Author |
Topic |
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 20:13:54
|
Hejsan! Nu känner jag för att spela mina gamla vinylskivor(lite less på mp3 :) ) igen och för att kunna göra det så måste jag sätta ihop ett system av något slag. Då jag gillar rör av någon anledning så hade jag tänkt renovera en Andersson Triod 750 som jag har kommit över. Den är dock modifierad till oigenkännlighet bla med r120 rör, extra Ecc81 mm. Jag har inte någon aning vad det är för krets och ett av r120 rören saknas så jag tänkte att det är lika bra att börja om från början och återställa den till original. Jag har fått ett schema på originalkretsen(svårläslig scan). Bild på stärkaren:
Har några(2000) frågor dock.
Om någon har en bild på innanmätet av en Triod 750 skulle det vara toppen, kul att se hur dom såg ut original.
Är det Lundahl transformatorer som sitter i den? Någon som vet modell eller har ett kopplingsschema?
Vilka rör är att föredra eller spelar det ingen roll? 2a3 eller 6B4? Pris och tillgänglighet har betydelse :)
Vilken förförstärkare bör jag satsa på? Läste på detta forum att Triod 750 passar bra med Edison One. Vill gärna bygga själv och så enkelt som möjligt. Vill kunna köra Phono, CD och aux(?). Jag har kvar en gammal Ariston Icon sen 80-talet, behöver en bättre pickup.
Vilka högtalare bör man införskaffa? Har fått tips om lättdrivna "full range", bla fostex. Har också sett "bara baffel" och det verkar ju vara intressant.
Jag är inte skolad i elektronik utan bara glad amatör, har byggt enkla gitarrförstärkare tidigare. Bra hobby som inte tar så mycket utrymme i anspråk och jag gillar musik. Har dock mycket att lära mig nu... :) Mycket bra forum förresten! |
Edited by - miniwatt on 2010/01/15 20:40:29 |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 20:32:58
|
Hej Miniwatt Jag skulle börja med att ta kontakt med Erik Andersson. Även om du tänkt att göra jobbet själv så kan du säkert få ett och annat tips av Erik Mvh Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 20:37:51
|
quote: Hej Miniwatt Jag skulle börja med att ta kontakt med Erik Andersson. Även om du tänkt att göra jobbet själv så kan du säkert få ett och annat tips av Erik Mvh Pix
Hej! Jo jag har fått ett schema av honom. Vill inte plåga honom med allt för mycket mail, så jag tänkte att jag provar här också. |
Edited by - miniwatt on 2010/01/15 20:38:33 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 20:47:05
|
Någon borde åtalas för plågsamma rörförsök .... Jag tror att inte ens jag lämnar sådant ifrån mig.
Lycka till, skulle jag säga. Här har du ju verkligen ett kul renoveringsobjekt och är du bara lite noggrann får du absolut något riktigt bra till slut. |
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 20:59:04
|
quote: Någon borde åtalas för plågsamma rörförsök .... Jag tror att inte ens jag lämnar sådant ifrån mig.
Lycka till, skulle jag säga. Här har du ju verkligen ett kul renoveringsobjekt och är du bara lite noggrann får du absolut något riktigt bra till slut.
Jo jag hade tänkt låta detta ta tid och försöka göra det rätt. Med lite tjurighet och en hel del dumma frågor så kanske det löser sig. Har läst en hel del gott om denna förstärkare. |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 21:20:16
|
Usch vilken våldtäkt.... har en sådan själv fast i orginalskick. Jag har kört min med passiv volymkontroll och det har fungerat fint. 6b4 rör är väl att rekommendera då du har 6v glöd ur trafon (istället för 2,5v som 2a3 vill ha)
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 21:24:02
|
Det blir säkert jättebra Miniwatt Jag tror inte det är Lundahls trafos i ditt steg Lundahl brukar använda C-kärnor, Men dessa är säkert ok
Jag tycker att det ser ut som ett skoj projekt Du har ju de dyra bitarna intakta Trafos och chassi. Rören är ju ändå förbrukningsvara och "småkraffset" i lådan är ju bagateller. Så riv ut, skubba rent, lacka om och den blir som ny /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 21:29:28
|
quote: Usch vilken våldtäkt.... har en sådan själv fast i orginalskick. Jag har kört min med passiv volymkontroll och det har fungerat fint. 6b4 rör är väl att rekommendera då du har 6v glöd ur trafon (istället för 2,5v som 2a3 vill ha)
Ojdå, du skulle inte kunna tänka dig att visa lite bilder på din? Lite innanmäte och chassie? Såg en bild på Erik's hemsida och då var trafoskyddet av polerad metal, var dom så?
Ok, så detta är originaltrafosarna, har du likadana? Hittar inte ens ett datablad för r120 som sitter så jag vet inte vilken glöd de har. Fast jag läste att de är ganska lika 2a3. |
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 21:34:28
|
pix: Jo precis vad jag har tänkt göra. Det vore dock smidigt om någon visste på rak arm vilka trafosar detta är, ett långskott :) Ska se om jag hittar något serienummer e.d.
Då det är fulborrat i chassit funderar jag nästan på att lägga en heltäckande plåt på ytan där rören sitter. Kanske polerat rostfritt eller liknande. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/01/15 : 22:06:00
|
Miniwatt, Jag tror att bara Erik vet säkert Har hört någonstans att dessa (Andersson & Edison) är lindade efter spec. Dvs ingen standardtrafo, men vill du vara säker så kolla med Erik. han brukar ju hänga här på forumet Mvh /Pix
|
Edited by - pix on 2010/01/15 22:15:30 |
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 09:16:25
|
pix: Har du en passiv volym med optokopplare? |
|
|
El_D
Member
171 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 13:50:35
|
miniwatt, Jag har lite prylar till chassiet liggande, bl.a. trafokåpa (kromad) Hör av dig via PM om du är intresserad. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 15:44:24
|
Det är mycket sorgligt att se en välljudande och funktionell förstärkare fullständigt ramponerad på detta sätt av någon "Mirakelproffessor"/amatör. Visserligen har man rätt att göra vad man önskar med sin egen apparat, men den bör definitivt inte överlåtas på någon annan person utan att denna vet vad det är frågan om. Vilket det inte verkar vara i detta fall.
Jag har sagt detta förut, köp inte rörförstärkare per annons utan att säkert veta att de ej är modifierade av någon oaktoriserad klåpare, vilket det tyvärr finns en mängd av. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
Edited by - Erik Andersson on 2010/01/16 15:45:04 |
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 16:54:15
|
Hej Erik! Jag visste inte vad detta var då jag fick den, det visste inte han jag fick den av heller det är jag 100% säker på så skadan skett långt tidigare.
Jag vill gärna återställa den till originalkrets då den blivit lovordad. Lite hjälp skulle dock inte skada, eller är det inte någon bra idé? |
Edited by - miniwatt on 2010/01/16 20:22:39 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 21:38:43
|
Jag tycker också att det är synd när en fin förstärkare pillras sönder Det är ett fint steg i originalskick och uppenbarligen har någon klåfingrig person härjat friskt. Synd, men det är ju inget man kan lasta dig för miniwatt
Om du bestämmer dig för renovering så tycker jag att du skulle försöka få de delar du tänkt använda vidare, uppmätta. Synd om du lägger ner massor av jobb, och det visar sig att även de delar som ser ok ut, är trasiga Har någon pillrat så här grovt, så kan han/hon mycket ev. kört sönder transformatorerna också.
Koppla loss nättrafon och mät upp samtliga spänningar. Gärna med en last som motsvarar arbetsbetingelserna i förstärkaren Resistansmät utgångstrafona. Skulle de vara "trasiga" så är det pga de gått för varma (dvs för hög ström) och det kommer du att märka med en vanlig multimeter. Har du inga kortslutningar eller avbrott, så är de säkert ok. Jag kan hjälpa dig att induktansmäta dem men jag tror inte detta är nödvändigt om du gjort resistansmätningen
Mvh /Pix
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 21:49:33
|
Miniwatt, Sorry missade din fråga quote: pix: Har du en passiv volym med optokopplare?
Nej jag har inte provat optokopplare (ännu ). Men många pratar gott om dem
Jag har använt en stegad omkopplare, typ ELMA 04) i mina försteg.
Det jag kör är den enklaste modellen "seriell resistansstege" med ickeinduktiva resistorer typ (Holco). Denna jag byggde för min senaste "knodd" Pix Denchi
Mvh /Pix
|
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 22:47:28
|
Pix: Tack för dina svar! Jo jag är sugen på att renovera den, det skulle vara roligt och man lär sig en hel del. Synd bara att man inte sett ett original, hade varit bra att få se hur jordningen var gjord, övrig layout, fabrikat på komponenter med mera. Resten av komponenterna är väl bara att kasta och ersätta med nya, f.ö har jag faktiskt några K40Y-09 PIO som skulle passa senare, har hört gott om dom. En bit dit dock.. Bra, jag ska mäta upp trafosarna, jag tror jag börjar med att mäta resistansen för lindningarna.
Din stegade omkopplare var riktigt snyggt gjord! Jag hittade en tråd om optokopplare på 250 sidor på diyaudio.com, jag har inga referenser men det låter ju bra det dom säger :)
Jag undrar dock om jag har rätt schema för denna :\ .. inte säker men jag vill inte lägga upp schemat här utan lov. |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2010/01/16 : 23:48:11
|
Miniwatt,använd sökfunktionen här på forumet och sök på Lightspeed så hittar du en del om optokopplar-volymen. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 20:19:22
|
Mc Square: Jo det fanns lite om lightspeed, såg också mostertråden som finns på diyaudio.com. Verkar vara lite krångligt att få tag på optokopplare, finns dom numera i Sverige?
quote: Koppla loss nättrafon och mät upp samtliga spänningar. Gärna med en last som motsvarar arbetsbetingelserna i förstärkaren Resistansmät utgångstrafona. Skulle de vara "trasiga" så är det pga de gått för varma (dvs för hög ström) och det kommer du att märka med en vanlig multimeter. Har du inga kortslutningar eller avbrott, så är de säkert ok. Jag kan hjälpa dig att induktansmäta dem men jag tror inte detta är nödvändigt om du gjort resistansmätningen
Har mätt lite nu. På nättrafon har jag: 6.64v, 6.63v, 50.9v och 252v. Båda glöd har centertap. Sen finns det 3 tåtar som är avklippta som har ledning mellan sig. Jag mätte 73v, 115v och 42v inbördes. 1.5, 2.2 och 3.5 ohm.
Utgångstraforna: Samtliga tåtar från sekundärsidan var ihopvirade respektive(syns på bilden högst upp). Det förstår jag inte riktigt, är lindningarna lika? Jag virade upp dom och mätte mellan de som hade ledning mellan sig. OT1 Primär 25.5 och 29.2 ohm resp halva. Sek 1.53, 1.60, 1.67 ohm OT2 Primär 26.5 och 29.5 ohm resp halva. Sek 1.10, 1.19, 1.25 ohm
Hur tycker du(ni) det ser ut? Vad har jag missat mäta(det vet jag att jag har ? |
Edited by - miniwatt on 2010/01/17 20:20:09 |
|
|
El_D
Member
171 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 20:33:48
|
Optokopplarna finns på www.electrokit.se Just nu verkar de dock inte ha några på lager. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 20:59:11
|
Spänningarna från Nättrafon verkar ju vettiga 252V för +HT spänning 50,9V för Biasspänning samt 6,3V för glöden
Mätningen av transformatorerna säger inte så mycket. Men efterssom bägge transformatorerna mäter förhållandevis lika så är det säkert inga kortslutningar eller avbrott i dem Lite konstigt att OPT 2 mäter lite lägre än OPT1 på sekundärsidan, men det kan vara svårt att mäta låga resistanser med en vanlig multimeter.
Mvh /Pix
|
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/17 : 21:27:06
|
EI_D: Tack, då ska jag kolla med dom!
quote: Mätningen av transformatorerna säger inte så mycket. Men efterssom bägge transformatorerna mäter förhållandevis lika så är det säkert inga kortslutningar eller avbrott i dem Lite konstigt att OPT 2 mäter lite lägre än OPT1 på sekundärsidan, men det kan vara svårt att mäta låga resistanser med en vanlig multimeter.
Jag provade lägga på en spänning nu på 5.2v på sekundärsidan. Det gav 83.5v på primärsidan. Testade samtliga tåtar och det gav samma resultat, borde de inte vara lika då? Ratio 16:1 (256) Hittade 2a3 och den verkar ska ha 5k i push pull(samma för 6b4?), ska jag köra med 16ohms högtalare då eller? Behöver lite hjälp här |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2010/01/18 : 15:46:36
|
Här kommer en gammal scannad bild på min 750.
Denna gick jag igång på så lycka till med renoveringen, men frågan är om det är värt det i annat syfte än att lära sig. Förstärkaren som sådan är ett mästerverk, så jag hade försökt hitta en som funkar istället. MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2010/01/18 15:48:53 |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2010/01/18 : 17:54:49
|
Fantastiskt vacker stärkare! Rören 2A3 och 6B4 låter utmärkt bara man får tyst på dem.(dvs får dem att inte brumma) Jag tycker det är en klar ide att renovera objektet.
Det sitter lite fler rör i Lechs stärkare än i miniwatts. Är de extra rören ett RIAA-steg?
Någon som frågat Erik Andersson om tillåtelse att lägga upp ett schema? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
miniwatt
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2010/01/18 : 18:08:06
|
Hej Lech! Tycker det är synd att inte använda delarna och när jag har dom tycker jag det är lika bra att återställa den till den krets som var tidigare, speciellt när man hör så mycket gott om den. Fast din verkar också vara modifierad. Är det ett likriktarrör som sitter där eller? Triod 750 har enligt det schema som jag har fyra 6B4 och fyra ECC88. Förresten har du någon bild på insidan?
Bardis: Kul att du tycker det är en bra idé! Jag har ett schema men jag har inte frågat om lov att lägga upp det än. Skulle vara enklare att ställa (och svara) på frågor då.
Det är dock något som inte stämmer med min. Det är ditsatt en extra novalsockel, ser det tydligt på borrningen. Det betyder att det var ursprungligen tre ECC88(?) och fyra 6B4 på denna. Så det kan inte vara en Triod 750 jag har, inte enligt schemat som jag har i alla fall. Helt original kommer den aldig att bli då jag inte vet hur komponentlayouten var gjord. Skulle vara kul att se en bild. |
Edited by - miniwatt on 2010/01/18 18:09:59 |
|
|
El_D
Member
171 Posts |
Posted - 2010/01/18 : 18:44:39
|
Det kanske har varit en Andersson PE265 från början. Den har tre novalsocklar i originalutförande. |
|
|
Topic |
|