mål.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/02/19 :  17:07:28  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Helt rätt i sakfrågan. Men slutsatsen är knappast att dissa det ekologiska tänket eller Kravmärkningen. Om utopin är rätt finns ingen anledning att sträva mot sämre mål.


Dissar definitivt varken krav eller den ekologisk näringen, men det fungerar inte med den samhällsuppbyggnad vi har nu.

Betänk att all den näring som bortföres från åkermarken genom matproduktionen måste ersättas, ett bra sätt hade varit att återföra det slam som produceras i reningsverken, men icke, det, deponeras på soptippar, detta pga alla andra ämnen som åker med genom avloppen till reningsverken, tungmetaller, kemikalier, antibiotika, hormoner och annat som (oftast) okunniga stadsbor låter följa med i avloppet.

Vi kanske ska börja jobba från den andra ändan också. och inte bara skylla (de allt mer miljömedvetna) lantbrukarna för allt miljöäelände.

LRF, staten, länsstyrelserna, och konsumenterna hade alla sin del av den utveckling som skedde under den mörka tiden.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2010/02/19 :  17:17:20  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
PG... Det där med slammet är inte helt sant.
Det finns en del skånska kommuner (som jag vet) som fortfarande återför 100% av sitt slam.
Dessutom pågår det en utveckling mot "certiferat slam" som har en del kvalitetskrav som gör att det är lättare att få godkänt återföra på åkermark. Det finns dessutom ett nationellt miljömål att återföra minst 50% av slammet till åkermark. Det är paradoxalt nog LRF som motverkar slamspridning då LRF går miste om intäkter från deras egen import av konstgödsel...

Lite mer input i frågan. Lååååångt ifrån lodjursjakt dock...

Hihi. :)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000