HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 CMLTL, ett Tangband bygge (Ritningar s.3)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PeterNol
Starting Member

29 Posts

Posted - 2010/01/25 :  20:21:04  Show Profile  Visit PeterNol's Homepage Send PeterNol a Private Message  Reply
Man tackar, det ser jag fram emot. Hör av dig då.......
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/02/02 :  21:54:28  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Byggbilder...

2 st 19mm spånklossar limmas i toppen för att justera resonansen på rätt plats.

Senaste dämpningen blev att klä hela pipans längd med filt

Ullen ligger nu endast ovanför elementet (8g/liter) vilket gör att jag får en fri passage ner mot porten. Internkablaget är draget under filten.

Den kombinerade foten och porten är under tillverkning, här skall även delningsfiltret in.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/02 :  22:07:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Snyggbygge med plywood och kex
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/08 :  22:14:25  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Mätningar 0-60 grader på 1 meter.

W4-657SB

28-847S

Finns lite filterpyssel till den som är sugen
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/08 :  22:16:48  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Snyggbygge med plywood och kex
Det var inte så bra att kexa 12mm plywood, hamnar lite väl nära kanten
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/09 :  06:52:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Har du båda uppställda? Bilder?

Detta är jag nyfiken på. Dom ser ju riktigt fina ut i dina mätningar.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/09 :  18:04:16  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Nej tyvärr, har endast en högtalare ihopmonterad då jag mätt upp den och ska labba med filtret först. Bilder kommer senare...
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/09 :  21:28:56  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Jag valde att prova en delningspunkt på 3000 Hz. Centrum avståndet mellan elementen är 150 mm vilket även ska ge en bra vertikalspridning vid 45 grader enligt Xdir.

Simuleringen visar den horisontella spridningen upp till 45 grader samt en fasvänd diskant

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/09 :  21:41:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Snyggt Mätavstånd?
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/09 :  21:55:28  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Tack! Mätningarna är gjorda på 1 meter.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/10 :  05:43:31  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Kul att du som vanligt är väldigt seriös.

Följer detta bygge med stort intresse!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/11 :  19:03:11  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Så en mätning med filtret inkopplat. Samma som simuleringen, 0-45 grader horisontell spridning samt diskanten ur fas.

Jag har beställt komponenter till bägge högtalarna, så snart blir det stereo lyssning
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/16 :  09:52:52  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Slutmonteringen är på gång sakta men säkert

Filtret får sin fasta plats under foten

Vår nya familjemedlem Flora på 8 veckor tar lite av husses tid, därför går bygget lite för sakta

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/16 :  10:42:02  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Filtret får sin fasta plats under foten

Rent teoretiskt borde det väl vara aningens bättre att sätta de stående spolarna diagonalt mot varandra
och de liggande på andra diagonalen ...

Fin vovve, kommer lära sig att tycka om musik.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/02/16 10:43:17
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/16 :  12:08:22  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Rent teoretiskt borde det väl vara aningens bättre att sätta de stående spolarna diagonalt mot varandra
och de liggande på andra diagonalen ...

De högra komponenterna är till diskanten och de vänstra till basen. Mellan dessa är det mer än 20cm, tror du verkligen detta kommer att påverka induktansen?? men jag förstår tanken...
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2010/02/16 :  12:25:37  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Asto: Dina trådar är verkligen intressanta
Ser fram emot att höra hur du tycker det låter eftersom jag själv är intresserad av något liknande :)

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/02/16 :  13:25:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
De högra komponenterna är till diskanten och de vänstra till basen. Mellan dessa är det mer än 20cm, tror du verkligen detta kommer att påverka induktansen?? men jag förstår tanken...

Med de avstånd du hade mellan dom på bilden ?

Nej, verkligen inte ...

Jag la bara märke till att du redan hade tänkt på det, så jag föreslog bara lite onödigt och ohörbar finputsning ...
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/17 :  06:37:43  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Jag la bara märke till att du redan hade tänkt på det, så jag föreslog bara lite onödigt och ohörbar finputsning ...
Bra att du var vaken finputs finns det alltid men tiden till det är det alltid för lite av...
quote:
Asto: Dina trådar är verkligen intressanta
Ser fram emot att höra hur du tycker det låter eftersom jag själv är intresserad av något liknande :)
Tack! Nu vet jag ungefär hur de låter, spelade med båda högtalarna första gången sent igår kväll Men de skall få en chans att spela in sig innan jag vågar uttala mig

Edited by - asto on 2010/02/17 06:38:27
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/02/17 :  12:14:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Tack! Nu vet jag ungefär hur de låter, spelade med båda högtalarna första gången sent igår kväll Men de skall få en chans att spela in sig innan jag vågar uttala mig

Mellan 06:37 i morse och 12:12 så är det 5 timmar och 35 minuter....

Nå! Hur låter de då???!???

Skämt åsido, jag är mycket nyfiken på dessa. Jag själv gillar MLTL principen, och vet att den kan prestera en hel del.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/17 :  14:10:55  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Mellan 06:37 i morse och 12:12 så är det 5 timmar och 35 minuter....

Nå! Hur låter de då???!???

Skämt åsido, jag är mycket nyfiken på dessa. Jag själv gillar MLTL principen, och vet att den kan prestera en hel del.

Vi satt precis och spelade lite sällskapspel med familjen. Frugan frågade vad det är som durrar i golvet...

Det är ett par 4" basar som står och mjukar upp lite i källaren
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/17 :  16:37:34  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Trevligt att bygget går framåt!

När du får tid måste du fixa fram en ritning på det hela, tror det är många som sitter med just dom här elementen i garderoben i väntan på någon trevlig konstruktion!

Jag har kollat tråden 2 gånger om dagen nu, och kan inte vänta tills du ger ett utlåtande om ljudet ur dessa läckra skapelser!

Har du någon bild där dom står uppställda?

Jag byggde en liten basreflex konstruktion med just dessa element för några år sedan, och det jävliga var att jag tyckte diskanten behövde ganska många timmar att "spela till sej"...

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:14:05  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ja, om intresse finns så kan jag självklart dokumentera bygget så fler kan bygga.

De ska nog få lite fler timmar på sig och jag måste även få tid att prova ut en bra placering i rummet. Lyssnings intryck kommer lite senare, försök att härda ut

Visst! en bild säger mer än tusen ord. Högtalarna är vit laserade

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/17 :  19:46:26  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Åh, ganska exakt vad jag hade fantisera mej fram till att det skulle kunna se ut!

Så sjukt snyggt med en baffel som täcker lådan bakom!

Tryck in repeat, höj volymen, sov på saken!

Imorgonkväll är dom kanske hyffsat nära sanningen

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2010/02/17 :  20:08:32  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Grymt snyggt !

Kan man få ett foto bakifrån också ?
Go to Top of Page

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2010/02/17 :  20:28:20  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Mycket fint, Passar verkligen där dom står.

Mvh / Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000