HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hemmabio = TH?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:10:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det kommer gå bra med spik och lim. Du ska inte släpa runt på dem.
Snåla inte med limmet bara och använd tvingar för att få högt tryck.
Hornets bredd är uträknat för inga stag, så om du stagar måste du
lägga till stagets bredd till hornet, eller halva bredd om det
stagas sparsamt. Staga i så fall som Dahlberg gjort:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75301&whichpage=6&SearchTerms=Dahlberg

Ritning:

Jag hade byggt i spån. Spricker inte som MDF och kostar 1/4 av priset för plywood.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:17:28  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Då ska jag ut och leta spånskiva! Vilken tjocklek tror ni på? 22mm eller klarar man sig på 18-19?

Tack för ritningen! Inte ens jag kan misslyckas!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2009/12/28 22:17:58
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:18:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Var så god 22 mm är det som gäller.

Edited by - PetterPersson on 2009/12/28 22:19:16
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/12/28 :  22:20:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tänk bara på hur måtten är satta, så att du inte glömmer räkna med eller räkna bort en skivtjocklek på diverse ställen.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2009/12/29 :  08:09:25  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
PP / Circlo.

Skulle det fungera att ha öppningen åt sidan ?

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/29 :  08:50:00  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Frågan är hur mycket stagning som går åt egentligen? Iom att hornet är veckat som det är så borde det i sig ge bra stadga. Sedan är det betydligt beskedligare mått på allting jämfört med många andra horn med 15" basar och dubbla bredden mot dessa.

Lite stagning gör säkert gott, men jag tror nog inte att jag behöver köra vanvettigt mycket.

Angående hur elementet ska i så gissar jag att JBL-basen är tillverkad så den inte går att skruva i "bakifrån" utan man får sätta dit den i baffeln direkt när man bygger? Blir svårt att klämma in den basen i ett mellanrum på 4 cm...

Tomrummet mellan hornväggarna direkt under elementet kan väl med fördel sandfyllas? Gissar att det kan bli en rätt skojig resonanslåda annars? Ger lite extra vikt åt bygget med, även fast det säkert kommer väga as ändå...

Frugan var väl sådär lagom imponerad av måtten, men vi får se vad hon säger när de väl står hemma sen. Annars får jag falla tillbaka på "Hightower" istället och skippa sista oktaven och den extrema ljudstyrkan.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/12/29 :  12:53:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
22 mm spån skall stagas en del. Jag byggde en TH för en 5,25 tummare i 22 mm spån, och väggarna bågnade en del av trycket. De var ca 14 x 120 cm stora fria ytor utan stag och man kände oväntat stora flexningar i matrialet med handen. Jag tycker oxå att det lät lite faddare än det borde, men det kan ha berot på flera faktorer än bara flexande spånplatta.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/29 :  13:39:33  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Hade tänkt mig att staga ungefär såhär med 22mm skivor (ursäkta den usla bilden, finns bara paint på jobbdatorn. Det gråa är stagen, hoppas ni fattar principen)

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/29 :  14:02:26  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
PP -> Ifall frugan skulle få spader så vore jag väldigt tacksam att få en detaljerad ritning på Hightower också!

De kanske skulle funka bra till datorn dessutom...

Nån skillnad mellan 4 och 8 ohms varianten på Audes drivern? 4 ohm ser ut att ha lite mer output längre ner i frekvens och 1,5db högre verkningsgrad.

Edited by - OcA on 2009/12/29 14:35:00
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/12/29 :  15:25:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det ser bra ut. Sätt extra stag vid elementets framsida så nära
elementet som möjligt enligt skiss. Låt stagen vara ca 20 cm långa
och ca 20 cm mellan stagen. Sen får det bli så pass många stag det
blir i horngången. Enklast är att bygga klart hornet först utom
sista sidan. Sedan rita under en ca 20 cm bred skivbit och såga var
stag för sig med stick eller cirkelsåg och skjuta på plats. Använd
mycket lim och vinkla staget så att limmet inte smetas ut innan det
är på plats, se bild. Ett tips är att göra en limdistans (halva
hornets innerbredd minus halva stagtjockleken), som gör att stagen
kommer på rätt höjd i hornet. Stagar du på detta vis, så lägg till
11 mm på hornets bredd.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/12/29 :  15:30:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
PP -> Ifall frugan skulle få spader...

...Så får du få henne på andra tankar, bara du gör dem snyggt så kommer
de inte märkas. Jag lovar. Ställ en myslampa ovanpå också

quote:
PP / Circlo.
Skulle det fungera att ha öppningen åt sidan ?

Du kan göra på detta vis, fortsätta sidostyckena och såga/fräsa ut hål, upphöjt 20 cm:

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/29 :  15:33:47  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kanoners! Då var inte helt ute och cyklade iaf!

Kvinnor kan vara envisa...

Vore himla käckt med ritning på Hightowern, kan ju passa perfekt till datorsystemet med mina små Tangent-stativare om inte annat!

Edited by - OcA on 2009/12/29 15:38:09
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/12/29 :  17:11:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okej då...

29 cm brett invändigt plus halva stagtjockleken enligt ovan.

quote:
Kvinnor kan vara envisa...

Nja, de ska bara behandlas på rätt sätt, då får man som man vill
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2009/12/29 :  17:22:53  Show Profile Send jonsson a Private Message  Reply
petterpersson:
Riktigt snygg lösning på benen! Ett tips för att spinna vidare på temat: såga och fräs till en "lådfront" eller och sätt längst ner och sedan ett par "dörrar" ovanför dem, avsluta det hela med att sätta valfria knoppar eller handtag på "dörrar" och "lådor" och ett par gångjärn på sidorna..

-"Åhh snygga skåp! Nya!? Vad har ni idem!?"
-"tack! Jajjamen!! 20-60Hz.."

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/29 :  18:49:06  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
PP -> I ord sanning!

Tack för ritningen, ska bjuda hustrun på champagne och beluga så får vi se om det finns pengar kvar till horn sen!

Blir inte denna lite vinglig om man har mynningen mot taket? Kanske ett utvändigt stag kan hjälpa till lite grann med den detaljen iofs... Om vi kör mynning mot golv, är det samma variant av fot och höjd på foten som gäller även för denna?

Nu ska det funderas och göras behovsanalys... Och övertala... Och kolla sparkontot... Osv osv... Det lär dock bli byggtråd i vilket fall!

Hatten av från mig till dig Petter!

Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2009/12/30 :  08:33:42  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
PP / Cirklo.
Skulle det fungera att ha utgången åt sidan som Tom Danley har i sin TH Spud där man kan välja var man vill ha utgången,
eller är den här beräknad att ha rakt "utblås" mot golv ? En sidoutgång skulle ju vara en enklare lösning som dessutom ger en lägre låda.

Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2009/12/30 :  08:35:56  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
PP / Cirklo.
Skulle det fungera att ha utgången åt sidan som Tom Danley har i sin TH Spud där man kan välja var man vill ha utgången,
eller är den här beräknad att ha rakt "utblås" mot golv ? En sidoutgång skulle ju vara en enklare lösning som dessutom ger en lägre låda.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/30 :  09:52:59  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
PP -> Tänkte på om det är något speciellt mått för baffelhålet i de båda hornen, mätt från botten på ljudledningen? Kan tänka mig att det är rätt viktigt att elementet inte hamnar för högt eller för lågt...

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/01/02 :  13:40:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:

Jo, jag vet och håller med dig. Problemet är att hornets avslutande del
blir väldigt odefinierad i höjd. Så vill man inte bygga en testlåda
och kolla så att avstämningen ligger rätt så är det bättre att det
blir rätt från början. Därför är det ritat så.

quote:
PP -> Tänkte på om det är något speciellt mått för baffelhålet i de båda hornen, mätt från botten på ljudledningen? Kan tänka mig att det är rätt viktigt att elementet inte hamnar för högt eller för lågt...

Var elementet placeras är väldigt viktigt. Så nära hornets början som möjligt ska det sitta, som på bilderna.

Bulldozer kan sedan höjas upp 15 cm från golvet på nedanstående sätt. Tar man upp hål i den sida som vetter ut mot rummet kan man sänka hornet ytterligare någon cm.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/02 :  15:50:44  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ok, då är jag med, tack!

22mm spån på Bauhaus kostade 200 spänn skivan, det var billigt, ca 70-100kr billigare per skiva jämfört med andra byggvaruhus i trakten...

Jag lär återkomma med fler frågor när jag närmar mig byggstart!

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/04 :  19:25:54  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Då har riksdagen haft sammanträde och beslutet föll på hightower av den enkla anledningen att de andra ansågs lite för klossiga och svårare att gömma undan... Men jag gråter inte!

Att kunna peta ur sig de ljudnivåerna vid så låga frekevenser har jag inte sett en köpesub söder om 20k klara av...

Materialet kommer gå på ca 2500kr totalt med element och allt. Färg och tapet har jag kvar sedan tidigare...

Har också lämnat in ritningen till ett par lokala slöjdare så får jag ett par offerter på allting färdigbyggt. Har inget element (sic!) i garaget och nu är det lite för kallt att stå och slöjda där inne. Får se vad de kan tänkas ta för jobbet, borde ta dem en förmiddag om de vet vad de gör.

Visst, jag offrar den sista oktaven neråt, men det kommer smälla på bra mycket mer än det gör idag och dessutom till en väldigt billig peng. Att bygga bulldozern skulle enligt vad jag räknat fram kosta mellan 5-6000kr i bara material och det vill jag inte lägga just nu samt att de blev "förbjudna" av lagstiftande församling.

Tror nog jag kan få takstolarna i gungning även med två hightower i vardagsrummet, eller vad tror ni?

Till en början får lillesteget på 2x65 watt driva dem, men det kommer bli ett nytt steg "PA-style" på runt 2x200 watt framöver och lillsteget får ta bakhögtalarna istället.

Fortsättning följer i en bildtråd nära er väldigt snart...

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/01/04 :  19:29:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det blir nog bra ska du se :-)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/04 :  20:09:35  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har inga som helst tvivel om det!

Jag har fått för mig att hightowern kommer funka bättre till musik än bulldozern och att delningen mot panelerna blir lite lättare, men det kan vara efterkonstruktioner för att jag inte fick min vilja igenom...

Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2010/01/05 :  11:21:09  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Hmm var det inte Tower som var 210 högt? med tanke på att det var lättare att gömma undan?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/01/05 :  12:58:05  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Höjden är inga problem (ryggåstak), det är djup och bredd som ställer till det... Hightowern ger ett smidigare intryck iom att den är såpass smal längst upp och har en pyramidaktig form.

Bulldozern blir klossigare pga att den mest liknar ett vitrinskåp.

Ni får väl se på bilderna som kommer i byggtråden hur det blev i verkligheten!

Element är beställda nu iaf, så de kommer väl kanske innan helgen med lite tur.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000