HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aktiva filter och funktionalitet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/01/21 :  09:36:16  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Vad brukar man kunna hitta på med aktiva filter? För mig som bygger 1-vägare så blir det mest aktuellt med baffelstegskorrigering och kanske något notchfilter (tror det heter så iaf)?
Klarar komersiella produkter sånt eller är det allt som oftast bara "delningar"?

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/01/21 :  14:01:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Parametriska eq'n klara nog det du vill göra. Aktivt filter brukar vara benämningen på ett elektroniskt delningsfilter.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/01/21 :  15:52:51  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Just ja EQ's... jag har alltid hållit mig långt borta ifrån dem, det var nog därför jag inte tänkte på det.
EQ's har jag mest sett som en brusförstärkare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/21 :  16:15:10  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Man får ju alltid någon brusförhöjning när man använder parametriska eller grafiska filter. Och det får man inte bara med analoga filter, det gäller även digitala. Som tröst vill jag påstå att effekten av att använda någon typ eller båda av ovan nämnda filer kommer det att gör underverk med ljudet. Eller hur Harry up.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/21 :  16:23:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Är det bara baffelstegs-korrigering du vill göra så kan du bygga en egen liten krets för det. Det blir då ett varierbart eq för just bara det. Det funkar utmärkt att bygga med rör, IC-kretsar eller egna små operationsförstärkare av alla dess slag.

Att ha en 30 band EQ för en enda justering känns lite overkill.

Ett annat alternativ är att köra med datorn som musikkälla, och med hjälp av Fir-filter rätta till sånt.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/01/21 :  18:23:27  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jo, jag har en liten schematisk ritning över hur man gör en lågnivå bsc men jag är osäker på om förstegets utimpedans är låg nog?
P.s.s vet jag inte hur hög inimpedans slutsteget har? Det är möjligt att det behövs buffertsteg för att snygga till det?
En aktiv krets behöver en nätdel och hoppsan, pytteprojectet blev just mycket större.

För att göra saker mer komplicerade...
normalt baffelsteg infaller vid 535Hz men simulerar jag högtalaren i Edge så vill programmet lägga korrigeringen vid 200Hz? Vilken är rätt väg att ta?

Om jag bygger en egen krets kanske det vore bäst att kunna prova olika amplitud och frekvenser? Hmm, stegbart med ratt eller löda om när man vill prova nått nytt?

Men...
Att bygga en bsc med rörbuffert skulle vara ganska sexigt. :D
Synd att jag inte kan ett smack om rör.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000