HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förbättra/uppgradera mina högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2010/01/03 :  14:51:31  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Läste en gång ett reportage från fabriken som (enl inlägg ovan) gör dessa. Den var stooor. Däremot verkar det mest handla om kvantitet. Vore kul se bild på elementen, även om det inte säger något .
Det är väl bra att experimentera med dessa. Du lär dig nog massor på att testa dig fram.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2010/01/04 :  11:45:58  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Absolut, kommer att komma dit. Tycker det är kul och spännande att bygga själv.

När vi ändå är inne på det ska jag passa på att fråga.

Om man satsar på att bygga en golvhögtalare för byggkostnad (material, element mm) för c:a 5000, om man gör det snyggt och bra, vilken prisklass kan man förväntas få med sitt bygge? Alltså, om man bygger en själv för 5000, hur mycket kostar motsvarande högtalare ny resp beg?

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2010/01/04 :  12:37:22  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Svårt eller omöjligt att svara på det. Idag finns ju en hel del kina-tillverkade lådor med hög finish till låga priser. Att jämföra ljudmässigt beror ju helt på ditt resultat och tycke o smak. Krångligast att få till för en diy-are är nog delningsfiltret. Det kan vara hur fina element som helst, men utan ett filter som är anpassat efter aktuell låda och element kan det bli pannkaka ändå. För att få till ett filter behövs mätutrustning och det finns nog många trådar om det här. Sök i arkivet. Annars kan man satsa på något färdigt diy-bygge (det där lät konstigt). Att se hur andra löser saker är lärorik, tycker jag, iaf om de kan visa lite mätresutat osv. HFLS-1 finns på detta forum. En sida med många byggen är http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm. Kan vara kul att kika på.
DIY är ändå ett intresse och sådana brukar kosta pengar. För mig ger det mycket att planera, simulera, fundera, lyssna och kanske i slutändan få till något bra. Det är en annan sak än att bara köpa det färdigt

Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2010/01/07 :  16:48:12  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Ja, absolut är det ett intresse.
Dock så bör man satsa (min egen åsikt) på ett bygge som åtminstonde inte blir sämre för samma penning än om man köper färigt. I alla fall inte inom kategorin högtalare, där utbudet är enormt stort. Var egentligen det jag ville komma fram till och undra. Men uppfattning är ju att man får ganska mycket för pengarna om man gör det själv. Finns ju en massa DIY projekt där någon annan redan räknat på lådstorlek och grejer.

Kikade på den där länken och fanns en hel del skoj i den.
Kanske har du fler tips?

Det jag är sugen på att bygga själv är 3-vägs golvhögtalare som är lite en allround. Lyssnar inte så mycket på jazz eller liknande.

MVH Rampitsch

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2010/01/13 :  20:24:14  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Här finns också en del byggen:
http://www.humblehomemadehifi.com/

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  21:02:09  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Så länge du inte misslyckas med filter(vilket dock är ganska lätt att göra) så lär hemmabygga inte bli sämre än köpta för samma peng. Sitter relativt billiga element i färdigbyggda högtalare, exempelvis ett par äldre Jamo stativare(kommer inte ihåg modell), dom kostade 25-30 tusen i butik och dom hade Seas-element i sig vilka kostade sammanlagt ungefär 7000 i butik.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/01/13 :  21:02:16  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Även här...
http://www.zaphaudio.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000