HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Xtreamer mediaspelare/extender
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/12/16 :  11:41:15  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
http://xtreamer.net/

Efter att ha tröttnat på alla jobbiga lösningar med en PC i botten så köpte jag en "färdig lösning", mest för att prova och ev. kunna avfärda den för att kunna motivera en dyrare sen...
Jag menar, hur bra kan en burk för 1400 spänn vara?

Valde till USB-NICet med för typ 200 spänn, WiFi med N-speed.

Packade upp det och blev glad över storleken, som en 3.5" HDD + 1cm runt om ungefär och i aluminium, blanksvart.
Kopplade ihop allt och startade upp den, bootade fort och efter typ fem minuter hade jag den konfad och inloggad mot min server via mitt trådlösa (WPA) och kollade filstrukturen... Sjukt enkelt verkligen, Sambastöd rätt av.

Provspelade lite över det trådlösa och 720P var inga problem så länge det var tillräckligt komprimerat. Min router stödjer inte 11n utan typ 11g så det är nog där flaskhalsen ligger.
Från USB-HDD spelar den allt man kastar på den, helt galet snabbt och inga problem att hoppa/spola, allt sker ögonblickligen.

Eftersom jag fortfarande h tjockTV så var jag hemma hos theseal och provade lite igår, av en slump så var pac där och hälsade på så det blev en liten session med kollande på bildkvalitet och lyssnande på flerkanalsljud. Den har DD/DTS passthrough via TOS-link så det funkade precis som om man kollade från DVD. Finns 2-kanals downmix med så det behövs inte startas förstärkare om man inte vill, för TV eller liknande.
Vi kikade på diverse material bl a BluRay rippar och vi var rörande överrens om att det är en grymt smidig liten låda och Bang/Buck är skyhögt.

Öppen sourcekod, massor med utveckling av funktioner av tillverkaren, massa roliga saker såsom iPod apps för fjärkan osv. Den har funktioner för NAS, FTP, UPnP, webserver osv osv. Finns plats i den för 2.5" SATA upp till 500GB.


theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/12/16 :  12:05:40  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
mmmmm, hoppas det ligger en sån under YULE-GRANEN hemma hos mig.

Extra smöget hade ju varit om nåt smartskaft kompilerade Squeezeplay till den här maskinen så räckte det med EN maskin under TV:n, en liten rackare dessutom.

Jag var lite skeptiskt till fjärren som var sällsynt riktningskänslig, men enligt uppgift finns det en app till ipod touchen vilket låter attraktivt, den ligger redan framför TV:n och styr squeezeboxen via ipeng.

Som ersättning för en grisdyr och stor HTPC är den mycket spännande, dock har en HTPC fler fördelar, men också nackdelar.

jag skall ha en iaf!!

1080p FTW!!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/12/16 :  12:36:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Verkar vara en liten trevlig sak...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/12/17 :  21:03:21  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Låter som att den är rätt lik Popcorn hour funktionsmässigt..?
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/12/18 :  20:54:03  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ja, utan att ha blykoll på vad den presterar. Folk säger att den är som popcornen fast snabbare och bättre OCH billigare.

Kanske ligger det en under granen nästa vecka :)
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/12/18 :  21:42:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Vad är den bra till?

Den är inte helt tyst, av vad jag förstått.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/12/20 :  17:19:19  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
Jo, man kan ju stänga av fläkten. Jag kör med extern HDD och då är det inga problem att köra helt tyst.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/12/20 :  17:58:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jo den var imponerande, speciellt med HD-matrial. Men den har bara toslink ut så skall man köra med en juste dac får man hänga på en konverterare.

Det här skall kollas närmare.

Samma företag har en snorbillig serverlösning med sin e-trayz med plats för två sata diskar och med alla raid-möjligheter man kan önska sig. Mjukvaran innehåller det mesta, men ingen SB(tror jag...)


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/12/20 :  19:46:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Angående ljudlöst så hittade jag en länk till en kylfläns man kan sätta på.

http://www.youtube.com/watch?v=MKW39rrwJM4

http://www.tranquilpc-shop.co.uk/acatalog/media_players.html#a124

Då blir den absolut tyst.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2010/01/07 :  14:21:28  Show Profile Send swingpjatt a Private Message  Reply
? går det inte att plocka ut signalen via USB och köra in i en juste dac ??

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2010/01/07 :  23:13:02  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
quote:
Men den har bara toslink ut så skall man köra med en juste dac får man hänga på en konverterare

Eller, för den händige (läs "dumdristige") så kan man plocka ut S/PDIF-signalen ändå, som den galne Lampizatorn gör - det låter löjligt lätt, frågan är om det verkligen går sådär geschwint. Jag vet en mac eller två som skulle få sig en snabbmodd då... (dom har ju optisk ut, iMacarna har en kombinerad minitele/optisk utgång)
http://www.lampizator.eu/lampizator/TRANSPORT/CD_transport_DIY.html
Scrolla ner till rubriken "What if there is no SP/DIF output"...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.15 sekunder. Snitz Forums 2000