HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Foobar2000 vs ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/04 :  20:29:20  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Jag använder numer Foobar 2000 med ASIO4ALL och har vant mig med detta program. Och är mycket nöjd med detta program men finns det några alternativ som är lättare eller har mer stöd för olika operativ?

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/04 :  20:41:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
J.River Mediacenter slår Foobar sju dagar i veckan.

Lade in version 14 igår och den är riktigt j-a bra. (Tack CH för att du tjatade. )
Man kan t.ex ställa in delay, fas, delningsfrekvens och nivå till subben. Dessutom kan man välja att spela upp filerna från internminnet i stället för från hårddisken.

Gränssnittet är mycket enklare än Foobar och ändå har den fler finesser.

Ljudet är också bättre än Foobar här hos mig. Om man vill kan man ställa om bitar och oversampling.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/02/04 20:44:52
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/02/04 :  21:39:46  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag använder MediaMonkey som funkar bra för mig. Använder den dock inte lika avancerat som Bernt J. Vet inte ens om det går. Ett skäl till att jag använder det är att det tar alla möjliga och omöjliga format av de gamla legala nerladdningar man gjort. Hade tidigare Foobar som jag dock inte kände mig hemma med.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2010/02/04 :  23:48:56  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Bernt: Finns det några ljudmässiga fördelar med version 14 jämfört med 13?? Alltså i ren avspelning utan att pilla med fas, delay osv.


/Erik, som kör version 13 och helt vill slippa punga ut för version 14...

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/05 :  08:14:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mot version 13 vet jag inte. Jag körde version 12 innan och det är ingen jätteskillnad där.
Minnesavspelningen gör något som är positivt - tror jag, det är inte lätt att definiera.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/02/05 :  09:12:59  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ang J-river.
Har du en windowsmobil eller en pda så har du en perfekt fjärrkontroll om du installerar mediabridge. (NetRemote MediaBridge från Proximis, ska det ju va. tack mats)

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/02/05 13:54:55
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/02/05 :  12:34:43  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Var ställer man delay,nivå och fas i J River?
Hittar bara delningsfrekvensen.
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2010/02/05 :  13:23:53  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Kmj, menar du NetRemote MediaBridge från Proximis?

Mats
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/02/05 :  13:53:50  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Mats
Japp, det var så den hette ja (mindes inte just då), tackar för förtydlingen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/02/05 :  14:27:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Är winamp helt frånkört av de andra?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/05 :  17:32:47  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Har hämtat J.River Media Center och det verkar klockrent. Har bara hämtat Trail version än så länge men kommer nog att köpa detta. Det verkar vara lätt och låter inte sämre än Foobar 2000

Wheels:
Man ställer fas mm i Tools-->Options-->Playback-->DSP output format och väljer Room correction

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/02/05 :  21:03:28  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Ahh... tack Mschill
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/05 :  21:18:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Wheels, där kan du också skriva in avståndet till högtalarna så kompenseras för
avståndsskillnaden. Bra om man (som jag) har basarna förskjutna i djupled.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/02/05 :  23:51:52  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Tack,rätt bra program fast jag föredrar foobar :)
Mest av gammal vana tror jag.
Var mest intresserad av att kolla in delningen till en sub.
Till foobar funkar den här rätt bra http://sourceforge.net/projects/xover/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/02/06 :  09:12:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det har jag installerat också. Tyvärr blir ljudet i diskanten markant hårdare för mig med Foobar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/06 :  10:21:28  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Bernt: Vad använder du för output device i Foobar? Jag kör fortfarande XP så jag får nöja mig med ASIO men om du kör Vista eller / så kan du köra WASAPI och få Bitperfect out ut windows. Och Då BORDE, jag säger borde inte diskanten hårdna. Men jag vet också att verkligheten inte alltid stämmer överens med teorin Men J.River kommer att prövas här hemma under en tid framöver. Frun tycker det är mycket lättare än Foobar.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/02/06 :  11:23:53  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Jag har bara provat 2.1 och då funkar den hyffsat men inte att jämföra med DCX 2496.
Verkar vara svårt att få till en vettig software delning.
Ingen fri lunch där inte.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/02/06 :  15:02:45  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Mschill:
quote:
Bernt: Vad använder du för output device i Foobar? Jag kör fortfarande XP så jag får nöja mig med ASIO men om du kör Vista eller / så kan du köra WASAPI och få Bitperfect out ut windows. Och Då BORDE, jag säger borde inte diskanten hårdna. Men jag vet också att verkligheten inte alltid stämmer överens med teorin Men J.River kommer att prövas här hemma under en tid framöver. Frun tycker det är mycket lättare än Foobar


XP med ASIO ska innebära så kallat bitperfect ljud, vilket borde innebära lika förutsättningar mellan program som stödjer detta.
Att Foobar trots detta låter sämre än JRMC är vi flera "guldöron" som konstaterat...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/02/06 :  15:09:59  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Wheels:

quote:
Jag har bara provat 2.1 och då funkar den hyffsat men inte att jämföra med DCX 2496.
Verkar vara svårt att få till en vettig software delning.
Ingen fri lunch där inte.



Själv får jag till en mycket bra delning mellan frontar o sub, men naturligtvis önskar man sig ännu mer kontroll på parametrarna.
Dessa funktioner är helt nya i JRMC och jag hade tänkt terrorisera dem i deras eget forum med önskemål om nya/förbättrade funktioner...
Vad sägs om valbar branthet på filtren...12, 18, 24, 36 db/okt...även införandet av HP filter..? Vad mer...förslag...??
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/02/06 :  15:13:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Att Foobar trots detta låter sämre än JRMC är vi flera "guldöron" som konstaterat...


Finns dessa val(Asio,Kernel mm)i JRMC oxå?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/06 :  15:22:19  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
ASIO finns om du har den plugin. De andra har jag inte hunnit kolla än.

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2010/02/06 :  15:27:32  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
ASIO och WASAPI finns native i JRMC, inga plugin behövs alltså.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2010/02/06 :  15:49:21  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Ahh.. my bad

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/02/06 :  19:19:30  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Vad sägs om valbar branthet på filtren...12, 18, 24, 36 db/okt...även införandet av HP filter..? Vad mer...förslag...??

Valbar fas 0-360 hade varit bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000