HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Torra skumkanter. Tips
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/22 :  14:11:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
En tanke som slog mig, det dök upp en artikel i bakhuvudet. High Fidelity hade en kortare artikel på 80-90talet om torra skumkanter. Deras lösning var att stryka in dom med parafinolja 1-3 gånger, då blir dom som nya och man slipper vara orolig för att dom ska gå sönder.
Tänkte att det kunde vara ett bra tips att ta upp här då många säkerligen har äldre högtalare med skumkant.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/01/26 17:16:46

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/22 :  14:15:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Tråden hamnade fel, ska ej ligga under bildreportage, någon admin kan väl flytta.

Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2010/01/22 :  20:31:39  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Inte för att verka som en besserwisser men jag har för mig att detta tips gällde gummikantade element - inte de med skumkant !
(Med reservation för att jag minns fel)
/ tord
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/01/22 :  23:17:40  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det går bra att fukta upp torra skumkanter med parafinolja.

Det kan vara bra att pensla på på en liten yta först för att se att inte limmet som kanten är limmad med löses upp och släpper.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/23 :  15:07:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Gummikantade element brukar sällan torka då dom ofta är gjorda av naturgummi, så problemet finns i princip bara med skumkanter.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/23 :  15:50:20  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har haft gummikanter på mina basar som blev hårda med tiden. Det lät förfärligt med distorsion, speciellt en av dom. Jag lämnade sedan in dom för omkoning hos ett företag i Norrtälje. Skumkanten som jag fick känns väldigt tunn och jag vete sjutton om jag vågar pensla kanterna med paraffinolja.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:21:21  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har själv aldrig provat pensla, har för tillfället inga gamla element med skumkanter, men dom på High Fidelity hade provat med bra resultat.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:26:03  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Är Parafin och Parafinolja samma sak?
Eller olika saker som fungerar lika bra?
Vill minnas att jag letade efter Parafin en gång - utan framgång, kanske var det Parafinoja jag skulle ha letat efter?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/24 :  23:04:41  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Parafin är något fast och som man har som ljudmassa.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/01/24 :  23:16:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
@gcs - Antar att du menar ljusmassa?
För det var nog vad jag började misstänka när jag inte hittade Parafin i flytande form, jag gav upp det projektet dock...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/01/24 :  23:40:40  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Parafin olja köper man på appoteket.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/25 :  00:19:59  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Antar att du menar ljusmassa?
Ja det hjärtat är fullt av osv.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/26 :  17:16:26  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Parafinolja ska det vara.. va lite oklart i första inlägget..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000