HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur mäter man C, L och R?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/01/16 :  11:37:49  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Hur mäter man sina kablar?
Inte för att jag tror det påverkar speciellt mycket men det skulle vara kul kuriosa att kunna mäta upp dem.
Resistansen är väl rätt enkel, en multimeter och så är man färdig.
Hur funkar det med kapacitans och induktans? Måste man tillverka en mät-rig eller kan man mäta det enkelt med multimetern där också?
Just nu har jag bara en billig Biltema multimeter så jag har ordentlig mätutrustning på önskelistan.

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2010/01/16 :  12:19:21  Show Profile Send gammelnalle a Private Message  Reply
Varför behöver du det?? Och vilka kablar gäller det? Nätkabeln , Högtalarkabeln??

Enklast för att få reda på kapacitansen är att gå till tillverkarn och fråga. Men NORMALT är kapacitansen så liten att det inte är mätbart med vanliga instrument (Mätkablarna ger ofta MER fel än själva mätobjektet)
Så vida du inte har 100tals meter förståss....

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/16 :  12:57:08  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Svaret är att det gör du inte...
Resistensen kan du förstås mäta själv om du har rätt utrustning, fast även det är lite trixigt efterom det är så små värden vi talar omö du måste definitivt använda en 4-punkts mätning så en vanlig handmultimeter går bara att använda om du dessutom har en bra strömkälla (som du dessutom lär få vrida upp rätt högt för att få en vettig spänning över kabeln).

Att mäta L och C i en vanlig kabel med utrustning hemma är nog väldigt svårt, jag tror jag till nöds skulle klara av att koppla ihop något på jobbet som klarar det men då har jag tillgång till en väldig massa mätutrustning. Att göra det med en vanlig multimeter går inte.

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/01/16 :  12:58:59  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Inget egentligt behov, mera experimentlust och nyfikenhet. I mitt fall så gäller det högtalarkabel och Interconnect.
Det skulle vara kul att undersöka hur olika kabeluppbyggnader påverkar egenskaperna. Tvinna, fläta, avstånd mellan ledningar osv...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2010/01/16 :  13:01:14  Show Profile Send gammelnalle a Private Message  Reply
Litar du inte på sak-kunskapen???

B alias mojonisse

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/16 :  13:48:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sakkunskap????
Kapacitansen mäter du enklast med en mätbrygga. Sådana finns från enklamodeller som ger 4-5 siffror till mer komplicerade 15-dekaders som måste stå i skärmburar för att inte störas ut.

Du kan ju också beräkna kapacitans och induktans. Formler finns i TEFYMA.

Frågan är ju kul att ha svar på om man vill skapa en modell hur kablar fungerar och hur de kan påverka ljudet så mycket ...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/16 :  15:15:33  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Men hur många har en brygga hemma?

Upptäckte förresten av den brygga som finns avbildad i wikin om bryggor är den modell vi använder på jobbet (fast den vi använder är lite moddad för bättre nogranhet), jag tror enda skillanden är att vi har kontakter på framsidan också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitance_meter

Fast det vette sjutton om jag skulle vilja använda den för att mäta kapacitansen på en kabel om jag var ute efter vettig nogranhet.

En bättre(dvs dyr) LCR meter borde fungera så länge man har hygglig koll på vilken kretsmodell man bör använda.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/16 :  19:06:03  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Jag gjorde lite mätningar på olika högtalarkablar för nått år sedan.
Efter flera omgångar olika mätningar med diverse instrument lade jag ner
det hela. Jag fick allt för spridda och motsägelsefulla värden.
När jag använde oscilloskåpet var det samma där. Svårtydda mycket
spridda resultat.

Som f95toli säger så mäter man troligtvis upp mätinstrumentens egna fel
parat med lite annat som inte hör till själva kabeln.

Det som går att mäta är impedansen men även resistansen om man har ett
riktigt instrument för detta.

Jag är tveksamt försiktig när jag läser andras kabelmätningar. Det kan finnas
inbyggda fel även där.

Värden från normalspecade kablar är så små och skiljer sig från varandra
så extrem lite att instrumenten troligvis får vara specialbyggda för ändamålet.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/17 :  18:34:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag var ju tvungen att mäta själv. Mätmojängen är en Voltcraft LCR-9063, inhandlad för en struntsumma på Conrad. Arbetsprincipen är säkert någon sorts tidsmätning, upp/urladdning eller frekvens där L resp C deltar på något sätt. Jag orkar inte leta fram specarna på instrumentet utan mina mätdata får tas ganska kvantitativt.

Min kabel är min, vid detta laget väl in- och utbrända 5mm2 högtalarkabel, inhandlad på Cedmerts Radioaffär i Nybro för kanske 20 år sedan. Ena kabeln är längre än den andra pga av ena högtalaren står längre bort.

Kabel 1:
R - 0,3 Ohm
L - 0,036 mH
C - 0,27 nF

Kabel 2:
R - 0,3 Ohm
L - 0,017 mH
C - 0,14 nF

Nu kan man ju faktiskt göra en grov skiss på HUR dessa kablar påverkar ljudet.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/01/18 :  13:23:44  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Ptja, inget här i livet är ju gratis...
Men ska jag få en vettig LCR-meter av tomten nästa jul så får jag nog vara bra dj**la snäll. :P
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/18 :  13:45:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Till enkla mätningar med några % mätonogrannhet duger en sådan här enkel historia. Vad har jag använt min maskin till?! Mäta spolar i delningsfilter, mäta motstånd där jag inte kunnat avgöra färgkoden och en och annan konding av samma orsak.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/01/18 :  21:47:39  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag tror att man får försöka hitta en som mäter pF om det ska ge någonting när man mäter kabel. Och uH blir det väl också?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000