HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag behöver ventilera mina tankar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/22 :  13:11:20  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
I mina lådor sitter det idag en JBL 2215 plus en passiv PR15. Nu har jag väntande ett par JBL AL15Gti som jag nu funderar på om dom skulle kunna ersätta 2215 med samma eller kanske bättre resultat. Som det är nu delas basen vid 798Hz.

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:11:55  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Själv är jag lite reserverad att dela femtontummare så högt. Visst går det, JBL skrämmer ju upp dom till 1000 Hz i många applikationer (15" generellt alltså, inte just 2215), men kurvorna blir lite opålitliga i mitt tycke. På vilket sätt tycker du slavbas blir bättre än basreflex?
Är det föresten dom som sitter i Array?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2010/01/22 18:13:00
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:12:32  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Bygg nya lådor till GTI basarna som du kan flytta runt för att få bäst respons. Behåll de andra lådorna intakta som du har.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/22 :  20:35:10  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Miaber: Det är så här att mina lådor som är på 300 liter var från början en JBL S7R. S7R består av en 1":s horndriver plus en 2215 och en passiv radiator PR15. Enligt mig och för den delen många andra får man en lägre subbas med en stor passiv radiator jämfört med basreflex. JBL rekommenderade lite beroende på vilket horn som man valde, tre olika delningsfrekvenser, 500-800-1200Hz/12dB/okt. 2215 klarar åtminstone 1000Hz och jag provade alla tre delningsfrekvenenserna med tre olika passiva filter från JBL. Resultatet blev att det lät faktiskt bäst med 500Hz och därför valde jag 800Hz/12dB/okt. men med aktivt filter specialbyggt för mig av EA produkter i Göteborg. Det lustiga var att när jag fick mitt dåvarande aktiva filter(i början av 70-talet)så kunde man inte höra någon skillnad i ljudet mellan de olika delningsfrekvenserna. Numera använder jag ett digitalt trevägsfilter med Eq och variabel fas och lite annat skoj. För att svara på frågan om Array så är det inte 2215 som sitter i dom. 2215 är en mycket bra bas med ett Fs på 20Hz men tyvärr inte så slångslagig som AL15Gti.
För att slutföra resonemanget varför jag valde 800Hz och inte 500Hz. Det var för att jag inte ville riskera att blåsa drivern vid höga nivåer. Numera har jag en 2:s driver som jag inte heller vill blåsa.

Edited by - gcs on 2010/01/22 20:40:58
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/01/22 :  23:27:09  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

En JBL D123 per kanal mellan 15"+slav å mid driver skulle nog göra susen

Då kan du dela midden högre å den tål mer å basen delas lägre.

Själv delar jag mina D130 6dB vid ca 1000Hz till mina 2441 men då har dom ett horn som lastar neråt.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/23 :  00:27:04  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
En JBL D123 per kanal mellan 15"+slav å mid driver skulle nog göra susen
Inte vill jag ha en D123 när jag har en 2215 som inte alls låter illa. Jag har ju dessutom kopplat in ett hp-filter vid 40Hz just för att kunna spela brallorna av det mesta utan att få någon termisk kompression. Under 2215 har jag en subwoofer. Eftersom jag skär 2215 under 40Hz så fungerar överhuvudtaget inte slavarna. Det var väl det som fick mig att fundera på att göra något åt saken.

Ps.Imperial du får väl komma hit någon gång för att lyssna och ställa en diagnos.Ds
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/01/23 :  18:18:52  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jomenvisst!

Det låter kul.

/

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/23 :  21:06:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
För att slutföra resonemanget varför jag valde 800Hz och inte 500Hz. Det var för att jag inte ville riskera att blåsa drivern vid höga nivåer. Numera har jag en 2:s driver som jag inte heller vill blåsa.

Ingen risk alls. JBL specar ju den 500 Hz, 12 dB/oktav. Du kommer aldrig vara i närheten av dess begränsningar.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/23 :  21:30:02  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Du kommer aldrig vara i närheten av dess begränsningar.
Ibland kan det bli rätt så höga nivåer. Ibland faktiskt över 110dB spl. Det kanske ändå inte är så bra att dela vid 500Hz? Förresten så har jag tidigare faktiskt testat med 500Hz och det låter precis likadant som med 800Hz.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/01/23 :  22:02:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo fast vid 110 dB har du inte ens 1W in och de klarar väl 100 ungefär.
There is no danger on the roof

Låter det lika så spelar det ju ingen roll, men jag vill inte att du
baserar ditt val av delningsfrekvens på felaktiga grunder
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/01/23 :  22:43:54  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
quote:
There is no danger on the roof

Nä, det är en spelman på taket vet Du väl Petter.

Däremot tycker jag att det är vettigt att dela vid 800, eller högre, ytterst få 1,4 eller 2" kompressionsdrivers låter speciellt bra så lågt, kanske B&C DE900 men den är riktigt ömtålig så lågt. Sedan skall det till ett ganska långt horn om det skall lasta så lågt och då blir det lätt lite tveksamt i toppen.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/01/24 :  07:55:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply

Jo du har helt rätt i att de flesta av dagens drivers inte
gillar så låg delning. För gamla JBL med 4"-membran och stor
bakkammare är det inga problem. Speciellt för hemmabruk. Min
erfarenhet är att hornet är oerhört viktigt om det ska låta bra eller
inte i de lägre regionerna. Det är lätt att det blir trattljud om det
delas för lågt. Mina horn är 75 cm långa och en avstämningsfrekvens på
183 Hz, nära flaren i driverns hals. Jag har inte hört ett mer upplöst
mellanregister. Dock måste jag dela vid 3000 Hz för uppåt låter det
kattskit. Tror det ligger i multicellens natur, för det låter lika
illa hos hoktuna (fc på ca 270 Hz) och time (fc ca 300 Hz) om
multicellen inte delas med ett lp. Däremot låter det riktigt bra inom
det frekvensområde de är anpassade för

Har inte provat tractrix, som är aktuellt i detta fallet dock. Det
viktiga är att hornet är tillräckligt stort så att drivern får
tillräcklig akustisk laddning ner till (och en liten bit under)
gränsfrekvensen då du delar 24 dB/oktav?!

Vad är det för horn? Vad har det för mått?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/24 :  12:07:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
För gamla JBL med 4"-membran
Nina driver heter 2446J och vad jag förstår sitter det 4":s membran i dom. Dom ser stora ut i alla fall. Jag har TracTrix, inte speciellt stora 170x190 gjutna i aluminium. Jag har för egen del dragit mig för multicellhorn på grund av att jag inte tycker om ljudet och storleken på hornet.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/01/25 :  13:46:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Runda?

Var hörde du multicellhornen?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/25 :  15:00:50  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Alltså frontens öppning är 170mm och djupet på själva hornet är 190mm. Det är möjligt att jag även har mätt en bit in i drivern. Jag var en gång intresserad av att skaffa multicellhorn efter att jag hört en Altec A7. Det var någon gång under 60-talet. Men jag har hört multicell sedan dess även om det nu är länge sedan. Sedan köpte jag runt 1970 ett par från JBL med en driver som tror jag hett LE175 och efter det så bytte jag till LE85. Jag gillade inte riktigt ljudet, det lät lite för aggressivt eller hårt i min smak. Nu står mina LE85+HL91 som vaser på mina lådor, och i lådorna sitter det 2446J med TracTrix. Det låter betydligt bättre nu än tidigare. Men jag tror att mycket beror bl.a på Eq:n som sitter i driveracken.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:08:10  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Dom 15 cells hornen från Altec är mycket bra men har sina begränsningar.
Körde du LE175 på multicell horn

Jag har haft dom stora multicellerna å körde dom med 1" coral driver å det var helt ok men när man drog på lite så blev det ansträngt.

En 2" driver på multicell hornen däremot lirar mycket bra tillsammans.

En viktig sak att tänka på när det gäller äldre multicell horn är att dom ska vara väl dämpade och inga dåliga skarvar.
Dom var ofta lödda och lödningarna spricker lätt om man behandlar dom oömt.

Mvh...

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/25 :  21:29:29  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Körde du LE175 på multicell horn
Nä det var ett horn med en i två lager perforerad lins. Att jag inte tyckte att det lät bra kan också bero på det passiva delningfiltret. Det fanns inte några bra passiva delningfilter på 60 & 70-talet. Jag testade några filter från JBL och det var därför som jag började med aktivdelning redan i början av 70-talet. Jag har faktiskt sparat mitt första aktiva tvåvägsfilter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000