Author |
Topic |
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/01/18 : 19:10:16
|
Vill kolla med er kunniga byggare om det stämmer att man ska polvända mellanregistrets element, i ett trevägs 12 db/oktav butterworthfilter, för att det ska komma i fas med diskant och bas. Blir bara mer förvirrad ju mer jag läser men som tur är finns det kunskap att hämta här! Om man ska skifta, skiftar man före eller efter filtret? |
Mera bilder åt folket |
Edited by - fixarstig on 2010/01/19 03:05:53 |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 08:25:16
|
Ett filter kan skära med olika branthet och detta brukar man kalla av vilken ordning filtret har, och vanligast är filter av 1:a till 4:e ordningen. Man brukar säga att ett filter av 1:a ordningen skär med 6 dB per oktav och för varje extra steg lägger man på 6 dB, så ett andra ordningens filter skär med 12 dB per oktav, ett tredje ordningens filter skär med 18 dB per oktav osv. Men detta är en sanning med modifikation, eftersom man kan manipulera med komponentvärdena och då kan man få olika egenskaper vid delningsfrekvensen. 2:a ordningens Butterworthfilter skär med 12 dB/oktav men ett Besselfilter skär mycket mjukare och har på så vis bättre impulsåtergivningsegenskaper. Sedan har vi Chebyshevfiltren, dessa skär mycket brantare per oktav men har sämre impulsåtergivningsegenskaper.
Om man konstruerar ett 2-vägsfilter av 2:a ordningens Butterworthfilter så får man en total utsläckning av ljudet vid delningsfrekvensen. Polvänder man däremot ett av elementen får man istället en puckel på +3 dB, därför har det kommit ett filter som kallas Linkwitz-Riley (L-R). Ett L-R-filter ger inte någon puckel vid delningsfrekvensen, till skillnad mot 2:a och 4:e ordningens Butterworthfilter.
Med polvändning menas att du vänder på plus och minus uppe vid elementets anslutningar. Detta gäller 2:a ordningens filter. Man polvänder då vartannat element. I ett 3-vägsfilter (bas, mellan, diskant) polvänder man alltså mellanregistret, och i ett 2-vägsfilter polvänder man diskanten.
Polvändningen gäller som sagt bara filter av 2:a ordningen (alternativt också 3:e ordningens filter). Generellt sett bör du alltid prova att polvända alla element för att hitta fram till en lösning som låter bäst. För att undvika puckeln vid delningen bör du alltså använda Linkwitz-Riley-filter för 2:a och 4:e ordningens filter. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 14:38:41
|
Tackar för ett verkligen rakt och klart besked. Ska kolla om jag måste skaffa dyra nya delar till R-L annars behåller jag B. |
Mera bilder åt folket |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 15:44:33
|
Butterworth brukar oftast räcka för de flesta, har man inte hållit på mycket med filter så är det dumt att krångla till det,, Filter är (iaf enligt mig) det svåraste att lyckas med i en högtalare. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 20:01:51
|
Är det verkligen hörbart så att det stör eller är det något man bara ser vid mätning. Kompletterar jag med spolar i serie och nya kondingar går det på ca 1200 spänn så jag får nog vänta tills jag lyssnat på det jag gjort först. Tack så länge! |
Mera bilder åt folket |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/19 : 20:34:42
|
Nja, örat behöver en ljudskillnad på 3dB för att uppfatta en höjning av ljudet, under 3dB i skillnad är det väldigt svårt att höra skillnad. Nej bygg som du har tänkt och prova. |
|
|
|
Topic |
|