HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Galna Ofynd på annonsmarknaden
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 26

Norken
Starting Member

13 Posts

Posted - 2010/02/24 :  19:26:02  Show Profile Send Norken a Private Message  Reply
Det behövs alltid lite humor för att lätta upp vardagen :) Jag menade inte att jag var rädd för att stå i "skamvrån". Var ironiskt menat.. Tycker oxå att den här tråden är riktigt rolig och inte än håller en plump nivå. En fråga bara, widescreen säger att 60% av nypris är lagom för hifi. Kan detta även gälla "halv hifi" :) som min denon m33?

Längtar tills jag får uppgradera mitt system!
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/02/24 :  20:52:48  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Som sagt ovan jag har inget emot att någon tar bra betalat för sina begagnade grejor, kul om killen lyckas sälja dom för 23' då är han att gratulera. Att jag sedan tycker det är ett ofynd är en helt annan historia. Vi lever i en fri ekonomi och vad saker och ting är värda avgörs av marknaden, vilket bara detta är ett exempel på!

Edited by - bibl on 2010/02/24 20:58:58
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/02/26 :  13:42:59  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Just det här med DIY och begagnatmarknaden är ett intressant fenomen. Jag kan förstå att man som säljare vill ha rejält betalt för arbetet man lagt ner och jag kan likväl förstå att man som köpare vill hålla nere priset då man inte riktigt vet vad man får.

Då jag själv konstruerat högtalare till och från under de senaste 15åren kan jag ju säga att många av de byggen man gjort låtit betydligt bättre än prislappen. I dagens läge kan man få tag i rätt ok fabriksbyggda högtalare till ok priser men då handlar det ofta om spånskivelådor, hyffsat enkla element och filterkomponter av tvivelaktig kvalité. Billigt internkablage mm mm. Alla delar som en konstruktrö kan skära ned på för att sänka tillverkningskostnaden. Vissa av dessa nedskärningar påverkar givet ljudkvlitén medan andra kanske inte gör det. Som DIY kanske man inte alltid kan uppnå samma finish men fördelrna med kompromisslösa komponentval. Filter som verkligen matchar de aktuella högtalarelementen och inte ara T/S-parametrar gör ju att man i många fall måste upp i högtalare i 100.000krs klassen eller högt däröver.

SJälvklart får man anta att dyra högtalare ofta har en lång utvecklingstid och därmed en högre kostnad men jag ser samtisigt att många firmor idag höjer upp priserna på high end högtalare till skyhöga nivåer utan att egentligen ha fog för det hela. Det må vara en annan diskussion kanske men med det i åtanke så anser jag att en välkonstruerad DIY-högtalare är värd mer än 60% av inköpskostnaden av ingående komponenter. Nu har jag inte sett eller hört högtalare som disukterades tidigare i tråden eftersom annonsen är borttagen (såld?) men en erfaren DIY som köper kvalité-komponenter (kanske begagnade) samt bra element och vet hur man bygger en bra och stabil låda samt konstruera bra filter kan för 20.000kr snickra ihop högtalare som ingen högtalarfirma skulle kunna matcha. Därför anser jag att en dylik högtalare skulle kunna säljas till ett rätt ok pris.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2010/02/26 :  14:26:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
quote:
Nu har jag inte sett eller hört högtalare som disukterades tidigare i tråden eftersom annonsen är borttagen (såld?) men en erfaren DIY som köper kvalité-komponenter (kanske begagnade) samt bra element och vet hur man bygger en bra och stabil låda samt konstruera bra filter kan för 20.000kr snickra ihop högtalare som ingen högtalarfirma skulle kunna matcha. Därför anser jag att en dylik högtalare skulle kunna säljas till ett rätt ok pris.


Är verkligen alla högtalartillverkare såna klåpare och girigbukar?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/02/26 :  14:29:23  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message  Reply
mangs: Jag anser att du har fel på alla punkter vad gäller dom billigare tillverkarna.

Endast dom allra billigaste högtalare (1000-1500kr) hittar man spånskiva i.
JWS Sweden t.ex har genomgående MDF numera vad jag vet.

Du kanske har DIY:at för länge eller lagt dig i ett högre prisspann för att ha någon egentlig kännedom om billigare segmentet idag?
Kolla t.ex XTZ med sina SEAS Excel element och samma banddiskant som MA PL för 6000kr .
Man får väl sätta upp till 20.000kr som relativt billigt iaf?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:32:32  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Jag tycker absolut inte det är något fel på att försöka få så bra betalt som möjligt för sina prylar. Tvärtom tycker jag ofta att hifi-folk är alldeles för kassa på att sälja sina grejer, både när det gäller att formulera annonser och att prissätta. Jag brukar ofta börja med att sätta ut ett pris som jag tror är för högt, för att sedan om det behövs sänka priset. Sen skriver jag alltid "eller högstbjudande". Inget fel med det alls. Som jag uppfattar den här tråden är det bara ett sätt att skänka en liten stunds nöje på annonser som man själv tycker är lite i det blå skulle inte skämmas om min egen annons hamnade här!

MEN - den här killen som försöker sälja sina hifi-kit högtalare som kostar 5000 för 23000 - återigen, inget fel med det, bara ganska komiskt - på en direkt fråga blåljuger och svarar att byggkostnaden är "ca 16000" - då tycker jag att man inte är annat än en lögnare och skojare, och där går i alla fall min gräns, då är det inte roligt längre.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/02/26 :  20:42:39  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message  Reply
Som sagt allt begagnat prissätts ju efter tillgång och efterfrågan.
Man kan inte ta ut ett överpris på en vara som har låg efterfrågan, den blir helt enkelt inte såld.

Att försöka få ut nära nypris på något sådant som elektronik när det har ett par år på nacken är ju bara önsketänkande.
Många tror nog när dom annonserar att ev.spekulanter tycker dom satt för högt pris. Men jag tror att ointresset i själva verket beror på just låg efterfrågan.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/02/26 :  21:32:45  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Sen ska ju sägas att det faktiskt finns HiFi som begagnat betingar ett betydligt högre pris än vad det gjorde nytt. Titta bara på vad Carlssonplanet har gjort för Carlsson högtalarna. OK det är en bra konstruktioner, men ett par OA-12 eller OA-14 är inte ovanligt att de går för 2000kr eller mer med orenoverade basar. Jag har svårt att tänka mig att de kostade så mycket som 2000kr när de var nya (någon äldre medlem får gärna rätta mig om jag har fel!), eller för den delen Thorens spelare i bra skick som också kan bli rejält dyra. Vissa saker blir helt enkelt hypade och när alla vill ha något och tillgången är liten stiger priset.

Det är marknaden som bestämmer priset och den som säljer ska givetvis försöka få ut så mycket som möjligt samtidigt som det ju ligger i sakens natur för den som köper att försöka få det så billigt som möjligt. Men som svanbo skriver;

quote:
Som jag uppfattar den här tråden är det bara ett sätt att skänka en liten stunds nöje på annonser som man själv tycker är lite i det blå...


...vissa annonser är rätt roliga!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/02/27 :  05:38:30  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
men ett par OA-12 eller OA-14 är inte ovanligt att de går för 2000kr eller mer med orenoverade basar. Jag har svårt att tänka mig att de kostade så mycket som 2000kr när de var nya (någon äldre medlem får gärna rätta mig om jag har fel!),



Jag gav 1790 kr för mina OA-12 1974.Man får kanske ta i beaktande att normallönen kanske låg på 25 kr i timmen
Att en del Thorens är dyra är inte alls konstigt.De står sig fortfarande bra mot många nyare spelare.
Samma sak med linn lp 12

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2010/02/27 08:39:43
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/27 :  08:50:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Endast dom allra billigaste högtalare (1000-1500kr) hittar man spånskiva i.
JWS Sweden t.ex har genomgående MDF numera vad jag vet.
Nja, i vår hall står ett par renoveringsobjekt - B&W DM603 S2 golvare och de är byggda av spånskiva.

Sen är det klart delade meningar om MDFens förträfflighet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/02/27 :  21:01:29  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message  Reply
603 S2 är väl knappast en ny högtalare? Funnits i snudd på 10år nu va?
I övrigt håller jag med om matrialen. Marginella skillnader om någon i dom flesta fall.
Go to Top of Page

dsv
Member

113 Posts

Posted - 2010/03/02 :  20:12:38  Show Profile Send dsv a Private Message  Reply
http://www.blocket.se/stockholm/Hemmabio_Tangent_26136122.htm?ca=11&w=1

verkar vara ett galet ofynd
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/03/03 :  00:00:32  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Jag vet att XTZ använder MDF då jag själv skruvat i sönder ett par och jag kan säga att visst imponerar elementen men internkablage samt filterkomponenter är enklast möjliga. Sedan spelar ju dessa komponenter mindre roll än elementen men likväl. En egenkonstruerad högtalare i den prisklassen skulle troligtvis innehålla bättre komponenter och ha fördelen av att vara anpassade efter ingående element samt kanske till och med rummet.

Sedan skall man ha i åtanke att XTZs burkar är extremt prisvärda jämfört med många andra konkurenter. Ofast finner man även enklare element i detta prissegment.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2010/03/03 :  01:28:47  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message  Reply
Anpassade komponenter utifrån TS får man väl räkna med att dom har som alla andra tillverkare.
Sen finns det mängder av DIY:are i vårt land som inbillar sig att dom kan konstruera högtalare xD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/03/03 :  09:08:26  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Squeezebox Touch kommer att kosta 7883kr på denna site.

http://www.hidi.se/PartDetail.aspx?q=p:2483366

Det är ett skämt om det stämmer.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/03/04 :  14:13:06  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Jag menade utifrån de aktuella ingående elementen och inte bara generella T/S-parametraf för element-serien. Visserligen skiljer det kasnke inte så mycket men någon dB hit och dit i frekvensgången är faktiskt hörbar, speciellt vad det gäller rumsinformation, stereobredd och djup i den uppmålade scenen.

Jag tycker vi kan lämna diskussionen nu men rent generellt är en DIY inte lika sniken på kringkomponenter som ökar COGsen medan varenda lite skruv som höjer kostnaden vid masstillverkning tas i beaktande.

Sedan att det finns ett gång DiY-personer som inte vet vad de sysslar med är ju en annan diskussion.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/03/17 :  21:41:56  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
http://www.blocket.se/vasternorrland/Hifonics_goliath_3200_watts_26343667.htm?ca=15&w=3

"vid MYCKET snabb affär" hehe den skall jag använda mig av :-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/03/18 :  10:49:05  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Den här måste vara lite over the top. http://www.vintage-audio.com.ua/en/cat/75/152.html har titta länge på Ebay men aldrig sett nån få dom pengarna för den.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/03/18 :  15:19:48  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
http://www.blocket.se/stockholm/Cerwin_Vega_D_15_EE_25853292.htm?ca=15&w=3 Känns inte som rätt pris för ett par gamla Vegor

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/03/22 :  14:21:17  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
http://www.blocket.se/trelleborg/Receiver___Rorforstarkare___Skivspelare_26430933.htm?ca=23_16&w=3


Akai AP-Q310, helt fungerande med orginal manual & schema(ritning) ingår, detta är en av Akais topp skivspelare, direktdriven, quartslock, helautomatisk, repeat mm. Hela min skivsamling av både singlar och LP skivor ingår på köpet.
2900:-

Måste vara skivsamlingen som kostar.

Pioneer Receiver VSX-D814-s, nyskick inklusive kartong och manualer + fjärr, inga repor. 6x100watt
2900:-

Nypris: ca 300Euro för 6 år sedan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2010/03/23 :  13:24:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag har nog inte fattat hur en DVD-skiva funkar. Här säljs en DVD-rewinder för att spola tillbaks DVD-skivor...

http://www.blocket.se/malmo/Unik_DVD_Rewinder_i_nyskick_26446600.htm?ca=15&w=3

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2010/03/23 :  13:54:54  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Tycker om bytesförslagen

quote:
Priset är 120 kr eller högstbjudande.
Kan även tänka mig att byta mot en upplåsbar dart-tavla, pedaldriven motorsåg eller en batterilös, solcellsdriven ficklampa.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/03/23 :  14:41:00  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/03/23 :  14:42:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Haha roligaste jag läst på länge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/23 :  14:51:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Haha en sådan måste man bara ha .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 26 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000