HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Identifiera element i Luxor Briljanthögtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cicaro
Starting Member

11 Posts

Posted - 2010/01/13 :  07:37:07  Show Profile Send Cicaro a Private Message  Reply
Hej!

Har kommit över ett par Luxor Briljanthögtalare 6831(Rundstrålande ufon) med carlssondöden på basarna(de behövte kantas om). Därav ägnade jag måndagen åt att kanta om de 8"s orginalbasarna som satt i och fick ett makalöst ljud för så små högtalare.

Eftersom dessa högtalare ger såpass bra ljud att jag ämnar testa dem som satteliter i kombo med mina Dali som är i vardagsrummet och trivs med Marantzstärkaren. Därav hade jag tänkt att uppgradera delningsfiltret i dem, delningsfiltret bestod enbart av ett högpassfilter. Eftersom baselementet således även fick diskanternas frekvenser tänkte jag lägga till ett lågpassfilter för att dämpa de höga frekvenserna något och för att skona elementet, även om jag tror det är ett bra element så lär det knappast vara gjort för att ta hand om alla frekvenser.

Således, någon som i en garderob eller ur minnet kan gräva fram vad detta är för luxorelement(eller vem som egentligen tillverkat det) så jag kan få reda på vilka frekvenser elementet är specat för och börja testa ut ett lämpligt lågpassfilter?

Nu till saken, på baselementen stod enbart
Luxor 4808374
8"-.374

Hälsn.
Olle

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/01/13 :  08:54:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det går ju alltid att mäta TS-parametrarna på det

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Cicaro
Starting Member

11 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:09:53  Show Profile Send Cicaro a Private Message  Reply
Jopp, har dock varken kunskap eller utrustning till det så skulle helst slippa :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000