Author |
Topic |
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2009/12/23 : 14:29:29
|
Hej på er alla
Hoppas jag har hamnat rätt med mitt ämne, annars ber jag en snäll moderator att förflytta mig där jag hör hemma.
Jag har idag ett par golvhögtalare med Märke BAS Studie Monitor, modell SM-150. De är bestyckade med 2st bas/mellanregister på ca 5" och en skrikare därtill.
Vet att detta inte är några High-End högtalare, men de låter faktiskt ganska bra trots den ringa peng de inköptes för. Det som jag skulle vilja förändra är att basen inte är riktigt distinkt och direkt, utan att den mer mullrar än ger ifrån sig basslagen.
Frågan är om ni tror att man kan göra något åt detta till rimlig kostnad? Byta delar i filtret i dem, eller byta ut baselementen? Diskanten låter hur fint som helst, klar och tydlig. Har testat dessa högtalare med 2 olika stärkare, och är samma fenomen, basen låter inte väldefinierad.
Annars är jag inne på att införskaffa ett par B&W 603S3, eller ett par carlsson-högtalare och renovera upp, men de hamnar ju i en prisklass högre upp (c:a 5000 för begagnade 603:or).
Måtten på de högtalarna jag har är 80x23x22. Sitter två basrör längst ned på lådan. Vet inte hur man infogar bild, annars hade jag lagt upp ett foto.
Tacksam för alla tips och ideér.
Och en God jul till er alla!
MVH Rampitsch |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/12/23 : 16:18:03
|
Kan tänka mig att lådmaterialet inte är det bästa, typ 12-16 mm spånplatta.
Hur känns det när du lägger handen på lådan när du spelar?
Kan tänka mig att lådan "spelar med" och då hjälper det knappast att fibbla med filtret.
Det är nog enklare att bygga nya (egna) högtalare än att modda ett par befintliga.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2009/12/23 : 17:05:30
|
quote: BAS Studie Monitor, modell SM-150
Högtalarna som du har är tyvärr väldigt ökända.Det var de som såldes av kringresande försäljare i skåpbilar En gång i tiden testades de av hifi musik och fick betyget det sämsta de hört men även mätt. Köp nya högisar utan tvekan |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/12/23 : 17:47:14
|
Hade köpt B&W istället. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2009/12/23 : 17:49:31
|
Är det dessa högtalare du menar så är jag benägen att hålla med tidigare talare.
Dom har inte så mycket gott att läsa om sig på div forum.
Under tiden medan du sparar ihop pengarna till andra högtalare så kan du ju alltid öppna dem och kolla hur dämpmaterialet sitter och ser ut. Kanske du kan trixa med mer vadd och bitumen för att strama upp dem lite. En billig investering och kommer nog hjälpa dessa pjäser med musiken. |
Edited by - rannagarden on 2009/12/23 17:49:58 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/12/23 : 18:13:06
|
Ja rampitsch, tror inte dina högtalare har en vidare framtid när det gäller riktigt välljud,
Tror att föregående skribenter har klargjort hur det ligger till, och det var vad jag misstänkte.
Det finns massor av välljudande högtalare till rimligt pris, det är bara att bestämma sig för vad man är ute efter.....
Tappa inte sugen, återkom gärna med fler frågor. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2009/12/23 : 23:55:13
|
Hej och tack för alla svar.
Mindre skönt att veta att dem är så dåliga, får väll glädja mig med att jag inte betalade så mycket för dem. Någon som vet en länk till testresultatet? Det roliga i historien är ju att jag har 2 par av dessa, undrar om man ska slakta dem och plocka elementen
Då får jag istället inrikta mig på att köpa ett par vettiga tills dess jag har plats och tid att bygga ett par egna, som är det slutliga målet.
Återigen, tack för inläggen. Ska ta och skruva bort elementen och kika lite på isoleringen så får vi se om man kan göra en auktåtgärd på den punkten.
MVH Rampit7sch |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/12/24 : 02:14:43
|
Visa gärna bilder på innandömet, elementen är säkert ok. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2009/12/24 : 09:22:47
|
quote: elementen är säkert ok
Tyvärr är inte ens elementen OK |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
EAR
3863 Posts |
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2009/12/24 : 11:24:43
|
I väntan på nya högtalare är det uppenbart läge för moddningar. Om inte annat så lär man sig en del på det. Jag skulle börjat med att staga lådan. Något i stil med grova blomsterpinnar borde funka. Ett för att de inte stjäl så mycket volym. Två för de är enkla och billiga att få tag i. En liten träkloss i båda ändar (där du borrar ett lite trångt hål för pinnen)är bra för att få limmet lite yta att bita i. Klossarna ger lite justermån för det är svårt att lirka dit en pinne som är exakt i mått. För att inte tala om hur svårt det är att mäta och sedan såga till en sådan pinne.
|
Modda allt som går att modda! |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2009/12/25 : 00:25:19
|
Hej
Att modda dem i väntan på något bättre låter som ett utmärkt förslag i mina öron, var ju lite dit jag ville komma från början . Var ganska övertygad om att dessa lådor inte var några toppengrejer, men samtidigt vill jag understyrka (med risk för att bli dumförklarad för lång tid framöver) så måste jag påpeka att dessa högtalare inte låter riktigt så illa som ni verkar få dem till, i sådant fall hade jag inte haft kvar dem fortfarande .
Dock är jag lite fundersam hur du menar att jag ska stadga upp dem. Menar du att jag ska limma fast en liten träkloss i varje hörn, och sedan sätta en pinne emellan och limma fast?
Du tror inte på att limma fast en extra regel längs hela kanten istället? Eller att kasta in extra isolering?
Nu bärjar det låta intressant, även om det bara är i väntan på något bättre :D |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2009/12/25 : 09:22:12
|
Effektivast är att sätta staget där väggarna rör sig som mest. Dvs mitt på sidan och tvärs över till motståenda vägg. Men för att dela upp resonansfrekvenserna är det bättre att sätta staget lite ur centrum. En regel med ganska hög profil limmad lite ur centrum funkar bra det med.
Kolla in B&Ws matrix konstruktioner. De har tagit stagningen till extrema höjder.
Extra isolering får man experimentera med. Svårt att säga hur mycket som behövs. Man får tänka att det skall dämpa bakåtstrålningen från elementen så inte ljudvågorna slår tillbaka på konen. För mycket kan minska outputen från basporten.
Sedan kan man staga och dämpa korgen till elementen. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/12/25 : 09:35:44
|
Prova med att ändra längd på basreflexrören. En aning längre kanske vore bra om du upplever dem bumliga och odistinkta. Om du inte bryr dig om utseendet så kan du slita bort faneret från lådorna och limma fast hela 22 mm spånskive-bitar. Då får du ett mycket styvare och stabilare matrial i lådorna. Utseendet blir ju såklart lidande. Har du en extra förstärkare eller kan låna någon av en kompis, samt en dator med Windows XP och ett flerkanaligt ljudkort kan du leka med aktiv delning av elementen. Tanka hem Foobar2000 samt dsp crossover till det. Delningsfiltrena som sitter i är säkert inte vidare optimerade, och det kan vara intressant att leka fram ett betydligt bättre resultat som du om du vill kan bygga med passiva komponenter sedan. I en passivt delad högtalare så utgör det passiva filtret säkert 60 - 70 procent av det färdiga resultatet. Det är den enskilt mest förstörande detaljen i signalkedjan. Det är därför de flesta hemmaknåpare av rang blir lätt nevrotiska när det närmar sig filterbyggen. Aktiv delning är såååå mycket bättre, men då skall man ha två stereo-slutsteg... Köp bitumenmatta och klä hela lådan med på insidan. Du kan säkert hälla i några liter sand i botten om du vill. Klä fronten med ett tjock ylletyg där det skall sitta nån form av löstagbar tyg-front. Återigen fult, men det kan göra en hel del gott för ljudkvaliten. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2009/12/25 : 13:21:25
|
Ciclos förslag är utmärkta. Som alternativ till att ändra längd på basreflexrören kan man göra om lådan till sluten/aperodiskt dämpad genom att täppa till basrören med hoprullade sockar. Det stramar upp basen avsevärt.
Att limma fast 22mm spånskivebitar är utmärkt för ljudet men hyllplan av stavlimmat trä är mycket snyggare.
Prova aktiv delning det ÄR bättre. Det finns massor av begagnade filter ute på nätet. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/12/25 : 14:55:11
|
quote: Att limma fast 22mm spånskivebitar är utmärkt för ljudet men hyllplan av stavlimmat trä är mycket snyggare.
I originalbeskrivningen till mina o-ortodoxa limmas ekplank på lådans insidor.
Varianten är att du kastar dig ut i DIY-världens helveteslågor vilket bara kan gå åt helvete ... men med musik .... Ljudia har sålt några MGR-element billigt, kanske något att titta på, fast de är kanske inte bättre än de som sitter i dina lådor. |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2009/12/26 : 17:03:29
|
Hej
En kort uppdatering av läget. Skruvade bort elementen på ena lådan igår när jag fick tråkigt och fotade lite granna, bilder kommer så fort jag fått koderna till FTP:n.
Visade sig att lådan var i stort sett odämpad, var ingen som helst isolering i lådan, utom en enorm "boll" av isolering som satt högst upp i lådan, verkar som att den skulle avskärma diskanten på något sätt. Så en direkt tanke är ju att sätta lite dämpning innuti. Vad har ni för förslag där? (blir tydligare när det kommer fler foton).
Lådan var som ni redan har räknat ut gjord i ganska så dåligt material, spånskiva typ grov, dvs drar man åt skruven för hårt ger skivan med sig. Kikade också på delningsfiltret, som såg ganska simpelt ut i sin konstruktion, kommer bild även på det.
Men ska senare ikväll testa föslaget ovan med en strumpa i rören så får vi se om det ger någon mräkbar effekt :P
Tills vidare //Rampitsch |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/12/26 : 17:38:02
|
Ett enkelt sätt att dämpa är ju att köpa några billiga täcken från Ikea och häfta fast runt hela lådan på insidan. Börja gärna med några ark bitumenmatta eller kanske så stora bitar av spånplatta du kan få in genom hålen. Vanligt trälim som du brer på rikligt med en tandad limspackel. Låt gravitationen jobba för dig. Lägg lådan ned på sidan och limma ena sidan i taget. Tyngd och styvhet är bra nyckelord. Ett täcke i varje låda kan nog göra underverk. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2680 Posts |
Posted - 2009/12/26 : 20:53:29
|
Tjenare!
Håller med Ciclo. In med nåt tungt å stadigt matrial i lådans väggar. Skär ut bottnen så kan du få in stora bita å limma på insidan av väggarna.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2009/12/26 : 22:52:14
|
Ja, det är ju en variant, att skära ut botten, för då kan man få in hela skivor i den. Men då kommer en fråga från en amatör; lådans volym kommer ju asevärt att förändras om 22mm spånskivor infogas i högtalaren, påverkar inte detta ljudet negativt? Visserligen är det inte slutna lådor, men ändock borde det ge någon effekt?
Så det handfasta tipset för fas I är att infoga spånskivor på insidan för att strama upp den, sedan klä in med någon bitumenmatta och sedan häfta fast ett täcke på insidan (antar att vanlig isolering också fungerar bra) för att dämpa lådan invändigt?
Låter som att det kommer bli välldigt lite luft därinne...
Ingen som har någon idé varför man har "klätt in" diskanten med isoleringsmaterial?
Detta börjar bli intressant. Ännu skojigare är det att jag kan koppla in ett par likadan, som är omodifierade, och jämföra skillnader som ev uppstår :D |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/12/26 : 23:41:51
|
Visst påverkar det avstämningen av lådan. Börja med att limma in 10 mm spånplatta och 4 mm bitumen. Några stag kan vara bra. Jag skulle tro att det inte gör så mycket om du förlorar lite volym. De är antagligen lite glädjeavstämda av din beskrivning, dvs lite mer bas än bra bas. Om du då fyller upp ca 10 - 20 % av volymen så kan avstämningen bli lite vettigare. Det är en avvägning du själv får göra, hur resonansdöda kabinett respektive hur lite volym du skall ha kvar i lådorna. Allt detta är mycket exprimentelt, och resultatet kan variera från absolut katastrof till massvis med förbättring. Vi alla rekomenderar div modiifieringar som vi tror kan hjälpa i detta fallet, men ibland blir man förvånad.... Det verkar inte som du har så mycket att förlora ändå, så testa dig fram och ha mycket skoj.
Johannes. |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 22:39:27
|
Nu har det hänt saker...
...gubben har äntligen fått fart i baken och införskaffat isoleringsmaterial (mao gått ned i källaren och hämtat ). Så ikväll när jag kom hem åkte högtalarna ned på golvet och elementen åkte bort. ca 4cm tjock isolering åkte in på alla väggar i högtalaren, där det gick att komma åt. Limmade fast det med smältlim, gick säkerligen åt en 6-7 st stavar.
Ett första, försiktigt, intryck är att det låter bättre. Men med tanke på att klockan är mycket vågar jag inte testa fullt ut, så får ta det på lediga tiden i morgon förmiddag.
Återkommer med lite foton så snart jag fått tillgång till bildservern, och med mer detaljerad info om den ev. förbättringen i morgon.
//Rampitsch |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2009/12/29 : 23:28:14
|
Vet inte vilken typ av isolering du satt dit, men du bör nog börja med att få lådan styvare och tyngre, som "Cirklomannen" beskriver. Men en vettig resonansdämpning är också viktigt naturligtivs. Jag förbättrade ett par "Briklin" (skräphögtalare) genom att med trälim bredspackla fast 10 cm tjock plywood (Egentligen tror jag spånplatta har gynnsammare egenskaper, men plywooden fanns tillgänglig gratis i mitt fall).
En annan sak som brukar vara riktigt dåligt i billiga högtalare är delningsfiltret. Men skall man bygga ett bra filter krävs en del mätande och räknande. Köpa ett färdigbyggt "generellt" filter kanske kan bli bättre, men är det inte anpassat till de aktuella elementen så är frågan om det blir bra, och är värt att kosta på.
Ja, ett visst labbande på gratistid med dessa högtalare kanske kan vara värt, men skall det börja kosta pengar, så tror jag det är bättre att börja från början.
Sounbrigade: Jo jag tittade en del på MGR-elementen för ett par år sedan iallafall, några går att använda, resten är felkonstruerade leksaker. Måste nog gå in o titta där nu...
|
/Mats, född nyfiken |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2010/01/01 : 23:31:49
|
Sådär, sent om sänder har jag nu hunnit få reda på hur man ska göra med foton för att dem ska synas i inläggen, så vi gör ett test.
Här har jag skruvat bort elementen för att ta mig in i lådan. Som tidigare sagt, helt oisolerad innuti.
Jaha, vad gör man då. Fram med isoleringsmaterialet. Kan väll närmast nämnas som tjockt liggunderlag. .
Efter att ha skurit och limmat och haft mig i ca 2 timmar såg högtalarna ut såhär på insidan.
Hur blev resultatet då? Jo, trots den ringa material och arbetsinsats som gjordes blev resultatet förvånansvärt bra. Basen fick sin snärtighet och blev mer definierad än tidigare, och hela högtalaren låter bättre. Givetvis är det fortfarande inget drömljud i dem, men en klar förbättring.
Det går säkert att göra dessa ännu bättre genom att stadga upp lådan och göra ny delningsfilter, men jag tror att det är ett mycket större projekt, både i tid och pengar.
Är kanske bäst att lägga till att provlyssning har gjorts med 3 familjemedlemmar till, som inte vetat vilken högtalare som varit modifierad och inte, med resultatet att alla tyckte den modifierade lät bättre, tom bra i vissa fall .
Jag tackar för alla tips och bär dem med mig, men sammanfattningen blir att endast ett litet ingrepp i detta fall gjorde underverk, och att det går att lyssna på dem ett tag till, tills jag hittar något bättre till rätt pris.
MVH Rampitsch |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 09:42:38
|
quote: tills jag hittar något bättre till rätt pris.
När du väl börjat med att bygga/modifiera så kan jag starkt rekomendera dig att bygga själv. Det finns många som byggt mycket på detta forumet. Läs trådar, ställ frågor, snart så kan du bygga bättre och mer välljudande saker för dina slantar än vad dubbelt pengar så mycket hade kunnat ge dig i en affär. |
|
|
Topic |
|