HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bas och subwoofer i samma låda?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/17 :  20:26:50  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har tänkt mig att låta en 15":s bas sitta bredvid en 15":s subwoofer i samma låda. De olika Baselementen har samma känslighet. Finns det några nackdelar med att ha dom i samma låda? Jag tänker köra dom med var sitt slutsteg.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/17 :  21:19:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sätt en mellanväggg mellan dem så de inte är i akustisk kontakt med varandra så kommer det gå bra.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/17 :  21:52:30  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Att sätta en mellanvägg är tyvärr totalt omöjligt. Min tanke är att om jag som nu låter den ena 15":aren falla med 6dB/okt. vid 40Hz och subbasen kommer med 24dB/okt. vid 50Hz så kommer ingen av dom att motarbeta varandra. Det här är inget som jag naturligtvis är säker på men grejerna till det här finns hos mig. Det är "bara" att sätta igång vilket inte är så lätt med tanke på vad mina lådor väger redan som det är nu. Det kan bli bra men det kan också bli en flopp.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2010/01/17 :  22:19:08  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Gör inte det. Har du möjlighet att även fysiskt skilja dem åt med helt separata kabinett, men ändå bredvid varandra, så är det ännu bättre. Lådresonanser är en styggelse.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/01/17 :  22:28:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
För att dra ett exempel på vad som kommer hända:

När subelementet slår vid låga frekvenser kommer det andra elementet att fara ut och in på grund av de över och undertryck som bildas i kabinettet. Således möter inte subelementet rätt motstånd från den komprimerade/expanderade luften i lådan samt att ljud i motfas skapas mot omgivningen av det andra elementet.

Sätt dem i varsitt kabinett.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/17 :  22:31:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
1. Att dom inte skall påverka varandra förutsätter att både 6dB och 24dB inte påverkar fasen alls, eller att de påverkar den exakt lika över hela respektives passband, ganska omöjligt....tror jag.

2. Delar de låda kommer de utan tvivel påverka varandra bl.a. slavbas-effekter.

edit: rättat lite....sista delen är nog ungefär vad Petter skrev, den första delen är att man försöker dela två element olika i samma låda...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2010/01/17 22:35:09
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/18 :  13:14:24  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Det går alldeles utmärkt att sätta dem i samma låd, fast det kommer att låta
för j**ligt....
Skämt å sido, jag har testat, det går inte. Orsaken är som Petter o magils
beskriver. Har man otur och basen har "rätt" massa kan konen slås sönder.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2010/01/18 :  13:25:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
För att sälla mig till pessimistkören så kan jag tänka mig att midbaselementet kommer att alstra väldiga back-EMKspänningar när subben börjar röra på sig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/18 :  13:29:02  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det som fick mig att fundera på det här var att JBL själva använder två olika 15":are med olika delningsfrekvenser i Everest 6600. Jag såg en sprängskiss på Everest och såg att lådan inte var delad. Det kanske är annorlunda om man som jag har en sluten låda.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/01/18 :  13:46:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
JBL använder lika element så som brukligt i en x.5-vägare. Den ena
delas lägre än den andra, men ingen av dem har ett högpassfilter. Så
båda elementen möter samma motstånd vid låga frekvenser. Det har
inte med lådprincipen att göra.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/18 :  18:38:15  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Som PP skriver så kan man dela vid olika frekvenser men då bör elementen
vara exakt lika. Jag byggde en mellanregisterlåda en gång med två olika
element i. Den ena hade f0 vid 80hz och den andra vid 50hz. Det lär ungefär
som att prata i en Gevalia kaffeburk typ större från 70-talet.

Jag ha mätt lite back-EMKspänningar, som fuling, nämner. Det är inte så
farlit då elementet som inte jobbar gör det därför att den har ett filter
som stoppar det jobbet. Filtret tycks också stoppa back-spänningar.

Det finns högtalarbyggare (även kända) som har vänster och höger sub-bas kanal i samma
låda. Verjkar fungera bra men så är elementen identiska och så brukar sub-signaler
vara i mono (men inte alltid).

EDIT:
Jag är inte onykter det ser bara ut så när jag i hastigheten missar
tangenter ibland. Det kn hnda iblnd nr man gåt öve 50 i åler.

Edited by - linnar on 2010/01/18 18:41:23
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/18 :  21:22:55  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Jag byggde en mellanregisterlåda en gång med två olika
element i. Den ena hade f0 vid 80hz och den andra vid 50hz. Det lär ungefär
som att prata i en Gevalia kaffeburk typ större från 70-talet
Anledningen till det var fasvridning mellan elementen. det kan låta lite plåtigt som du beskriver. Jag har tittat i en manual på franska som jag inte förstår. Där står samma modell för båda basarna, men med olika delningsfrekvenser. Delningarna är 150-700-20K. Titta på sidan 11 i den här länken:
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/OwnersManual/Owners%20Manual%20-%20Project%20Everest%20DD66000%20%20%28French%29.pdf

Jag börjar förstå att jag kanske måste bygga två 50 liters slutna sublådor.

Edited by - gcs on 2010/01/18 21:42:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000